تازهترین فیلم کمال تبریزی با عنوان «ما همه با هم هستیم» به تهیهکنندگی رضا میرکریمی به سینماها آمده است. اثری که حاشیههایش قبل از تبلیغاتش در سینما نمایانگر شد. علیرغم حاشیههای مطرح شده چه درباره سرمایهگذار، چه گروه و دستمزد بازیگران، منتقدان، این اثر تبریزی را ضعیف و کاملاً تجاری میدانند. اثر کمدی- اجتماعی که مخاطب را با نوعی بلاتکلیفی مواجه میکند و حتی نمیتواند او را بخنداند. آرش خوشخو منتقد سینما از سیر فعالیتها، دوران اوج و نزول سینمای کمال تبریزی از گذشته تا به امروز گفت.
دهه هفتاد و معرفی یک فیلمساز مهم
به گزارش سینماسینما ،آرش خوشخو روزنامهنگار و منتقد، درباره روند فیلمسازی کمال تبریزی طی فعالیتهای سینماییاش به خبرنگار ایرناپلاس گفت: تبریزی از سینماگران دوران جنگ است و با حاتمیکیا و جمال شورجه فیلمسازی را شروع کرد. اثر دومش فیلمی با عنوان «عبور» فیلم خاصی بود. به هر حال، تبریزی فیلمسازی است که مثل حاتمیکیا و جمال شورجه از بطن سینمای جنگ بیرون آمده است. او در دهه هفتاد یک فیلم ماندگار سینمای کمدی-جنگی با عنوان «لیلی با من است» را از خود به جای گذاشت. این اثر فیلمنامه بسیار خوبی داشت و به لحاظ کارگردانی بسیار پخته بود که هنوز هم خندهدار و پر از نکته و تیزهوشی است. «لیلی با من است» یک دفعه کمال تبریزی را به یک فیلمساز خیلی مهم در سینمای ایران تبدیل کرد. البته در این اتفاق نقش فیلمنامه را نباید فراموش کرد؛ فیلمنامهای که تبریزی آن را همراه با رضا مقصودی نوشته بود. او در دهه هفتاد دو فیلم مهم دیگر ساخت: «شیدا» و «مهر مادری». به هر حال «شیدا» فیلم جوانپسندی بود و یکی دو پرتره عاشقانه خیلی خوب از لیلا حاتمی و پارسا پیروزفر در وسط فضای جنگ طرح کرد. «مهر مادری» یک ملودرام مرسوم و معمول سینمای ایران بود که خیلی هم مورد توجه قرار نگرفت.
«مارمولک» برند تبریزی را تقویت کرد
«در دهه هشتاد او یک سریال خیلی خوبی به نام «دوران سرکشی» که عاطفه نوری نقش اولش را بازی میکرد، ساخت. سریال بسیار موفقی بود و توقعات را از کمال تبریزی بالا و بالاتر برد. هر چند فیلم «یک تکه نان» جزو دوره نزول تبریزی بود ولی فیلم «مارمولک» که روی فیلمنامه بسیار خوب پیمان قاسمخانی بنا شد، برند تبریزی را تقویت کرد. با ساخت آثاری مانند «مارمولک»، «دوران سرکشی»، «شیدا» و … تبریزی به یکی از مهمترین فیلمسازهای بعد از انقلاب و حتی همطراز حاتمیکیا و احمدرضا درویش بدل شد.»
این تبریزی، کمال تبریزی دهه هفتاد نیست
این منتقد با اعلام اینکه سینمای تبریزی در دهه هشتاد به سمت یک سهلانگاری میرود، گفت: نمیدانم یکدفعه در میانه دهه هشتاد چه اتفاقی برای ایشان میافتد که سینمایش به سمت یک نوع کمکاری، سهلانگاری و بیتوجهیهایی میرود که البته از اواسط دهه هشتاد این آفت گریبانگیر سینمای حاتمیکیا هم میشود. حاتمیکیا در دهه نود دوباره به جایگاه خود باز میگردد. ولی در سینمای تبریزی همچنان این اتفاق ادامه دارد و فیلمهایش دیگر نتوانستند آن متقاعدکنندگی و باورپذیری فیلمهای دهه هفتادش را داشته باشند. این نوع تبریزی جدید را در سریالهایی که برای تلویزیون ساخت و همه آنها تقریباً نیمهکاره ماندند و با جنجال روبهرو شدند را میتوانیم ببینیم که هیچکدام هم موجی درست نکردند. به هر حال، فیلمهایی مثل «مارموز» حتی «طبقه حساس» جزو کمدیهای ضعیف تبریزی هستند. یا حتی در همین فیلم «ما همه با هم هستیم» این تبریزی، کمال تبریزی دهه هفتاد نیست.
استفاده از جوک و گافهای سیاسی
خوشخو درباره بهره بردن کمال تبریزی از موضوعات سیاسی در آثارش تصریح کرد: نمیتوان گفت سیاست؛ بیشتر یک نوع استفاده از جوک و گافهای سیاسی است. به عبارت دیگر، از جوکهای سیاسی استفاده میکند. نمیتوان گفت فیلم کمدی سیاسی میسازد. استفاده از جوک سیاسی خیلی کار پیچیدهای نیست. به خصوص اینکه الان طنزنویسهای مطبوعاتی هم وارد داستان شدهاند. این طنز نویسان هر جوک سیاسی را به یک موقعیت نیمچه سینمایی تبدیل میکنند که حاصلش اثر دندانگیری نیست و به لحاظ تجاری و سینمایی موفق نمیشود.
ما همه با هم هستیم
این روزنامهنگار درباره بزرگترین مشکلی که در فیلم «ما همه با هم هستیم» وجود دارد، بیان کرد: این اثر قابلیت تفسیرهای نمادین را هم به خاطر اسمش و هم ویژگی جامعهای که مطرح میکند را دارد. عدهای که همه با هم میخواهند خودکشی کنند. از طرف دیگر هم میتوان گفت یک فیلم انتزاعی است که فقط خواسته با یک سوژه جالب و بکر تفسیرش کند. به هر حال، یک تیغ دولبه است اگر بخواهیم از آن تعبیرات سیاسی کنیم. مشکل فیلم این است که شوخیهایش کم است. یعنی از دقیقه ۳۰ یا ۴۰ فیلم شوخیهایش تمام میشود. آن هم به این خاطر است که فیلمنامهنویسهایش تجربه زیادی از فیلم کمدی نداشتند. فیلمنامهنویسها آنقدر درگیر سوژه بکر خود بودهاند که فراموش کردند این اثر به شوخی و موقعیتهای خندهدار بیشتری احتیاج دارد. از دقیقه ۴۰ دیگر موضوعی در فیلم نیست که به آن بخندید. اما موقعیت اولیه، موقعیت بکر و خوبی بوده است و باز هم به نسبت ۴-۵ فیلم اخیر آقای تبریزی از همه بهتر است. فیلمهای اخیر او آنقدر بد بودهاند که «ما همه با هم هستیم» بهترینشان است.
فاصله زیاد «ما همه با هم هستیم» از «لیلی با من است»
آرش خوشخو با اعلام اینکه این اثر از «طبقه حساس» بهتر است، اما در مرحله پایینتر از «مارمولک» قرار میگیرد، عنوان کرد: این فیلم در درجه اول با چنین فیلمنامهای باید خندهدار باشد. من بهعنوان یک مخاطب عام وقتی به سینما میروم و با چنین بازیگران و ستارههایی که جمع شدهاند، دلم میخواهد به فیلم بخندم. البته در مأموریت اولش با شکست روبهرو میشود و بعد موقعیت را گنگ و مبهم تمام میکند. نباید یک فیلم کمدی اینقدر مبهم تمام شود. زمهریر میآید و اینها وارد زمهریر میشوند. مهران مدیری نکیر و منکر است. ماجرا چیست؟ گلزار آنجا چه کار میکند؟ ممکن است فیلمنامهنویسها برای این ماجرا پاسخ داشته باشند. اما هر چه هست برای یک فیلم کمدی نباید اینقدر گیج شویم، صاف و پوستکنده بگویید اینجا کجاست. حاتمیکیا سال هشتاد فیلمی با عنوان «ارتفاع پست» ساخت که به دلیل سوژه، پایان گنگ و دو پهلویش، مخاطب متوجه میشود که یک فیلم منتقد اجتماعی سنگین بوده است. اما برای چنین فیلمی که قرار است بخندیم و همه ستارگان و رفقا جمع هستند، چرا باید تا این اندازه به فکر فرو برویم که پایانش به کجا میرسد. «ما همه با هم هستیم» یک ۴۵ دقیقه سرگرم کننده ابتدایی دارد و یک نیمه دوم خیلی سنگین و کسل کننده. اگر با همان روند نیمه اول فیلم حرکت میکردند و فیلمنامهنویسها به خود زحمت میدادند شوخیها و موقعیتهای خندهدار بیشتری در فیلم بگنجانند، آن موقع میشد فیلم را در ردیف یک فیلم خوب و متوسط کمال تبریزی دانست. اثری که اندکی از «طبقه حساس» بهتر و در مرحله پایینتر از «مارمولک» است. اما فاصلهاش در حال حاضر با «مارمولک»، «لیلی با من است» و ملودرامی مثل «شیدا» خیلی زیاد است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- میزگرد سینما و اینترنت/ تلویزیون از VODها شکست میخورد/ سینماداری نیاز به هوش دارد
- حکایت نفوذ و گوشبری در برخی کانالهای سینمایی/ پول میگیرند تا تخریب کنند!
- آرش خوشخو : میترسم که انتخاب فیلمها برای جشنواره مهندسیشده باشد
- رونمایی از فیلم «کاشی هفت رنگ» با حضور آرش خوشخو و حسام مقامی کیا
- /اختصاصی سینماسینما /هشدار غلامرضا موسوی نسبت به گسترش سانسور ملوک الطوایفی در سینمای ایران
- انتقاد بازیگر کرمانی فیلم «ما همه با هم هستیم» از فحاشی عدهای از کرمانیها به او
- گفت وگوی سینماسینما با کامبیز نوروزی درباره ممنوعیت نمایش فیلم ماهمه با هم هستیم در کرمان
- دادستانی دستور داد: توقیف فیلم سینمایی «ماهمه باهم هستیم» در کرمان
- کار کثیف/ ما همه با هم هستیم درباره ی امید به زندگی نیست، درباره ی پُرخوری است!
- گفت وگوی سینماسینما با کمال تبریزی درباره حواشی فیلم ماهمه با هم هستیم
- ۳ فیلم اکران عید فطر در میان ۵ رکورد افتتاحیه سینمای ایران/ «ماهمه با هم هستیم» رکورددار دهه ۹۰
- کمال تبریزی :فیلم خانم یایا را خیلی دوست دارم و جزو کارهای خوب آقای کاهانی است
- اصولگرایان با طرح موضوع ستاره های دوتابعیتی،فرصتی برای تسویه حساب پیدا کرده اند/یادداشتی از آرش خوشخو
- پای درس استاد کارلوس| توصیف یک بازی زیبا در هزار کلمه/یادداشتی از آرش خوشخو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش