سینماسینما، علی نعیمی- پس از آنکه بعد از ظهر دیروز اسامی فیلم های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، توسط ستاد برگزاری این رویداد مهم سینمایی اعلام شد، یکی از مهم ترین نکته هایی که در اعلام لیست ، بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کرد لیست بلند بالایی از فیلم های مطرح و کنجکاوی برانگیزی بود که جایی در سودای سیمرغ جشنواره سی و پنجم نداشتند.
به گزارش سینماسینما، آناهید آباد از سینماگران مطرح کشورمان که سابقه دستیاری و برنامه ریزی و مجری طرح بسیاری از فیلم های مطرح سینمای ایران را دارد در حالی امسال اولین فیلم سینمایی خود را به تهیه کنندگی تقی علی قلی زاده مقابل دوربین برد که عوامل فیلم امید آن داشتند بتوانند از «یه وا» در جشنواره سی و پنجم رونمایی کنند.
آباد کارگردان «یه وا» در گفت و گو با خبرنگار سینماسینما، درباره عدم راه یابی این فیلم به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر گفت: ضمن احترام به نظر هیات محترم انتخاب باید بگویم نسبت به این اتفاق بسیار حیرت زده هستم. من و تهیه کننده محترم فیلم از چند ماه قبل ، به اصرار مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر تمام تلاش خود را کردیم که فیلم در این رویداد مهم سینمایی حضور داشته باشد . حتی شنیده شد که فیلم با رای بالایی توانسته نظرات را به خود جلب کند و هیچ مشکلی برای حضور در جشنواره نداشته است.
وی در ادامه گفت: به اصرار مسئولان جشنواره فیلم را در اختیار دبیرخانه قرار دادیم. بعد از آن تدریجا، به واسطه، زمزمه هایی را به گوش ما رساندند که اگر فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در بیاید، به نفع شماست و با این صحبت و بهانه، فیلم را از دور رقابت کنار گذاشتند.
آباد در ادامه با اشاره به اینکه ملاک تشخیص حضور یک فیلم در سایر جشنواره ها، مسئولان یک جشنواره ملی نیستند، گفت: تعجب می کنم چطور دوستان به خود این اجازه را می دهند که برای حضور فیلم در یک رویداد دیگر، به صاحبان فیلم توصیه ای داشته باشند و یا برای مسئول جشنواره دیگر، فیلمی را انتخاب کنند؟ با وجود احترام بسیار برای آقای میرکریمی و جشنواره جهانی فیلم فجر، ترجیح میدهم فیلمم تنها در جشنواره ملی به نمایش در بیاید.
آباد در ادامه گفت: دوست داشتم فیلمم توسط مردم و سینما دوستان در بوته آزمایش قرار بگیرد چرا که این بازخوردها، طبعاً تاثیر خود را در مسیر حرفه ای من در سینما خواهد داشت.
این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به رفتار مسئولان جشنواره گفت: من با تمام احترام به مسئولان جشنواره، دلخوری خودم را از این اتفاق ابراز می کنم. دلیل این همه تناقض را در طی این روزها اصلا متوجه نمی شوم. یکبار به آقای حیدری گفتم اگر قرار نیست فیلمم در جشنواره باشد خیلی رو راست به من بگویید تا من هم شرکت نکنم؛ به من گفتند فیلم شما کیفیت بالایی دارد و باید در جشنواره باشد. حالا امروز در کمال تعجب می بینم طور دیگری رفتار می کنند که این نوع رفتار اصلا شایسته جشنواره ای ملی با سابقه ۳۵ سال نیست.
آباد در پایان با اشاره به اینکه تصمیم نهایی را درباره حضور یا عدم حضور در جشنواره گرفته است به سینماسینما گفت: با قاطعیت اعلام می کنم فیلمم را از جشنواره فجر بیرون می کشم و اجازه نمی دهم در هیچ بخش دیگری حضور داشته باشد. حتی دیگر منتظر لیست اضافه ای که دقیقه نود اعلام می کنند هم نمی مانم. متاسفانه در این سال ها به خاطر صراحت لهجه و راست قامتی در برخی مسائل صنفی و سینمایی همانقدر که دوستان بسیاری دارم افرادی هم هستند که نمی خواهند سینمای مستقل روی پای خودش بایستد و امیدوارم دیگر سینماگران نسبت به این اجحاف، واکنش در خوری داشته باشند.
وی افزود: با احترام به جشنواره فجر دیگر نمی خواهم “یه وا” در جشنواره فجر در هیچ بخشی نمایش داده شود. این کار را باید ارمنی وار همان ۲۰ روز پیش انجام میدادم ؛ وقتی متوجه شدم که معیارها، مناسبات و ارزشهای غیر سینمایی ملاک محاسبات و انتخابات شده. ولی باز ارمنی وار توصیه دوستان را باور کردم و به خودم شک کردم. زمان نشان داد که من درست بودم ….

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
- مادرانگی با طعم شکلات/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- مام میهن/ نگاهی به فیلم «یه وا»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم






احسنت به شما
رفقای عزیز؛ واقعا قرار نیست هر فیلمی تقاضای شرکت داد یا ترغیب به شرکت شد…….!!! حتما در لیست مسابقه قرار گیرد…….
واقعا نمی دانم این چه فرهنگی از سواد و دانش است که توقع را بالا می برند……
اگر بر اساس این ایده باشد؛ بخش مسابقه باید چیزی حدود ۹۰ فیلم داشته باشد که این خود ؛خلاف واقع تعریف می شود……