سینماسینما، محمد حقیقت/ کن: در دومین روز از جشنواره کن دو فیلم تاثیرگذار در بخش مسابقه به نمایش درآمدند. یکی از این فیلم ها، فیلم «بینوایان» اولین فیلم بلند داستانی لاج لی، بود که می توان گفت جشنواره را در اول راه تکان داد.
اگرچه عنوان فیلم ربطی به کتاب مشهور ویکتور هوگو ندارد، اما راجع به بینوایان حومه های شهرهای بزرگ فرانسه به ویژه پاریس است که حتی در قسمت هایی از آن محله ها پلیس هم جرات نمی کند وارد شود و مهاجرین سیاه و عرب برای خود فرمانروایی می کنند.
کارگردان فیلم که خود در همان محله زندگی می کند به خوبی مسایل آنجا را می شناسد و سالهاست که با دوربین های کوچک و ارزان مشکلات افراد آنجا را به تصویر می کشد که البته چند فیلم کوتاه او قبلا مورد توجه قرار گرفته بودند.
داستان فیلم از این قرار است که روزی پلیس سفید پوستی به اکیپ پلیس آن محله برای ماموریت ملحق می شود. پلیس ها در گشت زنی در محله های مختلف آنجا با دردسرهای زیادی روبرو می شوند. از جمله یک پسر ده ساله که یک بچه شیر را از یک سیرک دزدیده است و… .
دوربین از بالا کاربرد بسیار خوبی در این فیلم دارد و ایده جالبی را کارگردان با این دوربین بر میزانسن خود پایه گذاشته؛ ریتم پرانرژی و موسیقی به خوبی در خدمت فیلم هستند. بازی بازیگران نیز قدرت فیلم را بیشتر کرده اند. انگشت گذاشتن بر موضوعات مربوط به حومه های شهرها و بحث فرهنگ کسانی که از کشورهای دیگر در فرانسه جاگیر شده اند از مسایل جامعه شناسی خوبی است که کارگردان به آن پرداخته؛ این فیلم در جدول منتقدین چندین نشان نخل طلا را بدست آورد.
دومین فیلم خوب بخش مسابقه که در دومین روز از جشواره به نمایش درآمد، فیلمی از برزیل بود که یادآور اپراهای شعر و خشونت گلوبر روشا از بزرگان سینمای برزیل دهه هفتاد است: «باکورو» به کارگردانی «کلبر مندوسا فیلهو» و «جولیانو دورنلی»؛ که بعدا به آن خواهیم پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





