مجتبی راعی کارگردان مطرح سینمای ایران ،با انتشار یادداشتی که در اختیار سینماسینما قرارداد به ستایش از خسرو سینایی پرداخته است .
به گزارش سینماسینما ، متن این یادداشت به شرح زیر است :
به نام خدا
اولین سال های بعد از انقلاب فرهنگی بود، سینایی در دانشکدۀ سینما تئاتر کارگردانی فیلم درس می داد و من افتخارِ شاگردی او را داشتم . روزی به مناسبتی به تماشای مستندی نشست که در آن ایام به همراهی جمعی از دوستان (رضا شرف الدین و محمد رضا آشتیانی پور) به عنوانِ اولین کار دانشجویی خود ساخته بودم. فیلم به نقوشِ کنده کاری روی سنگ قبرهای قبرستان تخت فولاد اصفهان می پرداخت، این نقوش معرّفِ شغل و حرفۀ صاحب قبر بود (مثلاً نقش قیچی و سوزن برای خیّاط و آچار برای مکانیک)؛ ما برای تجسم بخشیدن به این نقوش به بازار اصفهان رفته بودیم و از هر شغل کسی را پیدا کرده و بلافاصله پس از تصاویرِ اشخاص، سنگ قبری مربوط به همان شغل را می گذاشتیم ، گویی صاحب شغل مرده است و چنین سنگ قبری برای او ساخته اند.، در آن دورۀ جوانی خیال کردیم کاری کرده ایم کارستان!. جناب سینایی پس از تماشای فیلم دست روی همین نقطه گذاشت و پرسید؛ آیا از صاحبان این تصاویر اجازه گرفته اید؟گفتیم نه!، ما اصلاً فکر نمی کردیم که برای کاری چنین ساده باید از صاحبان حرفه ها اجازه گرفت. مرحوم سینایی گفت این کار غیر اخلاقی است و چه بسا صاحبان این تصاویر مایل نباشند عکس و تصاویر آنها، به نقوش سنگ قبر قطع شوند!. سینایی برای تکمیلِ نظر خویش به ذکرِ خاطره ای پرداخت؛ او گفت در جشنواره ای معتبر حاضر بودم، کارگردانِ صاحب نامی فیلمی مستند ساخته بود ، او به عنوان آخرین پلان فیلم، پدر و پسری را نشان می داد که در ساحل دریا می دویدند، پدر از فرزند عقب افتاده بود و در حین دویدن به مشکل مضحکی شکمِ بزرگ او بالا و پایین می رفت، این موضوع موجب خنده و تمسخر بینندگان شد. کارگردان از این اتفاق بسیار ناراحت و شرمنده شد و بلافاصله این پلان را از فیلم حذف کرد و از حیث فرم کار خود را ناتمام گذاشت. او در جوابِ معترضین گفت؛ نمی خواهم این تصویر مضحک تا ابد در ذهن این کودک بماند و موجب سرافکندگی او شود.
خدارحمت کند سینایی را، انسانی بود بی ادعا و دقیقاً اخلاقی. در عصری که فریاد مدعیان گوش فلک را کر کرده است جای خالی او بیش از هر زمان احساس می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- روایت مجتبی راعی از آخرین وضعیت سریالش/ با وجود حسین زندباف جشن سربرون دیدنی است
- تصویربرداری سریال «جشن سربرون» در خاوران ادامه دارد
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی
- بخشهایی از فیلم «عصر روز دهم» + ویدئو
- محمود پاک نیت از سریال «جشن سربرون» میگوید/ جذابیتهای بازی در نقش یک شخصیت منفی
- با تغییر تهیه کننده، سریال مجتبی راعی وارد مرحله پیشتولید شد
- /اختصاصی /مجتبی راعی در انتظار بودجه برای ساخت یک سریال تاریخی با موضوع پیروزی مشروطه خواهان
- /اختصاصی /راعی :تصمیم عاقلانه این است که دست از اشتباه گذشته برداریم وعصبانی نیستم را اکران کنیم
- خسرو سینایی: دیگر به اکران فکر نمیکنم
- ساخت سریال الف «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی
- همه چیز درباره ترنج/ عبور از مرز برزخ و رسیدن به آرامش
- روایت تلخ مجتبی راعی از خودکشی یک نوجوان به خاطر شلوار لی
- مجتبی راعی: صداوسیما مدتهاست اعتباری میان مردم ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش