آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ازجمله رویدادهای مهم در تاریخ دفاع هشت ساله است که تقریبا به صورت جدی مورد توجه سینماگران قرار گرفته هرچند هنوز اثری که همه زوایای این فتح بزرگ را به تصویر بکشد، ساخته نشده است.
به گزارش سینماسینما، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، رسول ملاقلیپور، ناصر غلامرضایی، ابراهیم حاتمیکیا، محمدحسین لطیفی، جواد افشار، مسعود جعفری جوزانی و یوسف سیدمهدوی کارگردانهایی هستند که با ساخت یک یا چند اثر یادآور حوادث شهر خرمشهر در زمان جنگ و بعد از آن بودهاند.
احمدرضا درویش با ساخته سهگانه کیمیا در سال ۱۳۷۴، سرزمین خورشید در سال ۱۳۷۶ و دوئل در سال ۱۳۸۲ تنها کارگردانی است که سه فیلم مختلف را با مضمون خرمشهر ساخته است. از بین این فیلمها دوئل هم در کسب جوایز از جشنواره فیلم فجر و جشنوارههای خارجی و هم در زمان اکران با اقبال و استقبال بسیار خوبی مواجه شد. دوئل جزو اولین فیلمهای جنگی بود که در خلق صحنههای واقعی جنگ سینمای ایران را چند قدم به پیش برد.
اما اولین فیلمسازی که درباره خرمشهر فیلم ساخت مرحوم رسول ملاقلیپور بود که با ساخت فیلم بلمی به سوی ساحل در سال ۱۳۶۴ بخشی از رشادتهای تکاروان را در فتح خرمشهر و مبارزه با نیروهای بعثی نشان داد. واقعیتگرایی و طبیعتگرایی ملاقلیپور در نشان دادن خشونتهای بیحد و مرز نیروهای بعثی از ویژگیهای بلمی به سوی ساحل بود.
به دنبال رسول ملاقلیپور؛ ناصر غلامرضایی در سال ۱۳۶۵ فیلم حریم مهروزی را کارگردانی کرد. حریم مهروزی ازجمله فیلمهایی است که برای اولین بار شادی مردم تهران را در زمان آزادسازی خرمشهر به تصویر کشیده است.
محمدحسین لطیفی سه سال بعد از ساخت فیلم دوئل در سال ۱۳۸۵ فیلم سینمایی روز سوم را ساخت. فیلم روز سوم در بستر روایت داستان نجات یک دختر ایرانی توسط برادرش و دوستان برادرش تلاش کرد گوشهای از رشادتهای جوانان ایرانی و محلی را در زمان دفاع مقدس و دفاع از خرمشهر و مبارزه با نیروهای بعثی نشان بدهد. فیلم روز سوم ازجمله فیلمهایی بود که بازیگرانی همچون پوریا پورسرخ را به سینمای ایران معرفی کرد.
در حوزه سریالسازی و مجموعههای تلویزیونی، محمدمهدی عسگرپور با ساخت سریال گلهای گرمسیری، ابراهیم حاتمیکیا با ساخت سریال خاک سرخ، یوسف سیدمهدوی با ساخت سریال قفسی برای پرواز، مسعود جعفری جوزانی با ساخت سریال در چشم باد و جواد افشار با ساخت سریال کیمیا تلاش کردند بخشهایی از وضعیت خرمشهر در زمان جنگ را روایت کنند و تاحدودی نیز موفق بودند اما تاکنون هیچ اثری که بتواند کاملا به تمامی زوایای آزادسازی خرمشهر بپردازد، ساخته نشده است.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- ۹ سال پس از ساخت؛ اکران آنلاین «رستاخیز» از ۱۶ اسفند
- قهرمانها را چه شد؟
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلم «دوئل» ساخته احمدرضا درویش
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- احمدرضا درویش سریال میسازد/ «فصل قلندران»، پروژه جدید کارگردان «رستاخیز»
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- تهیهکننده رستاخیز قصد دارد این فیلم را در نتفلیکس عرضه کند
- تابناک: انتشار نسخه با زیرنویس فارسی «رستاخیز» در فضای مجازی/ ۱۷٫۳ میلیارد دود شد!
- احمدرضا درویش: منتظر نسخه قانونی «رستاخیز» باشید/جهانیشدن سینمای ایران توهم است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





