سینماسینما: بحث درباره معرفی فیلمی از ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ در این روزها بالا گرفته است، اینکه کدام یک از آثار بنمایش در آمده تا موعد مقرر معرفی آن به آکادمی اسکار، (آخر نوامبر) بیشتر میتواند شانس ایران را برای نامزد شدن بالا ببرد، باید مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد.
یکی از این آثار فیلم «یلدا، شب بخشش»، ساخته مسعود بخشی نیز میتواند به خوبی جزو کاندیداها ی ایرانی قرار بگیرد. این فیلم از چهارشنبه ۱۶ مهر در ۸۵ سینمای فرانسه که ۲۵ سالن آن در پاریس وحومه است، به نمایش درآمد و از سوی رسانه های فرانسه اکثرا بخوبی مورد تشویق هم قرارگرفته است و در روز اول نمایش آن در بین ۱۵ فیلم جدید به نمایش در آمده، توانسته از نظر فروش رتبه دوم جدول را به دست آورد، که کمتر فیلم ایرانی تاکنون به آن دست یافته بود.
در روز اول ۴۲۰۰ نفر در کل فرانسه به تماشای فیلم رفته اند که با توجه به شرایط ویژه سالنها و رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا آمار خیلی خوب و قابل توجهی است.
در ضمن این اثر در کشورهای اروپایی نیز مثل آلمان از ششم شهریور به نمایش در آمده بود و سپس درلوکزامبورگ، اتریش، سوئیس و غیره نیز در شرف به نمایش در آمدن است. از سوی دیگر یک پخش کننده آمریکایی به نام ( Film Mouvement) آنرا خریداری کرده که دفتر آن در نیویورک است و به زودی فیلم را در آمریکا پخش عمومی خواهدکرد. از سوی دیگر همین فیلم جایزه بزرگ جشنواره معروف «ساندنس» را هم در آمریکا برده، که معمولا آثار برتر این جشنواره، جزو برندگان اسکار یا کاندیداهای آن در سالهای قبل شده بودند.
«یلدا» همچنین در جشنواره برلین ۲۰۲۰ و دیگر جشنواره های بین المللی شرکت داشته است. برمبنای نقدهای که منتقدین خارجی، به ویژه در فرانسه درباره آن نوشته اند، فیلم از سوژه ای جالب توجه برخوردار بوده و همچنین از کارگردانی، سناریو و بازی های این فیلم که جذاب و درگیر کننده، است یاد کرده اند و آنرا هم قابل پسند تماشاگران وسیع دانسته اند. بنابراین، «یلدا» برمبنای این نکات میتواند یکی از گزینه های خوب و قابل قبول برای کمیته انتخاب ایرانی که قرار است فیلمی از این کشور به آکادمی اسکار معرفی کنند باشد.
محمد حقیقت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





