اسماعیل کهرم در اعتمادنوشت :سالهاست در تلویزیون برنامهای ندارم و ظاهرا ممنوعالتصویر شدهام. این در حالی است که پیشتر در شبکه ۴ برنامهای در حوزه محیطزیست اجرا میکردم که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده بود، اما نظر رییس گروه بر ادامه این برنامه قرار نگرفت و پخش آن متوقف شد.
این روزها بسیاری افراد و حتی مسوولان این گزاره را مطرح میکنند که تلویزیون نمیبینند و رادیو گوش نمیدهند. در این شرایط که مسوولان نیز خود را مخاطب این رسانه نمیدانند، آیا میتوان از رسانه ملی سخن گفت؟ چقدر از زمان تلویزیون به نمایش فیلمها و تلهتئاترهای ارزشمند، اطلاعرسانی درباره محیطزیست و… اختصاص دارد.
در برنامههای خبری سایر کشورها میبینیم، ابتدا خبرهای سیاسی، جنگ، مشکلات اجتماعی، ورزشی و… را پخش کرده اما یک دقیقه آخر، به خبری خوش در حوزههای مختلف و بهویژه محیطزیست اختصاص دارد و به این ترتیب برنامه با لبخند مجری و امید خاتمه پیدا میکند. حال در برنامههای خبری ما چقدر به این موضوع توجه میشود؟ ما نه تنها چنین رویهای را شاهد نیستیم، بلکه میبینیم برنامههای محیطزیستی در شبکههای غیراصلی آن هم در ساعتهایی که کمترین میزان ببینده را دارد، محدود میشود. در چنین شرایطی میتوانیم انتظار داشته باشیم مردم نسبت به این مقوله حساسیت داشته و آمار تخریبها کاهش پیدا کند؟
ضربالمثلی میگوید: «اگر میخواهی خوشنویس شوی، بنویس و بنویس و بنویس.» رسانه ملی هم برای ایجاد حساسیت درباره محیطزیست باید مدام درباره محیطزیست و راههای حفاظت آن، برنامههای متنوع بسازد و نگاه سنتی نسبت به این حوزه را تغییر دهد.
در مقابل میبینیم در برنامههای کودک وطنی گونههایی مانند گرگ یا روباه و… به عنوان گونههای نامطلوب دیده میشوند که جامعه محلی برای نجات خود و دامش باید آنها را از بین ببرد. چرا ما برنامهای نمیسازیم که به نقش این گونهها در حفظ جمعیت جوندگان توجه کند؟ تا زمانی که ما تنوع برنامهای را لحاظ نکرده، سطح کیفی آنها را بالا نبرده و در یک کلام خانهتکانی در رسانه ملی نکرده باشیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم نظر مردم درباره این رسانه تغییر کند و دوباره پای تلویزیون بنشینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «افسانه هیرکانی» فراخوان دارد
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- رقابت حامیان محیط زیست در رادیو
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- قصه شکارچی حرفهای که حامی محیط زیست و حیوانات شد
- درخواست میترا حجار از مردم برای شناخت اقیانوسها
- ایوبی: امیدوارم درس گرفته باشیم که مسائل زیستمحیطی، لوکس و فانتزی نیستند
- احسان کرمی ممنوع التصویر شد
- دیکاپریو باز هم روی محیط زیست سرمایه گذاری کرد
- واکنش حمید استیلی به خبر ممنوع التصویری اش: استقبال می کنم
- شما هم بگین صداوسیما زده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





