
محمد تاجیک : دیروز و پس از گسترش اخبار فراوان درباره حمله و اعتراض به فیلم شهرگربه ها ،به سریعترین شکلی خودم را به سینما آستارا در شمال تهران رساندم تا به تماشای فیلمی بنشینم که این همه به آن انتقاد و اعتراض شده بود .سید جواد هاشمی کارگردان فیلم هم در مصاحبه ای گفته بود که پس از این اعتزاضات ،اصلاحیه هایی را اعمال خواهد کرد .نگارنده پیش از آنکه هر گونه تغییری در فیلم صورت گیرد خودم را به سینما رساندم تا ببینم دلیل این همه اعتراض چیست؟
جالب است وقتی به سانس ساعت ۱۹ فیلم رسیدم فیلم به دلیل به حد نصاب نرسیدن اصلا نمایش نداشت ولی خب بالاخره من توانستم فیلم را ببینم و اصلا تعجب کردم از این همه اعتراض …چون شهر گربه ها خیلی شبیه همه فیلمهای معمولی سینمای ایران بود که دراین سالها تولید و اکران شده بود.
در چنین وضعیتی، برخی از حدس و گمانها به سمت بازی تبلیغاتی بودن ،چنین اعتراضاتی می رود ولی جنس اعتراضات وجدی بودن معترضان به گونه ای است که احتمال تبلیغاتی بودن را از بین می برد.
پیش خودم فکر کردم احتمالا معترضان یا سینما تا به حال نرفته اند و یا تولیدات سالهای اخیر سینما را ندیده اند که اینقدر برآشفته اند!یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای گفته است که این فیلم احساسات متدینین را جریحه دار کرده است.
اگر به صحنه های رقص و آواز این فیلم معترضند در خیلی از فیلمهای کمدی این سالها ،چنین صحنه های رقص و آوازی وجود دارد .اصولا فیلم شهر گربه ها از معمولی ترین فیلمهای سینمای ایران است واگر قرار است به سبک فیلم شهر گربه ها اعتراض شود، کلا خیلی از این جنس فیلمها نباید ساخته شود!
به نظر نگارنده اتفاقا این فیلم هیج چیزی نداشت که باعث این همه اعتراض شود .قبل از تماشای فیلم پیش خودم گفتم که شاید سکانسها و صحنه های ناجور و منشوری در فیلم وجود داشته که باعث چنین اعتراضاتی شده است .اعتراضاتی که باعث نوعی رپرتاژ آگهی گسترده و رایگان برای فیلم شهر گربه ها شده است ،فیلمی که سید جواد هاشمی به عنوان تهیه کننده چند روز پیش گفنه بود که اگر فیلم فروش نکند احتمالا سروکارش با زندان خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- خبرنگاری که حرفهاش را زندگی میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





