کتایون امیرابراهیمی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، از خاطرات و تجربیات خود از سینمای قبل از انقلاب و همکاری با هنرمندان آن دوره از جمله بهروز وثوقی، ناصر ملکمطیعی و … گفت.
به گزارش سینماسینما، کتایون امیرابراهیمی در گفتوگویی بیپرده در برنامه اینترنتی «کافه تماشا» از حواشی حضور بازیگران زن در سینمای پیش از انقلاب، خاطراتش از ستارگان مرد و کارگردانان معروف آن سالهای سینما گفت.
او در بخشی از این گفتوگو در خصوص بهروز وثوقی که یکی از همبازیهایش در فیلمهای سینمایی بود نیز سخن گفت.
کتایون امیرابراهیمی در خصوص حواشی اطراف بهروز وثوقی گفت: «آن روزها میگفتند که بهروز وثوقی با خواهر شاه رابطه عاشقانه دارد، اما به نظر من این حرفها تنها شایعاتی بود برای افزایش شهرت او. بهروز وثوقی در آن روزهایی که برای دکتر کوشان بازی میکرد، چندان موفق نبود اما از زمانی که به سمت مولن روژیها و آقای میثاقیه آمد، بازیگریاش اوج گرفت.»
با ناصر ملکمطیعی قهر کردم
او در خصوص همکاری با ناصر ملکمطیعی در فیلم «یک پارچه آقا» گفت: «اولین روزی که سر صحنه فیلم به کارگردانی ناصر ملک مطیعی رفتم، ناصر به دلیل اینکه من مشغول صحبت کردن با تلفن بودم در حضور برخی عوامل با تندی با من سخن گفت و من هم از سر صحنه فیلمبرداری قهر کردم و به شهر اصفهان رفتم و ناصر ملکمطیعی و عوامل فیلم هرچقدر گشتند، نتوانستند مرا پیدا کنند، خلاصه پس از مدتی به صحنه فیلمبرداری برگشتم، اما پس از آن ناصر همیشه با خوشرویی با من برخورد میکرد.»
مقایسه با الیزابت تیلور
بازیگر فیلم «گردش روزگار» در خصوص شباهتش با الیزابت تیلور، بازیگر مشهور سینمای هالیوود گفت: «در آن سالها خیلیها به من میگفتند شبیه الیزابت تیلور هستی و حتی آقای اخوان به من میگفت تو از تیلور هم زیباتری و من در جواب میگفتم هندوانه شریف آبادی زیر بغل من نگذارید.»
علی حاتمی خیلی پاک و ساده بود
امیرابراهیمی درباره همکاری با علی حاتمی در فیلم «حسن کچل» اظهار داشت: «علی حاتمی خیلی ماه بود، خدا رحمتش کند، آنقدر پسر پاک و سادهای بود که خدا میداند، اما حیف شد، یادم میآید اکران یک حسن کچل در آن سالها ۹ میلیون فروش کرد، در این میان دستمزد من ۱۰ تومان بود و دستمزد صیاد ۱۲ تومان.»
عاشقپیشگی منوچهر وثوقی
بازیگر فیلم «درختها ایستاده میمیرند» در خصوص منوچهر وثوقی و همبازی شدن با او تاکید کرد: «من بازی منوچهر وثوق را چندان قبول نداشتم چون به نظر من بازیگری اش به تکامل نرسیده بود و از طرف دیگر او هم از آن افرادی بود که به محض همبازی شدن با پارتنر خانم، عاشقش میشد.»
ماجرای دستگیری فریدون گله سر صحنه فیلمبرداری
بازیگر فیلم «شب فرشتگان» درباره حضور در فیلمی به کارگردانی فریدون گله بیان کرد: «خاطره جالب این فیلم روز اول فیلمبرداری بود که همسر فریدون گله مهریه اش را اجرا گذاشت و دو پاسبان در روز اول فیلمبرداری سر صحنه آمدند و آقای گله را با دستبند بردند.»
قهر با فروزان
کتایون درباره فروزان، بازیگر فیلمهای فارسی تاکید کرد: «از فیلم «شمسی پهلوان» با فروزان قهر بودم چون پشت سر من صحبتهایی کرده بود که به گوش من رسید و من به آقای اخوان گفتم به این خانم بگویید به من نزدیک نشود، چون ممکن است با او درگیر شوم.»
اعتماد همسر عارف
این بازیگر در خصوص همبازی شدن با عارف در فیلمهای «عشق آفرین» و «ازدواج ایرانی» گفت: «همسر عارف به عارف گفته بود تنها میتوانی مقابل کتایون بازی کنی، چون سایر بازیگران زن سینما ممکن است تو را بلند کنند. اما کتایون این کاره نیست!»
دلخوری از رامبد جوان
بازیگر فیلم «ورود آقایان ممنوع» در خصوص دلخوری از رامبد جوان توضیح داد: «من برای اسمم احترام بسیاری قائل هستم، اما این مسئله در تیتراژ فیلم «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان لحاظ نشده بود از طرف دیگر نقش من در این فیلم خیلی کم بود و من چنین انتظاری نداشتم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرزان دلجو و سینمای جوانمحور دهه ۵۰/ روایتی از یک ضدقهرمان نجیب
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- مستند «کتایون به روایت کتایون» روی میز تدوین/ نگاهی به زندگی هنری کتایون امیر ابراهیمی
- چرا کیارستمی جایزهی کوروساوا را به بهروز وثوقی اهدا کرد؟/ مرور یک خاطره از دو سینماگر
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- واکنش بهروز وثوقی به انتشار اخباری درباره بازگشتش به ایران
- رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور: مانعی برای آمدن بهروز وثوقی به ایران نیست/ بستر برای بازگشت هنرمندان مهیا شده
- «۱۹» آماده نمایش شد/ داستان به کما رفتن یک نقاش
- قسمت دوم همسفر پس از ۴۵ سال با حضور بازیگران اصلی ساخته می شود
- برشهای کوتاه/ تصاویری از نقشآفرینی بهروز وثوقی در فیلم طوقی
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- روایت امیر حسن چهلتن از فردین، ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





