
محمد تاجیک : امارات متحده عربی اعلام کرد که از این پس فیلمهای بینالمللی را برای نمایش در سینما سانسور نخواهد کرد و شماری از فیلمهای سینمایی را مطابق نسخه بینالمللی، برای گروه سنی «بالای ۲۱ سال» در سینماهای این کشور نمایش خواهد داد.این خبر را شبکه ایران اینترنشنال شبکه وابسته به دولت عربستان با آب و تاب منتشر کرده است .
اما در ایران ، وضعیت درباره سانسور آنقدر افتضاح و فاجعه است که فقط همین امروز ، دوتن از مشهورترین سینماگران ایرانی به سانسور عجیب و غریب فیلمها اعتراض کرده اند .آن هم دو سینماگر مشهوری که مهمترین آثار در زمینه موضوعات مذهبی و انقلاب و دفاع مقدس را تولید کرده اند .پرویز پرستویی بازیگر مشهور سینمای ایران که در بسیاری از آثار ارزشمند و دفاع مقدس بازی کرده است از تحریم فیلم بی همه چیز توسط حوزه هنری انتقاد می کند،و منوچهر محمدی که تهیه کننده بهترین فیلمها و آثار سینمایی و تلویزیونی با موضوعات مذهبی و دفاع مقدس بوده ، امروز با انتشار نامه تند و تیزی خطاب به وزیر ارشاد ، به شدت از توقیف غیر مستقیم فیلمش انتقاد می کند.
اوضاع آنقدر افتضاح شده است که حتی صدای اعتراض تند هنرمندانی که بهترین آثار را در زمینه انقلاب و دفاع مقدس تولید کرده اند هم در آمده است .
تازه این اعتراضها از سوی مثلا خودی ترین هنرمندان سینماست که البته باید گفت آنها هم مثل بقیه غیر خودی شده اند .از سوی دیگر همین اعتراض آقای محمدی و پرستویی به خاطر سانسور مجدد است …فیلم بی همه چیز از همین دولت انقلابی و اصولگرا مجوز گرفته ولی حوزه هنری آن را قبول ندارد وفیلم چپ راست در دولت قبلی مجوز گرفته ولی دولت جدید آن را قبول ندارد .
دراین چند وقت اخیر و از ماههای پایانی دولت قبل ، تعداد زیادی از سینماگران از طیف های مختلف و مخالف به سانسورهای سلیقه ای در سینما و شبکه نمایش خانگی انتقاد کرده اند …از مسعود اطیابی برای فیلم دینامیت تا منیژه حکمت به سانسور اعتراض کرده اند ….از مهدویان برای سریال زخم کاری گرفته تا خیلی از سینماگران دیگر..
چند سال پیش یوسفعلی میرشکاک که اتفاقا از هنرمندان جریان ارزشی و انقلابی محسوب می شود در مصاحبه ای با طعنه و کنایه به سانسورچیان گفته بود : در جهانی که آدم می تواند الکسیس تگزاس را توی گوشی اش ۲۴ ساعت داسته باشد، خسرو و شیرین را ممیزی میکنی؟حالا باید به این آقایان سانسورچی گفت : ببینید امارات هم به مرحله ای رسیده که حتی فیلمهای خارجی را سانسور نمی کند ولی ما فیلمهای خودمان را نه یک بار و دوبار بلکه چندین بار سانسور می کنیم .
فعلا که عربستان و امارات در زمینه برگزاری جشنواره بین المللی و سانسور نکردن فیلمها از ما جلو زده اند ..خدا آخروعاقبت ما را به خیر کند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- خبرنگاری که حرفهاش را زندگی میکند
- بازخوانی یک مصاحبه با کیومرث صابری فومنی در ۲۲ سال پیش به بهانه سالروز درگذشت او
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





