اکتای براهنی، یکی از کارگردانان جوان سینمای ایران است که نسبت به عدم همکاری تهیه کننده فیلم «پل خواب» گلایه های فراوانی داشته.
به گزارش سینماسینما ،او پاره ای از ناراحتی های خود را با «اعتماد» در میان می گذارد: «می پذیرم که مقوله فیلمسازی برای فیلم اولی ها در تمام دنیا کار سختی است اما به این نکته هم باید اهمیت داد که در کشورهای امریکایی و اروپایی زمانی تهیه کننده و کارگردانی تصمیم به تولید فیلمی می گیرند که ایدئولوژی مشترکی در تولید فیلم داشته باشند که اگر باهم اشتراکات فکری نداشته باشند کار به تولید نمی رسد. در کشورهای صاحب سینما اصلا پروانه ساختی وجود ندارد اما در ایران برای تولید یک فیلم، فیلمساز از چند مرحله باید عبور کند و کارش تایید شود: در دنیا در کار فیلمسازان دخل و تصرفی صورت نمی گیرد نهایت سانسوری که می شود اینکه فیلم برای ردیف سنی خاصی تعریف می شود که اگر اینگونه نبود ما بااین همه فیلم های عجیب وغریب در هالیوود همراه نبودیم. اصلا در کشورهای اروپایی فیلم اول و دومی وجو ندارد: ورود آدم ها به سینما را کسی تایید نمی کند. برخی همکاران به گونه ای وانمود می کنند که انگار در هالیوود وزارت ارشادی بر سر راه فیلمسازی نشسته! این طور نیست: اما متاسفانه در سینمای ایران فیلم اولی ها با چنین مشکلات عظیمی همراه هستند.»
پرسش اینجاست که باوجود مشکلات فراوان چرا براهنی ساخت این فیلم را پذیرفته، او می گوید: «هیچ عجله ای برای تولید این فیلم نداشتم. درواقع شرایط دست به دست هم داد تا این فیلم اینگونه تولید شود اما ناراحتی من از این است چرا وقتی یک فیلم اولی از شرایط سخت برای فیلمش عبور می کند و پروانه ساخت دریافت می کند و شورای پروانه ساخت هم موبه مو با فیلمنامه موافق است اما تهیه کننده در ساخت فیلم همه قدرت را در دست دارد؟ مثلا اگر او خواست اصلا لوکیشن نمی گیرد و جواب کارگردان را هم نمی دهد. می تواند یک چیزی را بهانه کند و کار را بخواباند. می تواند من و عوامل را توی خیابان با یک دوربین بکارد و لوکیشن موردنظر و امکانات موردنظر را ندهد و اگر می دهد با قطره چکان بدهد! مگر من عقلم کم است که دو سال روی فیلمنامه ای کار کنم بعد تمام مراحل سخت دریافت پروانه ساخت را طی کنم و تازه سرمایه گذار را به کار الصاق کنم و بعد تهیه کننده ای بیاید و بی آنکه انگیزه ای در سینما داشته باشد به من بگوید که این طوری کن و پیشنهادهایش فقط در جهت سمبل کردن باشد! وسپس هم پول عوامل را ندهد و به تعهداتش در قرارداد با سرمایه گذار عمل نکند و فیلم را به فارابی بدهد و بعد هم هیچ تلاشی برای پخش فیلم نکند. این کارت تهیه کنندگی مثل عوارضی سر راه فیلمسازی است. تجربه من این است.»
با وجود اینکه فیلمسازی کار گروهی است اما وقتی فیلمی روی پرده می رود درنهایت کارگردان پاسخگوی ایرادات موجود در فیلم است. براهنی می گوید: «کار فیلمسازی در ایران تیمی و گروهی است اما درنهایت این کارگردان است که باید پاسخگو باشد حتی فیلمنامه نویس هم خود را ملزم به توضیح ایرادات فیلمنامه نمی داند و کارگردان روبه روی خبرنگاران می نشیند و پاسخگوست. »
او در ادامه به تعامل بین کارگردان و تهیه کننده اشاره می کند: «با پیشنهاد دادن تهیه کننده در کار مشکل ندارم چراکه می دانم فیلمسازی، کاری تیمی است اما من با تهیه کننده ای در کار مواجه بودم که برای تولید فیلم مدیر تولید استخدام کرد و بعد هیچ حضور فیزیکی در پشت صحنه فیلم نداشت. از ۵۰ روز فیلمبرداری فیلم «پل خواب» تهیه کننده این فیلم تنها دو یا سه روز سر صحنه بود که اتفاقا این به مراتب بهتر است از تهیه کننده ای که در کار اشراف نداشته باشد و اعمال نظر کند. حال فیلمنامه فیلم که کار اقتباسی بود و به اینکه تهیه کننده چقدر با ادبیات آشناست هم شامل می شود. »
اینکه بعضی از تهیه کنندگان دغدغه تولید فیلم در سینما را ندارند نکته ای است که در سال های گذشته به کرات شنیده ایم کارگردان فیلم پل خواب می گوید: «متاسفانه به عنوان فیلم اولی باید بگویم که بعضی تهیه کننده ها نه تنها اساسا علاقه ای به تولید و ساخت فیلم ندارند اصلا برای شان فرقی نمی کند همکاری با من به عنوان فیلم اولی داشته باشند یا فلان کارگردان حرفه ای. آنها فقط می خواهند چرخ تولیدشان بچرخد.»
کارگردان صاحب معنوی فیلم است و تهیه کننده مناسبات فیلم با جهان بیرون را تعیین می کند نکته ای که براهنی به آن اشاره دارد: «نمی دانم این چرا برای عده ای کافی نیست. پیشنهاد دادن خیلی از تهیه کنندگان مثل تماشای فوتبال از تلویزیون است. وقتی فوتبال می بینید ناخودآگاه به بازیکن ها انتقاد می کنید. ولی رفتن توی زمین چیز دیگری است. اگر تهیه کننده خیلی پیشنهاد دارد، بهتر است برود فیلم بسازد. فیلم یک صاحب معنوی دارد و آن کارگردان است. تالیف هنری او مدنظر است و این یک مسوولیت اجتماعی است. البته من در تجربه خودم نسبت به پیشنهادات دافعه نداشتم و پیشنهادها مشکل ساز نبودند: بلکه عدم تعهد به گفته ها و عدم عمل به قراردادها اولین مشکل ما بود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه برای فیلمی با بازی حاتمی و بهداد؛ «پیر پسر» بهترین فیلم جشنواره لندنبریز شد
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- تبریک کانون کارگردانان سینما برای موفقیت «پیرپسر» در جشنواره روتردام
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- اکتای براهنی: «پیرپسر» به جشنواره فجر نرسید
- آغاز فیلمبرداری فیلم «پیر پسر»
- حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» بازی میکنند
- تحلیل قابل تاملی از اکتای براهنی درباره جنایتهای پدر و مادر بابک خرمدین
- «پیر پسر» به تهیهکنندگی بابک حمیدیان و دو فیلم دیگر پروانه ساخت گرفتند
- فروش «بدون تاریخ، بدون امضا» به ۱٫۷ میلیارد تومان رسید
- «پل خواب» به ونکوور می رود
- از یک فیلم ۱۸+ تا برنده دو جایزه جشنواره ونیز در سینماهای تهران
- ادامه اکران «پل خواب» در سینماهای ایران/رونمایی از تیزر متفاوت
- «پل خواب» نیم میلیارد را رد کرد/ رونمایی از جدیدترین تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی