بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» گفت: من ۱۰ سال در مجله فیلم، ستون طنز می نوشتم و بعدها به دلیل همین ابتذالها از سینما فاصله گرفتم. گاهی شاید به خاطر هزینههای زندگی مجبور بازی در برخی نقشها شدم اما همواره سعی کردم راهی درست را انتخاب کنم.
به گزارش سینماسینما، رسول نجفیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص رواج ساخت آثار مبتذل در سینمای ایران گفت: اینکه فیلم های کمدی مبتذل ساخته میشود و مردم از آن استقبال میکنند باید به عنوان یک آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. وقتی فضای هنر باز باشد و هر شخص تفکرات خود را ارائه دهد این چنین آثاری هم ساخته میشوند اما تجربه نشان داده با گذشت زمان آن چیز که میماند آثار مبتذل نیستند.
او سینمای ایران را به بازار تشبیه کرد و افزود: در مکتب بازاری همه بر اساس تقاضا کالا ارائه میدهند و متاسفانه سینما هم اینطور شده است.
بازیگر «ساعت پنج عصر» در همین راستا ادامه داد: چند وقت پیش به تماشای نمایشی از آثار اوژن یونسکو نشستم و در کمال تعجب متوجه شدم که برخی در این نمایش مورد استهزا قرار داده شدند و به زور این اتفاق مخاطب به خنده وادار میشد در صورتی که در متن اصلی اثر هیچ ربطی به این اتفاقات وجود نداشت و این کار صرفاً برای خنداندن بود. وقتی مردم از این آثار استقبال میکنند در نتیجه این بل بشو اتفاق میافتد زیرا هنر بازتاب جامعه است.
او فروش بالای فیلم «گشت ۲» را بازتاب مشکلی اجتماعی دانست و عنوان کرد: شما فکر می کنید «گشت ارشاد» چرا فروش میکند، زیرا بسیاری از اقشار جامعه در آن مسخره و تحقیر میشوند و مردم به آنها میخندند. این اتفاق را نباید چندان عجیب باشد چون از کوزه همان برون تراود که در اوست.
بازیگر سریال «مرد هزار چهره» با تاکید بر ساخت آثار ماندگار در سینمای ایران تاکید کرد: همه این نوع آثار ساخته میشوند و شاید میلیاردها تومان بفروشند اما بعدها آن آثاری در یاد میمانند که دارای محتوا و مفهوم باشند. من نگاهم این است که فیلمهای ضروری و مهم در ذهن جامعه میماند و فیلمهای بی ارزش سریعاً از ذهن خارج میشود.
نجفیان با اشاره به برخی مشکلات برای حضور خودش در عرصه سینما خاطرنشان کرد: سابقه شخص بنده در سینما بسیار بیشتر از عرصههای دیگر است. من ده سال در مجله فیلم، ستون طنز می نوشتم و بعدها به دلیل همین ابتذال ها از سینما فاصله گرفتم. گاهی شاید به خاطر هزینه های زندگی مجبور بازی در برخی نقش ها شدم اما همواره سعی کردم راهی درست را انتخاب کنم.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- شبنشینی زمستانی با رسول نجفیان در برنامه امشب «دست در دست»
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- قصه مردی که شش ماه در جنگل هند گم شد
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





