سرگرمیسازی در امریکا یک صنعت است اما کاملاً منطبق با منافع ملی مدیریت میشود. در ایران اما صرف سرگرم کردم مردم اولویت اصلی را دارد و ظاهراً هرگز قرار نیست از دل سرگرم کردن، فرهنگسازی به نفع نیازهای اساسی کشور نیز صورت گیرد.
یوتیوب تحت کنترلتر از آپارات
این وضعیت در بیرون از صداوسیما و فضای مجازی به مراتب بیسروسامانتر است. در این فضا ساخت دوربین مخفی با استفاده از هر شیوهای در حال رشد است. کلیپ خندهدار مردمآزاری از این موارد است. در این کلیپ روشهای مختلف مردم آزاری خیابانی که خندهدار جلوه میکند ساخته شده و در آن از کیف قاپی از دختران تا ماشین دزدی به چشم میخورد. جالب است که این کلیپها در ایران توسط سایت ویدئو آپارات به اشتراک گذاشته میشود و بازدیدهای بالایی هم دارد اما همین موارد در سایتهای خارجی چون سایت امریکایی یوتیوب به عنوان موارد ضداجتماعی و ضدفرهنگی حذف میشود و کنترل بیشتری روی آن است. همین نظارتها باعث شد تا چندی پیش یکی از به اصطلاح شاخهای مجازی که محتوای ویدئوهای او از سوی یوتیوب حذف میشد با اسلحه به ساختمان یوتیوب رفته و اقدام به تیراندازی کند؛ عملی که منجر به کشتهشدن وی نیز شد اما فضای اینستاگرام و آپارات در ایران فضای بازتری در اختیار این افراد قرار داده است.
خط قرمزی وجود ندارد
آیدین زوارهای نام فردی است که به واسطه ساخت کلیپهای دوربین مخفی در فضای مجازی شناخته میشود؛ دوربین مخفیهایی که برای جذب مخاطب بسیاری از خط قرمزهای اخلاقی و صد البته حقوق شهروندی و حقوق فردی را زیرپامیگذارد. روی صندلی جلوی یک خودرو مردی با نوزادی قلابی در دست نشسته، خانمی از همه جا بیخبر در صندلی عقب به عنوان مسافر سوار میشود. مرد از صدای گریه بچه عصبانی شده و نوزاد را حین حرکت ماشین از پنجره به بیرون پرتاب میکند. خانم مسافر به طور طبیعی نسبت به این صحنه ساختگی واکنش نشان داده و اقدام به کتک زدن مرد میکند و مخاطب باید از دیدن این صحنه به وجد آمده و سرگرم شود. در مورد دیگری راننده تاکسی پس از سوار کردن مسافران مثلاً اقدام به خودکشی با اسلحه کمری میکند. خون کله مرد راننده روی شیشه میپاشد و واضح است که مسافران از همه جا بیخبر قرار است چه واکنشی به این صحنه نشان دهند.
گناه نابخشودنی رسانه ملی
تأسفآور اینکه برخی کلیپهای آیدین زوارهای عید امسال در پربینندهترین زمان پخش رسانه ملی یعنی لحظات تحویل سال در برنامه احسان علیخانی به نمایش درآمده و برای این فرد تبلیغ میشود.
ساخت کلیپهای دوربین مخفی از جهت بازی با روح و روان مردمی که از آنها برای ساخت ویدئو سوء استفاده میشود باید غیرانسانی و غیراخلاقی تلقی شود و به لحاظ عادیسازی فرهنگ ترساندن مردم به هر قیمتی برای خنده و البته کسب پول ضدفرهنگی به حساب آید.
گزارشهای مردمی نیز یکی از این نمونه هاست، گرفتن گزارش از مردم با طرح سؤالات غیرمتعارفی چون «آیا تا به حال تجربه جنسی داشتهاید؟» که در آپارات و سایتهای اشتراک گذاری ویدئو بارگذاری میشود نه صرفاً به دلیل طرح موضوع بلکه به دلیل آنکه فکر درستی پشت آن نیست و صرفاً به انگیزه جذب مخاطب از طریق سوء استفاده از یک تابو صورت گرفته قابل انتقاد است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما