سرگرمیسازی در امریکا یک صنعت است اما کاملاً منطبق با منافع ملی مدیریت میشود. در ایران اما صرف سرگرم کردم مردم اولویت اصلی را دارد و ظاهراً هرگز قرار نیست از دل سرگرم کردن، فرهنگسازی به نفع نیازهای اساسی کشور نیز صورت گیرد.
یوتیوب تحت کنترلتر از آپارات
این وضعیت در بیرون از صداوسیما و فضای مجازی به مراتب بیسروسامانتر است. در این فضا ساخت دوربین مخفی با استفاده از هر شیوهای در حال رشد است. کلیپ خندهدار مردمآزاری از این موارد است. در این کلیپ روشهای مختلف مردم آزاری خیابانی که خندهدار جلوه میکند ساخته شده و در آن از کیف قاپی از دختران تا ماشین دزدی به چشم میخورد. جالب است که این کلیپها در ایران توسط سایت ویدئو آپارات به اشتراک گذاشته میشود و بازدیدهای بالایی هم دارد اما همین موارد در سایتهای خارجی چون سایت امریکایی یوتیوب به عنوان موارد ضداجتماعی و ضدفرهنگی حذف میشود و کنترل بیشتری روی آن است. همین نظارتها باعث شد تا چندی پیش یکی از به اصطلاح شاخهای مجازی که محتوای ویدئوهای او از سوی یوتیوب حذف میشد با اسلحه به ساختمان یوتیوب رفته و اقدام به تیراندازی کند؛ عملی که منجر به کشتهشدن وی نیز شد اما فضای اینستاگرام و آپارات در ایران فضای بازتری در اختیار این افراد قرار داده است.
خط قرمزی وجود ندارد
آیدین زوارهای نام فردی است که به واسطه ساخت کلیپهای دوربین مخفی در فضای مجازی شناخته میشود؛ دوربین مخفیهایی که برای جذب مخاطب بسیاری از خط قرمزهای اخلاقی و صد البته حقوق شهروندی و حقوق فردی را زیرپامیگذارد. روی صندلی جلوی یک خودرو مردی با نوزادی قلابی در دست نشسته، خانمی از همه جا بیخبر در صندلی عقب به عنوان مسافر سوار میشود. مرد از صدای گریه بچه عصبانی شده و نوزاد را حین حرکت ماشین از پنجره به بیرون پرتاب میکند. خانم مسافر به طور طبیعی نسبت به این صحنه ساختگی واکنش نشان داده و اقدام به کتک زدن مرد میکند و مخاطب باید از دیدن این صحنه به وجد آمده و سرگرم شود. در مورد دیگری راننده تاکسی پس از سوار کردن مسافران مثلاً اقدام به خودکشی با اسلحه کمری میکند. خون کله مرد راننده روی شیشه میپاشد و واضح است که مسافران از همه جا بیخبر قرار است چه واکنشی به این صحنه نشان دهند.
گناه نابخشودنی رسانه ملی
تأسفآور اینکه برخی کلیپهای آیدین زوارهای عید امسال در پربینندهترین زمان پخش رسانه ملی یعنی لحظات تحویل سال در برنامه احسان علیخانی به نمایش درآمده و برای این فرد تبلیغ میشود.
ساخت کلیپهای دوربین مخفی از جهت بازی با روح و روان مردمی که از آنها برای ساخت ویدئو سوء استفاده میشود باید غیرانسانی و غیراخلاقی تلقی شود و به لحاظ عادیسازی فرهنگ ترساندن مردم به هر قیمتی برای خنده و البته کسب پول ضدفرهنگی به حساب آید.
گزارشهای مردمی نیز یکی از این نمونه هاست، گرفتن گزارش از مردم با طرح سؤالات غیرمتعارفی چون «آیا تا به حال تجربه جنسی داشتهاید؟» که در آپارات و سایتهای اشتراک گذاری ویدئو بارگذاری میشود نه صرفاً به دلیل طرح موضوع بلکه به دلیل آنکه فکر درستی پشت آن نیست و صرفاً به انگیزه جذب مخاطب از طریق سوء استفاده از یک تابو صورت گرفته قابل انتقاد است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- ۴۰ خواننده محبوب کشورمان در پلتفرم داخلی فعال شدند
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود