سیدجمال ساداتیان با اشاره به اینکه “تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات سمعی بصری میتواند به صورت تخصصیتر به این جرائم بپردازد”، گفت: وضعیت قاچاق فیلم در کشور فاجعه است و مسئولان قضایی باید بتوانند متناسب با جرم متخلفان، آنها را جریمه کنند.
به گزارش سینماسینما، این تهیهکننده سینما در گفتوگویی با تاکید بر اینکه “به تاراج رفتن اموال اهالی سینما چند سالی است مطرح شده است” بیان کرد: زمانی فیلمها را از روی پرده سینماها ضبط و پخش میکردند، که مدتی است جلوی آن گرفته شده ولی اکنون از فیلمهای توزیع شده در قالب DVD، کپیهای قاچاق میزنند و مثلا ۱۰ فیلم را در یک DVD میگنجانند و عملا این کار یک نوع دزدی و بازی کردن با سرمایه اهالی سینما و صاحب اثر است.
او ادامه داد: شبکههای اینترنتی به کرّات به توزیع رایگان این فیلمها میپردازند. با وجود اینکه دسترسی به شبکههای فارسی زبان خارج از کشور کمتر از شبکههای داخلی است، آنها هم در حال غارت کردن سینمای ایران هستند. وقتی همه اینها را کنار هم میگذاریم، گویی تهیه کننده تبدیل شده است به مسیر توزیع یک اثر تا عده دیگری از آن به منافع خودشان دست پیدا میکنند.
ساداتیان با اشاره به اینکه “به خاطر بحثهایی که در چند سال گذشته وجود داشته، یک کمیته صیانت تشکیل شد و با متخلفان برخورد میکرد”، افزود: از آن جایی که بسیاری از مسئولان قضایی با این پدیده آشنایی ندارند، بعد از آن که مجرمان را میگرفتند و تحویل این مراکز میدادند، نمیدانستند با آنها چطور برخورد بکنند، به همین خاطر منجر به آزادی آنها میشد.
تهیه کننده فیلمهای «به رنگ ارغوان» و «چهارشنبه سوری» گفت: مسئولان قضایی باید بتوانند متناسب با جرم متخلفان، آنها را جریمه کنند و این حکم باید به گونهای باشد که بازدارندگی داشته باشد. اخیرا شنیدم شعبه اختصاصی هم برای رسیدگی به این تخلفات شکل گرفته است که امیدوارم در تمام مراکز استانها هم محقق شود.
او با تاکید بر اینکه در آن شعبه میشود تخصصیتر با این تخلفات برخورد کرد” گفت: با تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات به این دلیل که اطلاعات سیستمهای قاچاق در یک جا متمرکز میشوند، قضات محترم نسبت به این تخلفات مسلطتر میشوند و این امر مطلوبی است.
تهیهکننده فیلم سینمایی “انتهای خیابان هشتم” درباره وضعیت قاچاق فیلم در کشور اضافه کرد: وضعیت قاچاق در کشور فاجعه است. آمارهایی که جسته و گریخته در دست هست، نشان میدهد که فقط چیزی حدود ۱۵ درصد از منافع مالی در توزیع فیلم به تهیهکننده اثر برمیگردد و در واقع ۸۵ درصد قاچاق میشود. در نتیجه هر چه این مقدار بیشتر به دست تهیهکننده برسد و وارد چرخه سینمایی شود، هم تولیدات میتواند شکل بهتری پیدا کند و هم اینکه کار بیشتری برای اهالی ۶ هزار نفری سینما ایجاد شود.
ساداتیان با بیان این نکته که “متأسفانه امروزه اوضاع و احوال سینما خوب نیست، زیرا همه چیز در حال به یغما رفتن است.” درباره وجود خلا قانونی در سیستم نظارتی گفت: یک بخش دیگر این است که چون تنوع جرایم در شهر تهران زیاد است، رسیدگی به این افراد به خاطر درگیریهای دیگری که در شعبات قضایی وجود دارد به درستی انجام نمیشود و تا کنون یک جرم فرعی تلقی میشده. اگر برخورد با متخلفین جدی گرفته شود میتواند جنبه بازدارندگی داشته باشد.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: اکنون همه فیلمها سند مالکیت دارند ولی مثل این است که یک سند اتومبیل داشه باشی ولی ماشینت را دزدیده باشند، حالا چکار میتوانی انجام دهی؟ اینکه چگونه بشود خاطی را پیدا کرد و بعد اگر آن را هم پیدا کنید، چطور به آن رسیدگی میشود مهم است. به این دلیل که تاکنون شعبات مختلفی به این امر میپرداختند و قضات وقوف کافی به این امر نداشتند، غالبا افراد خاطی را تبرئه میکردند و یا با یک جریمه مختصر مالی آنها را آزاد میکردند. این شرایطی را به وجود آورده بود که اگر روزی فرد خاطی دستگیر هم شد، بداند که اتفاق خاصی برایش نمیافتد.
او در پایان صحبت هایش به قانون کپی رایت اشاره کرد و افزود: باید رعایت قانون کپی رایت در کشور شکل بهتری پیدا کند، مصوبه بهتری ایجاد شود، بازنگری به قوانین انجام شود و با خاطیان هم جدیتر برخورد شود که شاید تا حدی این امر مهار میشود. همانطور که با سیستم توزیع مواد مخدر به شدت برخورد میشود، در این زمینه هم سختگیریهای بیشتری باید اعمال شود تا جنبه بازدارندگی داشته باشد و این جرایم را به حداقل رساند.
اخیرا دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری اعلام کرد که شعبه رسیدگی به جرایم متخلفان آثار سمعی و بصری تشکیل میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- سیدجمال ساداتیان: «برادران لیلا» را مردادماه اکران میکنیم
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- ساداتیان مطرح کرد/ حذف پروانه ساخت بدون حذف دخالتهای بیرون از ارشاد، کارآمد نیست
- از «امکان مینا» و «ماجرای نیمروز» تا «به رنگ ارغوان» و «ویلاییها»؛ فیلمهای آخر هفته تلویزیون
- نظر سیدجمال ساداتیان درباره رضا عطاران و نوید محمدزاده
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- دلیل حذف برخی سکانسها از «متری شش و نیم»/ شهاب حسینی قرار بود کدام نقش را بازی کند؟
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- ابوطالب :به رئیس دولت اصلاحات گفتم وساطت کنید تا «به رنگ ارغوان» اکران شود
- بازیگران «ابد و یک روز» با «متری شش و نیم» در راه جشنواره فجر
- ۷ هزار کارتن خواب جلوی دوربین «متری شش و نیم» می روند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





