سیدجمال ساداتیان با اشاره به اینکه “تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات سمعی بصری میتواند به صورت تخصصیتر به این جرائم بپردازد”، گفت: وضعیت قاچاق فیلم در کشور فاجعه است و مسئولان قضایی باید بتوانند متناسب با جرم متخلفان، آنها را جریمه کنند.
به گزارش سینماسینما، این تهیهکننده سینما در گفتوگویی با تاکید بر اینکه “به تاراج رفتن اموال اهالی سینما چند سالی است مطرح شده است” بیان کرد: زمانی فیلمها را از روی پرده سینماها ضبط و پخش میکردند، که مدتی است جلوی آن گرفته شده ولی اکنون از فیلمهای توزیع شده در قالب DVD، کپیهای قاچاق میزنند و مثلا ۱۰ فیلم را در یک DVD میگنجانند و عملا این کار یک نوع دزدی و بازی کردن با سرمایه اهالی سینما و صاحب اثر است.
او ادامه داد: شبکههای اینترنتی به کرّات به توزیع رایگان این فیلمها میپردازند. با وجود اینکه دسترسی به شبکههای فارسی زبان خارج از کشور کمتر از شبکههای داخلی است، آنها هم در حال غارت کردن سینمای ایران هستند. وقتی همه اینها را کنار هم میگذاریم، گویی تهیه کننده تبدیل شده است به مسیر توزیع یک اثر تا عده دیگری از آن به منافع خودشان دست پیدا میکنند.
ساداتیان با اشاره به اینکه “به خاطر بحثهایی که در چند سال گذشته وجود داشته، یک کمیته صیانت تشکیل شد و با متخلفان برخورد میکرد”، افزود: از آن جایی که بسیاری از مسئولان قضایی با این پدیده آشنایی ندارند، بعد از آن که مجرمان را میگرفتند و تحویل این مراکز میدادند، نمیدانستند با آنها چطور برخورد بکنند، به همین خاطر منجر به آزادی آنها میشد.
تهیه کننده فیلمهای «به رنگ ارغوان» و «چهارشنبه سوری» گفت: مسئولان قضایی باید بتوانند متناسب با جرم متخلفان، آنها را جریمه کنند و این حکم باید به گونهای باشد که بازدارندگی داشته باشد. اخیرا شنیدم شعبه اختصاصی هم برای رسیدگی به این تخلفات شکل گرفته است که امیدوارم در تمام مراکز استانها هم محقق شود.
او با تاکید بر اینکه در آن شعبه میشود تخصصیتر با این تخلفات برخورد کرد” گفت: با تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات به این دلیل که اطلاعات سیستمهای قاچاق در یک جا متمرکز میشوند، قضات محترم نسبت به این تخلفات مسلطتر میشوند و این امر مطلوبی است.
تهیهکننده فیلم سینمایی “انتهای خیابان هشتم” درباره وضعیت قاچاق فیلم در کشور اضافه کرد: وضعیت قاچاق در کشور فاجعه است. آمارهایی که جسته و گریخته در دست هست، نشان میدهد که فقط چیزی حدود ۱۵ درصد از منافع مالی در توزیع فیلم به تهیهکننده اثر برمیگردد و در واقع ۸۵ درصد قاچاق میشود. در نتیجه هر چه این مقدار بیشتر به دست تهیهکننده برسد و وارد چرخه سینمایی شود، هم تولیدات میتواند شکل بهتری پیدا کند و هم اینکه کار بیشتری برای اهالی ۶ هزار نفری سینما ایجاد شود.
ساداتیان با بیان این نکته که “متأسفانه امروزه اوضاع و احوال سینما خوب نیست، زیرا همه چیز در حال به یغما رفتن است.” درباره وجود خلا قانونی در سیستم نظارتی گفت: یک بخش دیگر این است که چون تنوع جرایم در شهر تهران زیاد است، رسیدگی به این افراد به خاطر درگیریهای دیگری که در شعبات قضایی وجود دارد به درستی انجام نمیشود و تا کنون یک جرم فرعی تلقی میشده. اگر برخورد با متخلفین جدی گرفته شود میتواند جنبه بازدارندگی داشته باشد.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: اکنون همه فیلمها سند مالکیت دارند ولی مثل این است که یک سند اتومبیل داشه باشی ولی ماشینت را دزدیده باشند، حالا چکار میتوانی انجام دهی؟ اینکه چگونه بشود خاطی را پیدا کرد و بعد اگر آن را هم پیدا کنید، چطور به آن رسیدگی میشود مهم است. به این دلیل که تاکنون شعبات مختلفی به این امر میپرداختند و قضات وقوف کافی به این امر نداشتند، غالبا افراد خاطی را تبرئه میکردند و یا با یک جریمه مختصر مالی آنها را آزاد میکردند. این شرایطی را به وجود آورده بود که اگر روزی فرد خاطی دستگیر هم شد، بداند که اتفاق خاصی برایش نمیافتد.
او در پایان صحبت هایش به قانون کپی رایت اشاره کرد و افزود: باید رعایت قانون کپی رایت در کشور شکل بهتری پیدا کند، مصوبه بهتری ایجاد شود، بازنگری به قوانین انجام شود و با خاطیان هم جدیتر برخورد شود که شاید تا حدی این امر مهار میشود. همانطور که با سیستم توزیع مواد مخدر به شدت برخورد میشود، در این زمینه هم سختگیریهای بیشتری باید اعمال شود تا جنبه بازدارندگی داشته باشد و این جرایم را به حداقل رساند.
اخیرا دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری اعلام کرد که شعبه رسیدگی به جرایم متخلفان آثار سمعی و بصری تشکیل میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیدجمال ساداتیان: «برادران لیلا» را مردادماه اکران میکنیم
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- ساداتیان مطرح کرد/ حذف پروانه ساخت بدون حذف دخالتهای بیرون از ارشاد، کارآمد نیست
- از «امکان مینا» و «ماجرای نیمروز» تا «به رنگ ارغوان» و «ویلاییها»؛ فیلمهای آخر هفته تلویزیون
- نظر سیدجمال ساداتیان درباره رضا عطاران و نوید محمدزاده
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- دلیل حذف برخی سکانسها از «متری شش و نیم»/ شهاب حسینی قرار بود کدام نقش را بازی کند؟
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- ابوطالب :به رئیس دولت اصلاحات گفتم وساطت کنید تا «به رنگ ارغوان» اکران شود
- بازیگران «ابد و یک روز» با «متری شش و نیم» در راه جشنواره فجر
- ۷ هزار کارتن خواب جلوی دوربین «متری شش و نیم» می روند
- جمال ساداتیان: سینما آستارا خرداد ماه افتتاح میشود
- تناقض در سخنان دو عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر/ خبری از فیلمهای رزرو هست یا نیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش