سینماسینما، شادی حاجی مشهدی:
به خاطر می آورم که درسال های دور کودکی (گرچه خاطره اش هنوز نزدیک و زنده است)، هر سه شنبه، دست در دست پدر، برای دیدن یک فیلم درست و حسابی به سینما تِکِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان وزرا می رفتیم. سه شنبه ها بهترین روزهفته بود، اشتیاقِ دیدن یک فیلم یا تاتر کودکانه که در آن سالها پراز شور و شعر بود، در کنار دعوت پدر به خوردن ساندویچ های خوشمزه بعد از سینما، به یک عیش تمام عیار بدل می شد و بهترین سرگرمی هفتگی برای یک دخترک ۷ ساله بود.
خوب به یاد می آورم، وقتی برای اولین بار عمو سیبیلوی بهرام بیضایی را دیدم که توپ فوتبال بچه ها را از آن ها می گیرد به خشم آمده بودم… و تکه یخ هایی که در شعله های آتشِ فیلم دونده (امیر نادری) ذوب می شدند چقدر فریبنده و زیبا به نظرم می رسید.
دنیا برای من و بسیاری از کودکان هم دوره ام طعم و رنگ دیگری داشت. در سالن تاریک سینما کانون، کودکان زیاد دیگری همراه من، هنگام تماشای فیلم “گلباران” (علی اکبر صادقی) بلند بلند می خندیدند یا حیرت زده به شکلک های متحرک فیلم “چشم تنگ دنیا دار” (استاد زرین کلک) بر روی پرده نقره ای خیره می شدند. حتی به یاد دارم در چند کنسرت کوچک و جمع و جور از بچه های دبستانی، که با ساز و ادوات موسیقی دور هم می خواندند و می نواختند، طنین سنج و طبل های بزرگی که با دستان کوچک بچه ها به لرزه می افتاد، چقدر برایم شنیدنی و جذاب بود.
به گذشته نگاه می کنم، به دوره ای که ویدئو، اینترنت ، گیم و این همه نرم افزارهای رنگ به رنگ در دسترس کودکان نبود و سالانه این همه کارتون و انیمیشن تولید نمی شد و به راحتی یک کلیک در اختیارکودکان قرار نمی گرفت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بی شک بهترین مکان برای کودکانی بود که به دنبال سینما، نمایش و جهانی از کتاب های سرگرم کننده و خوب بودند…
به دهه نود می رسیم، به همان کانون پرورش فکری دوباره نگاه می کنیم؛ حالا با چندین سالن جدید در تهران فعالیت می کند، به مجموعه بزرگی مثل باغ کتاب سر می زنیم، به کتابخانه ها و فرهنگسراهای شهرداری، به پردیس های سینمایی خصوصی و مال های بزرگ شهرستانها…
اکنون همه اینها در دسترس کودکان و خانواده ها هستند و در بیشتر اوقات سال برنامه های متنوع و سرگرم کننده ای را برای ایشان ارائه می دهند. در برخی از این مراکز فرهنگی امکان ارتباط و تعامل با نویسندگان، بازیگران و صداپیشه گان آثار کودکان وجود دارد؛ ظهور کانال های تلگرامی و صفحات تخصصی اینستاگرام تقریبا هر کودکی را که سواد خواندن و نوشتن دارد از همراهی والدینش در این ارتباط بی نیاز می کند.
به نظر می رسد با وجود پیدایش قارچ گونه و روزافزون این مراکز فرهنگی – هنری، توجه به حفظ و توسعه این اماکن همزمان با برنامه ریزی برای ارتقای کیفی و کمی محصولات فرهنگی و هنری که بی شک در اختیار طیف گسترده ای از جمعیت کودک و نوجوان این کشور قرار گرفته ، ضروری است. لزوم هماهنگی دستگاه های دولتی در کنار بهبود زیرساخت های آموزشی و پرورشی و هماهنگی هر چه بیشتر با بخش خصوصی، برای تدوین یک چشم انداز بلند مدت و موثر در ارتقای سطح کیفی این غذای روحی برای نسل جوان کشور در داخل و ایجاد تعاملات جهانی در ارتباط با کشورهای دیگر از خارج و برای راه یافتن به سودای زندگی در دهکده ی جهانی آینده، بدیهی است.
در این راستا، برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها و جشنواره های فرهنگی یا سینمایی ویژه ی کودکان و نوجوانان، مادامی که به تولید هدفمند و نمایش دستاوردهایی با کیفیت و قابل ارائه به عنوان یک محصول پایدار فرهنگی نرسند ، تنها عرصه ای خواهد بود، برای برگزاری دور همی ها و هدر دادان سرمایه های مادی و معنوی بخش دولتی و خصوصی در این کشور.
برای دستیابی به این هدف، توجه به چند نکته ضروری است:
۱- لزوم تربیت نسلی جوان، کاربلد و آگاه که در کنار استفاده از تجربیات نسل گذشته از سرمایه های ادبی، هنری و بومی برای تولید محتوی کتاب، نمایش نامه، فیلمنامه، بازی و نرم افزار و… برای کودکان فعالیت کنند و در زمینه های تولیدی مجری و متخصص باشند.
۲- توجه به میراث فرهنگی و هنری این مرز و بوم ( آشنایی با آداب و سنن هر خطه از کشور، آشنایی با موزه های هنری موجود، احداث موزه های جدید فرهنگی و هنری مخصوص کودکان مثل موزه عروسک ها، موزه انتشارات کودک، موزه اسباب بازی و …)
۳- ساخت و توسعه مراکز فرهنگی – تفریحی برای کودکان که بتوان خدمات دیگر مربوط به این گروه سنی را نیز در این مراکز ارائه داد ( آموزش مشاغل، کلاس های آموزشی، کارگاه های تربیتی و مشاوره خانواده و خرید مایحتاج کودک و نوجوان و…)
۴- حفظ و نگهداری سازه ها و امکانات موجود همراه با جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری این اماکن با گذشت زمان و تغییر کارفرما.همچنین
لزوم توجه به معماری این مراکز که باید برای کودکان طراحی و بر اساس نیازهای آنان توسعه یابد.
۵- ارائه الگوهای کاربردی برای اشتغال زایی و کارآفرینی خدمات دهندگان به گروه کودک و نوجوان، همراه با مدیریت در تربیت مربیان و افراد متخصص در این زمینه
۶- دریافت نظرات و انتقادات و بهبود شرایط موجود بر اساس بازخوردها
۷- فراهم کردن زیرساخت های ارتباطی برای کودکان و خانواده هایشان تا در رده های سنی مختلف و در گستره ی جغرافیایی همه نقاط کشور، برای دست یابی به خدمات این مراکز با کیفیت و هزینه های مقرون به صرفه دچار مشکل نشوند
شاید مرور این نکات در سخن به نظر تکراری یا درعمل کم و بیش دور از دسترس به نظر برسد، اما سودمند و اطمینان بخش است اگر بدانیم بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اسکاندیناوی و کانادا، با توجه و اهتمام به همین موارد و سرلوحه قرار دادن این نکات، توانسته اند تا در این زمینه به پیشرفت های ارزشمندی برسند و برای تربیت نسل جوان خود به توسعه پایدار و بازدهی بالایی دست پیدا کنند. شاید ما هم باید ازهمین امروز و از خود شروع کنیم، شاید اکنون وقت آن فرا رسیده باشد تا با تکیه بر یک مدیریت صحیح که به دور از حب و بغض ها و روابط بیمارگونه است، با برنامه ریزی و آینده نگری و با کمی غیرت و همت ملی، آینده ی بهتری را برای فرزندانمان بسازیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره فیلم تازه تیم برتون/ بازگشت بیتل جوس از دنیای مردگان + ویدیو
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- شهرت یا ندامت؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- قد میکشم، پس هستم/ نگاهی به سریال «یاغی»
- دستها حرف میزنند
- «اینسرت»/ کلید هر خانهای باید در دست صاحب آن باشد!
- نترسیدن و گفتن/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش چهارم رویا فتح الله زاده و شادی حاجی مشهدی
- «اینسرت»/ پیوند ادبیات و سینما
- کودکیِ بربادرفته/ نگاهی به فیلم «هندی و هرمز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش