سینماسینما: انتشار ویدئوی صحبتهای بهمن مقصودلو درباره عباس کیارستمی واکنشهایی از سوی چندتن از منتقدان مطرح و قدیمی برانگیخت که مواردی را طی پیامهای نوشتاری و صوتی به ما گوشزد کردند. برخی از این واکنشها را در ادامه بخوانید:
۱. یکی از منتقدان اشاره کرد داوران جشنواره لوکارنو درسال ۱۹۸۹ بهمن مقصودلو را نمی شناختند که پیش او بروند و از او نظرخواهی کنند.
۲. این منتقد همچنین یادآوری کرد گدار درسال ۱۹۹۴ درجشنواره کن نبوده که فیلم زیردرختان زیتون را ببیند در این مورد شاهد زنده وجود دارد که بعد از اینکه گدار در پاریس زیردرختان زیتون را دید از فیلم خوشش نیامد.
۳. منتقد دیگری تذکر داد؛ اولین بار فیلم خانه دوست کجاست؟ درجشنواره سه قاره در فرانسه قبل از لوکارنو، درسال ۱۹۸۸ به نمایش درآمده بود و کاتاکوگ آن موجود آست.
۴. در بازخوردی دیگر، منتقدی اشاره کرد که بعدها گدار از گفتن آن جمله پشیمان شده است. او در مصاحبه ای که با ماهنامه استودیو انجام داده بود حرف خودش را اصلاح کرد.گدار جمله قبلی خود را در این مصاحبه درمارس ۱۹۹۵ ص ۱۵۶ تصحیح کرده و گفته: «کیارستمی را دوست دارم همانطور که گریفیث را دوست دارم.» چون عده زیادی به گدار معترض شده بودند که مگر این همه فیلمهای مهم تاریخ سینما راندیده که چنین حرفی زده؛ از جمله میشل سیمان سردبیر ماهنامه پزیتیف.
۵. یکی از منتقدان یادآوری کرد، در سال ۷۳ یا ۷۴ در مجله دنیای سخن، مقصودلو طی گفتگویی اشاره کرده که کیارستمی فیلمسازی بلد نیست(نقل به مضمون) و این مصاحبه موجود است. و تاکید کرد که تغییر موضع گل درشت اقای مقصودلو چه موضوعیتی دارد؟
۶. منتقد دیگری معتقد بود محدود کردن سینمای کیارستمی از سوی آقای مقصودلو به اینکه سینمای مستند و داستانی را به هم نزدیک کرده، دم دستی ترین چیزی است که میتوان درباره کیارستمی گفت و عنوان کرد که در واقع سخنان آقای مقصودلو به لحاظ تحلیل و نقد جایگاهی ندارد.
*سینماسینما حق پاسخگویی را برای آقای مقصودلو و سایرین نیز محفوظ میداند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- سینماسینما/ ستایش ناتوانی/ گفتوگو با میترا فراهانی درباره آخرین فیلم(های) گدار
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار