سینماسینما: انتشار ویدئوی صحبتهای بهمن مقصودلو درباره عباس کیارستمی واکنشهایی از سوی چندتن از منتقدان مطرح و قدیمی برانگیخت که مواردی را طی پیامهای نوشتاری و صوتی به ما گوشزد کردند. برخی از این واکنشها را در ادامه بخوانید:
۱. یکی از منتقدان اشاره کرد داوران جشنواره لوکارنو درسال ۱۹۸۹ بهمن مقصودلو را نمی شناختند که پیش او بروند و از او نظرخواهی کنند.
۲. این منتقد همچنین یادآوری کرد گدار درسال ۱۹۹۴ درجشنواره کن نبوده که فیلم زیردرختان زیتون را ببیند در این مورد شاهد زنده وجود دارد که بعد از اینکه گدار در پاریس زیردرختان زیتون را دید از فیلم خوشش نیامد.
۳. منتقد دیگری تذکر داد؛ اولین بار فیلم خانه دوست کجاست؟ درجشنواره سه قاره در فرانسه قبل از لوکارنو، درسال ۱۹۸۸ به نمایش درآمده بود و کاتاکوگ آن موجود آست.
۴. در بازخوردی دیگر، منتقدی اشاره کرد که بعدها گدار از گفتن آن جمله پشیمان شده است. او در مصاحبه ای که با ماهنامه استودیو انجام داده بود حرف خودش را اصلاح کرد.گدار جمله قبلی خود را در این مصاحبه درمارس ۱۹۹۵ ص ۱۵۶ تصحیح کرده و گفته: «کیارستمی را دوست دارم همانطور که گریفیث را دوست دارم.» چون عده زیادی به گدار معترض شده بودند که مگر این همه فیلمهای مهم تاریخ سینما راندیده که چنین حرفی زده؛ از جمله میشل سیمان سردبیر ماهنامه پزیتیف.
۵. یکی از منتقدان یادآوری کرد، در سال ۷۳ یا ۷۴ در مجله دنیای سخن، مقصودلو طی گفتگویی اشاره کرده که کیارستمی فیلمسازی بلد نیست(نقل به مضمون) و این مصاحبه موجود است. و تاکید کرد که تغییر موضع گل درشت اقای مقصودلو چه موضوعیتی دارد؟
۶. منتقد دیگری معتقد بود محدود کردن سینمای کیارستمی از سوی آقای مقصودلو به اینکه سینمای مستند و داستانی را به هم نزدیک کرده، دم دستی ترین چیزی است که میتوان درباره کیارستمی گفت و عنوان کرد که در واقع سخنان آقای مقصودلو به لحاظ تحلیل و نقد جایگاهی ندارد.
*سینماسینما حق پاسخگویی را برای آقای مقصودلو و سایرین نیز محفوظ میداند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معصومترین بازیگر زنِ نقشهای بدنام سینمای ایران
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- نگاهی به کتاب «۵۵ سال، ۸۵ فستیوال»/ دور دنیا در ۵۵ سال!
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





