
محمد تاجیک :
*ابتدای این یادداشت بنویسم که شخصا با مسعود فراستی ، هیچ مشکل شخصی ندارم . چند وقتی پیش کتاب اینگمار برگمن و سینمایش را که از دوستی در راستای دیپلماسی صله رحم ، کادو گرفته بودم با علاقه زیادی خواندم .کتاب خیلی خوبی بود و حتی یادداشتی در سایت سینما سینما نوشتم که ای کاش فراستی همانند کتابهایش بود.
آنقدر هم در این سالها ، برخی از فیلمهای سینمای ایران ضعیف و به درد نخور بوده که بسیاری از ما منتقدان و روزنامه نگاران از فراستی بدتر شده ایم .در یک چیز دیگر هم با آقای فراستی هم موضع و هم جبهه هستم و آن علاقه به جان فورد و هیچکاک است.
*این روزها مسعود فراستی با یک برنامه سینمایی متعلق به روزنامه همشهری ، بار دیگر جنجال برانگیز شده است .یکی از روزنامه نگاران سابق همشهری در استوری اینستاگرامش مدعی شده که فراست دستمزد بالایی برای حضور در این برنامه گرفته .
از سویی دیگر در مترو به بهانه همین برنامه سینمایی ، عکسهای بزرگ بسیار زیادی از مسعود فراستی ،نصب شده و تا با حال سابقه نشده که تصویر بزرگ یک نفر ، در این حجم در مترو تبلیغ شود .
در توییتر خودم نوشتم اینقدر که مسعود فراستی این روزها در مترو تبلیغ شده ، پیامبر اکرم ، امامان شیعه و شهدای جنگ و …حتی امام خمینی و مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی تبلیغ نشده است .به نظر می رسد برخی نهادهای حاکمیتی و جریانهای ارزشی به دنبال برند سازی از مسعود فراستی هستند .اما این کار چه سودی برای آنها دارد ؟
*مهمتریت دلیلی که می توان اشاره کرد این است که این نهادها و جریانها ، از اینکه مسعود فراستی ، به برخی فیلمهاو فیلمسازان جریان روشنفکری حمله می کند بسیار لذت می برند و به قول معروف حال می کنند.جالب است یک طیفی از اصولگرایان ، به دلایل دیگری دل خوشی از فراستی ندارند و حتی خبرگزاری فارس مطلب طنزی در طعنه و کنایه به فراستی منتشر کرده بود . این بخش از اصولگرایان معتقدند فراستی با مواضعی که در سال ۱۴۰۱ ، گرفته به نظام لگد زده است .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- ادب مرد به ز دولت اوست
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- خبرنگاری که حرفهاش را زندگی میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





