سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
چهارمین سری از این مجموعه به هومن منتظری و یاسمن خلیلیفرد اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
هومن منتظری
۱. باد ما را خواهد برد، عباس کیارستمی
۲. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۳. شاید وقتی دیگر، بهرام بیضایی
۴. دونده، امیر نادری
۵. درخت گلابی، داریوش مهرجویی
۶. درباره الی، اصغر فرهادی
۷. سوته دلان، علی حاتمی
۸. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۹. گوزنها، مسعود کیمیایی
۱۰. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
درباره باد ما را خواهد برد
اینکه قهرمان فیلم مرگی را به انتظار نشسته است، همه تصویر مرگ در فیلم نیست. مرگ به مفهوم نیستی در جای جای فیلم آغوشش را به روی مان باز کرده است و انگاری هیچگاه پیش از این، اینگونه به ملاقاتش نرفته ایم. آدم هایی که مدام صدایشان را میشنویم ولی تا به آخر تصویرشان را نمیبینیم. گوشی موبایلی که به عنوان وسیله ارتبا طی با آدم ها در میان مردگان و تنها در گورستان آنتن می دهد. گفتگوی شاعرانه قهرمان و دخترک در دخمه و در تاریکی مطلق میگذرد، به گونه ای که چیزی نمیبینیم. خود مرگی را هم که به انتظار نشسته ایم، تا به آخر و تا لحظه ای که دیگر سودی ندارد اتفاق نمی افتد. اینگونه نیستی و عدم را به تصویر کشیدن آن هم از مولفی که همیشه حریص زیستن بوده، برایم نفس گیر و شگفت انگیز است. هرچند که مفهوم نیستی در این فیلم بیش از آنکه هر نبودنی مفهومش در گرو بودن است تصویرش را مدیون زندگی ای است که در تار و پود فیلم جریان دارد.
یاسمن خلیلیفرد
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۳. گاو، داریوش مهرجویی
۴. دونده، امیر نادری
۵. سوتهدلان، علی حاتمی
۶. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۷. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۸. دربارهی الی، اصغر فرهادی
۹. نرگس، رخشان بنیاعتماد
۱۰. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
درباره هامون
«هامون» نخستین فیلمی بود که مرا مجذوب سینما کرد. هنگامی که فیلم، ساخته و اکران شد به دنیا نیامده بودم اما وقتی اولین بار در یازده سالگی آن را تماشا کردم مسحورش شدم و به مرور و با درک بیشتری از فیلم، محتوا و فرم آن این شیفتگی تکامل یافت.
«هامون» اتفاقی تکرارنشدنی در سینمای ایران و حتی در کارنامه ی سینمایی داریوش مهرجویی است؛ فیلمی که مجموعه ای درست از انتخاب هاست. «هامون» یک خسرو شکیبایی بی بدیل دارد و بیتا فرهی ای که سیمای متفاوتی را از زن ایرانی در سینمای پس از انقلاب به منصه ظهور می رساند. تقابل ها نقشی کلیدی را در فیلم ایفا می کنند و هنگامی که مفاهیم بینامتنی با اجرای درست و فرم بصری قانع کننده ی فیلم گره می خورند «هامون» به اوج درخشش و تعالی اش می رسد؛ فیلمی که همواره همچون الماسی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





