سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
چهارمین سری از این مجموعه به هومن منتظری و یاسمن خلیلیفرد اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
هومن منتظری
۱. باد ما را خواهد برد، عباس کیارستمی
۲. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۳. شاید وقتی دیگر، بهرام بیضایی
۴. دونده، امیر نادری
۵. درخت گلابی، داریوش مهرجویی
۶. درباره الی، اصغر فرهادی
۷. سوته دلان، علی حاتمی
۸. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۹. گوزنها، مسعود کیمیایی
۱۰. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
درباره باد ما را خواهد برد
اینکه قهرمان فیلم مرگی را به انتظار نشسته است، همه تصویر مرگ در فیلم نیست. مرگ به مفهوم نیستی در جای جای فیلم آغوشش را به روی مان باز کرده است و انگاری هیچگاه پیش از این، اینگونه به ملاقاتش نرفته ایم. آدم هایی که مدام صدایشان را میشنویم ولی تا به آخر تصویرشان را نمیبینیم. گوشی موبایلی که به عنوان وسیله ارتبا طی با آدم ها در میان مردگان و تنها در گورستان آنتن می دهد. گفتگوی شاعرانه قهرمان و دخترک در دخمه و در تاریکی مطلق میگذرد، به گونه ای که چیزی نمیبینیم. خود مرگی را هم که به انتظار نشسته ایم، تا به آخر و تا لحظه ای که دیگر سودی ندارد اتفاق نمی افتد. اینگونه نیستی و عدم را به تصویر کشیدن آن هم از مولفی که همیشه حریص زیستن بوده، برایم نفس گیر و شگفت انگیز است. هرچند که مفهوم نیستی در این فیلم بیش از آنکه هر نبودنی مفهومش در گرو بودن است تصویرش را مدیون زندگی ای است که در تار و پود فیلم جریان دارد.
یاسمن خلیلیفرد
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۳. گاو، داریوش مهرجویی
۴. دونده، امیر نادری
۵. سوتهدلان، علی حاتمی
۶. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۷. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۸. دربارهی الی، اصغر فرهادی
۹. نرگس، رخشان بنیاعتماد
۱۰. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
درباره هامون
«هامون» نخستین فیلمی بود که مرا مجذوب سینما کرد. هنگامی که فیلم، ساخته و اکران شد به دنیا نیامده بودم اما وقتی اولین بار در یازده سالگی آن را تماشا کردم مسحورش شدم و به مرور و با درک بیشتری از فیلم، محتوا و فرم آن این شیفتگی تکامل یافت.
«هامون» اتفاقی تکرارنشدنی در سینمای ایران و حتی در کارنامه ی سینمایی داریوش مهرجویی است؛ فیلمی که مجموعه ای درست از انتخاب هاست. «هامون» یک خسرو شکیبایی بی بدیل دارد و بیتا فرهی ای که سیمای متفاوتی را از زن ایرانی در سینمای پس از انقلاب به منصه ظهور می رساند. تقابل ها نقشی کلیدی را در فیلم ایفا می کنند و هنگامی که مفاهیم بینامتنی با اجرای درست و فرم بصری قانع کننده ی فیلم گره می خورند «هامون» به اوج درخشش و تعالی اش می رسد؛ فیلمی که همواره همچون الماسی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
آخرین ها
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵