علیرضا تابش
عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر
شکاف بین نسلی، رجعت به ارزشهای اصیل، سبک زندگی، توجه به میراث معنویِ برآمده از تمدن کهن، درک معنای زندگی، حفظ هویت ملی، همه اینها از مسائل و موضوع های تکراری است که صاحبان تریبون و رسانه با لحن و زبان های مختلف درباره آن سخن می گویند. در این میان اما بهروز شعیبی در پنجمین فیلم سینماییاش «بدون قرار قبلی» به شیوه ای هنرمندانه و تاثیرگذار و با استفاده از عناصر و نشانه هایی اقلیم زیبای خراسان، شعر و معماری و طبیعت و موسیقی ایرانی و استعاره هایی جذاب از میراث ناملموس ایران، برای بازنمایی هویت ملی در جامعه در مقابل سوداگری مرسوم، تلاشی هنرمندانه کرده است.
مخاطب در طول فیلم بارها مسائل و آدم هایِ جهانِ پیرامونی خود را در شخصیت های فیلم میبیند؛ به شخصه ناآرامی ، رنج و سرگشتگی و استیصال انسان معاصر و جلا دادن شخصیت مادر و پسر خردسالش «الکس» در این فیلم برای من بسیار قابل توجه بود.
شعیبی در فیلم جدیدش تقابل و همنشینی مدرنیته و سنت و مساله هویت را به مثابه پرسش امروزین همه ما، برجسته کرده و مولفه های هویت ملی را به صورت نشانه های گوناگون و با پرداختی زیبا بازنمایی کرده است، به طوری که مخاطب در طول فیلم آنها را کشف میکند.
در فیلم مضامین و شاخص های دینی، اجتماعی، تاریخی و زبانی هویت ملی، از طریق رمزگان های اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک به تصویر کشیده شده است.
پدری غایب از نظر برای تنها دخترش ، وصیتی رازآلود دارد که پیوندی با اصالت و وطن پیدا می کند و حضور شخصیت اصلی فیلم بدون قرار قبلی، لحظاتی ناب را برای تماشاگر رقم می زند.
بازگشت «یاسی» به وطن پس از سی سال و تلاش برای جستجوی تبار خویش با نامه و یادگارهایی که پدر از خود بر جای گذاشته، آشتی او با اصالت و فرهنگ اصیل دینی و ملی را سبب می شود و امید را زنده نگه می دارد.
امیدوارم در این روزگار کرونایی، فیلم «بدون قرار قبلی» در خارج و داخل کشور برای مخاطبان مشتاق، درست نمایش داده شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- واکنش غلامرضا موسوی به اظهارات بهروز شعیبی درباره خارج کردن نام پگاه آهنگرانی از لیست نامزدها
- بهروز شعیبی : بدون قرار قبلی در جواب و واکنش به اثر سینمایی دیگری ساخته نشده
- بررسی آمار فروش فیلمها؛ آیا بلیت نیم بها گیشه سینما را نجات میدهد؟
- سفر، سینما و معجزه
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- برگهایی از خاطرات و هویت گم شده ایرانی/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمی که به آرامی در ذهن رسوب میکند/ نگاهی به «بدون قرار قبلی»
- در مسیر بازیابی خویشتن خویش/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- «بدون قرار قبلی»؛ روایتی از یک سفر معنوی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





