انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند بیانیه ای در حمایت از مردم افغانستان منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در بیانیه ای آورده است:
«صدای افغانستان گم شده است»
صدای رگبار مسلسلها
صدای گامهای وحشت
صدای گریه کودکان خردسال
صدای ضجه زنان
صدای شکستن مردان
میان این همه، اما صدای افغانستان گم است.
سازمان ملل
یونیسف
و دخترکانی که شاید هنوز عروسک در آغوش دارند و حتی نام این نهادهای بشردوستانه را نشنیدهاند.
روزهاست که وحشت و نگرانی، واژگانی کوچکند برای هرات و جلالآباد و کابل…
و شرافت مزارشریف به بازی گرفته شده است!
ما مستندسازیم!
چگونه چشم بر این همه سند ببندیم؟! چگونه از نهادهای مسئول جهان، اعم از داخلی یا بینالمللی، نپرسیم چرا چشم بر این همه سند بستهاید؟!
طی چند روز گذشته و در تماس با برخی از دوستان مستندسازمان در افغانستان، دریافتیم بیپناهاند و ضجه و زاریشان را شنیدیم که خواهان ساعتی آرامش و دستی حمایتگرند.
هیأت مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، در کنار اعضای خود از آنچه امروز بر مردم بیدفاع افغانستان میرود، خشمگین و نگران است.
جهان میداند که ما در وطن خویش روزگار دشوار و نابسامانی را میگذرانیم. هر روز صدها ایرانی از دست میرود و هر ثانیه هزاران آه و ناله در مصاف با کرونا شنیده میشود؛ اما نمیتوانیم در برابر این بیتفاوتیِ جهانی نسبت به ظلمی چنین بزرگ، سکوت کنیم. چنین است که
به بانگ بلند از همه نهادهای ملی و بینالمللی انتظار داریم به مقابله با این شرافتستیزی و انسانکشی برخیزند. از دولت ایران نیز خواستاریم که مرزهای بسته کشور را بر روی پناهجویان افغانی بگشاید. باشد که این قساوت و نسلکشی جای خود را به استقرار صلح و آرامش در افغانستان دهد و ما خرسند از حضور تاریخی موثر در این برهه حساس، دست در دست مستندسازان افغانی درباره فرهنگ مشترک، صلح و دوستی و زیبایی، فیلم مستند بسازیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- هیئتمدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شد
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- کارگردانی مستند در اولین دوره کارگاههای انتقال تجربه
- بیانیه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند/ نگران گسترش شیوههای خشونت و ارعابیم
- رهایی از پیلهی تنگ ظلم/ نگاهی به نمایش «مدهآ در قندهار»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- برگزاری یک نمایشگاه در حمایت از فعالان، روزنامه نگاران، معلمان و قشر نخبه افغانستان؛ به همراه سخنرانی رضا دقتی
- نامه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند درباره حاشیههای «قهرمان»
- صحبتهای یکی از فیلمسازان جوان افغانستان، درباره خروج از این کشور
- آنجلینا جولی از نحوه خروج آمریکا از افغانستان ابراز شرمساری کرد
- آنجلینا جولی با انتشار یک پست حمایتی از مردم افغانستان به اینستاگرام پیوست
- هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند خواستار واکسیناسیون عمومی شد/ رییس انجمن مدیران تولید: ۱۰۰۰ واکسن فوری به اهالی سینما مشغول به کار اختصاص بدهید
- همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با جشنواره یادگار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





