سینماسینما، تابناک: با وجود آنکه بیش از هفت ماه از درخواست برای شفاف سازی درباره پرداختهای گسترده عمدتاً تحت عنوان کمک به گروهی برای پخش فیلمهای سینمایی در فضای بین المللی میگذرد، سازمان سینمایی هنوز حاضر نشده درباره گروهی که در این سالها این ارقام را دریافت کردهاند، کیفیت این پرداخت و سرنوشت آنها اطلاعات ارائه کند و این بخش از شفافیت اطلاعات همچنان بلاتکلیف مانده است.
سازمان سینمایی در دوران کنونی و معاونت سینمایی به عنوان نهاد سلف متولی سینما، در دورهای طولانی مبالغ قابل توجهی را به گروهی از سینماگر و اشخاصی که خود را پخش کننده فیلم معرفی میکنند، اختصاص داده که این پرداختها عموماً در قالب کمک بلاعوض رخ داده است. عناوین پرداختی برای این کمکها عمدتاً «حمایت از پخش بینالمللی فیلمهای سینمایی ایران»، «حمایت از حضور بین المللی سینمای ایران» و «حمایت از پخش کنندگان بین المللی سینمای ایران» بوده است.
این پرداختها به واسطه آنکه مدعیان و طالبانش رو به فزونی نگذارد و متولیان سینما به هر گروهی که صلاح دانستند، این کمکها را پرداخت کنند، غیرعلنی بود. به همین دلیل، کمتر سینماگری از اصل موضوع چنین پرداختهایی باخبر است، چه رسد به آنکه در جریان جزئیات این پرداختها باشد. از این منظر این ساختار پرداخت غیرشفاف که میتواند ناعادلانه و رانتی باشد، ظرفیت نقدهای جدی را دارد که به واسطه غیرعلنی و ایجاد محرمانگی برای شکل گیری حاشیه امن اساساً امکان طرحشان وجود دارد. در چنین شرایطی طبیعی است که پرسشها نسبت به نوع توزیع این منابع که تا این حد مخفیانه رخ میدهد، رو به فزونی بگذارد.
با توجه به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه اقدامات موثری که در این زمینه در سازمان سینمایی در دوره حضور حسین انتظامی در مصدر امور رخ داد، دبیر سرویس فرهنگی «تابناک» متکی به این قانون در سوم مرداد ۱۳۹۸ از سازمان سینمایی درخواست رسمی انتشار این اطلاعات را مطرح کرد تا بخشی از اطلاعات کلیدی درباره روند توزیع این منابع عمومی، اشخاصی که این منابع را دریافت کردهاند و عناوینی که منتهی به این بخششها شده برای عموم ناظران به ویژه اهالی سینما و جامعه صنفی مشخص شود.

در این درخواستها آمده است: «درخواست میشود لیست پرداختهای صورت پذیرفته برای پخش فیلمهای سینمایی در حوزه بین الملل اعم از وام یا کمکهای بلاعوض یا هر جنس مساعدت مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای پخش بین المللی فیلمهای سینمایی با جزئیات اعم از میزان دقیق رقم پرداختی به هر شخص یا موسسه در هر سال و هدف از پرداخت و نوع پرداخت (کمک یا وام) و جنس پرداخت (دلار دولتی، دلار آزاد، دلار نیمایی، ریال و…) طی سالهای ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۷ به اینجانب اعلام شود. بنا بر اطلاع واصله اینجانب، مسئولیت پرداخت این ارقام پیش از این بر عهده موسسه رسانههای تصویری بوده و اکنون بر عهده بنیاد سینمایی فارابی است.»
برآوردها حکایت از آن دارد که مجموع این پرداختها در سالهای متمادی، مشتمل بر صدها هزار دلار است، اما رقم دقیق هر پرداخت، دریافت کنندگانش و مجموع ارقام پرداختی در هر سال و رقم تجمیع شده تا زمان پایان استنکاف از اطلاع رسانی و شفافسازی، دقیق قابل تشخیص نیست. این شفافیت میتواند وضعیت بخش دیگری از سینما را که همواره پرچم استقلال برافراشته، اما همواره از این منابع بهره برده را مشخص کند و بیش از پیش عیان شود که کمتر چهرهای را میتوان یافت که از منابع عمومی متنعم نشده باشد.
با وجود آنکه بیش از هفت ماه از این درخواست میگذرد، هنوز به آن پاسخی داده نشده و چنین برداشتی را در پی داشته که بر خلاف شعارهای اعلامی، درباره برخی بخشها سیاست شفاف سازی برقرار نیست. این در حالی است که با توجه به آنکه ظاهراً اغلب این پرداخت ها در قالب کمک بلاعوض بوده و بر خلاف دیگر بخشها وام محسوب نمیشود، حساسیت درباره دریافت کنندگان چنین مبالغی بسیار قابل توجه است. انتظار میرود در واپسین روزهای سال ۱۳۹۸، نه تنها اطلاعات سالهای پیشین، بلکه اطلاعات پرداختهای سال ۱۳۹۸ نیز از سوی سازمان سینمایی رسماً اعلام شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





