سینماسینما، رضا صائمی
همه آنهایی که لذت جمعآوری فیلم و آرشیو شخصی را دارند، از تماشای مستند «آرشیو متروک» لذت میبرند. آرشیو ابژهای است که از انسان، سوژهای میسازد که خود دوست دارد. سوژهای که علایق و تعلق خاطرات آدم را در تجسم بیرونی آن صورتبندی میکند و هویت میبخشد. «آرشیو متروک» اگرچه روایت یک شخصیت است، اما بازنمایی یک تیپ هم است؛ تیپ عشق فیلمها که دلدادگی به این معشوق را از طریق جمعآوری عکسها و اشیای مربوط به او تجربه میکنند. احمد جورقانیان مظهر همه عشق فیلمهایی است که نهفقط از تماشای فیلمها، که از جمعآوری و آرشیو آنها هم لذت میبرند. گویی نوعی حس مالکیت و مال خود کردن در آرشیو وجود دارد که آن فیلمها را به کالا و شیء گرانقدری بدل میکند و صیانت از آن را نوعی وفاداری به این معشوق تصویری! «آرشیو متروک» روایت یک عاشق سینماست که گویی با سینما ازدواج کرده! بهطوریکه مادر جورقانیان به او میگفته: «پسرم، چند فیلم دیگر باید بخری تا بعد از آن ازدواج کنی!» در واقع سینما جایگزین همسر و همدم در زندگی او شده و گویی خرید هر فیلمی به تکامل او در این مسیر کمک میکرده.
«آرشیو متروک» در عین روایت قصه جورقانیان و چگونگی خرید و آرشیو نگاتیو فیلمها، روایتی از تاریخ سینمای جهان هم است؛ روایتی از فیلمهای مهم تاریخ سینما، همچنین نمایش سکانسهای برتر فیلمهای مهم تاریخ سینما. مخاطب در طول مستند همزمان با شنیدن خاطرات جورقانیان از فیلمها برخی از سکانسهای مهم آن فیلمها را نیز میبیند. انگار تاریخ سینما به شکل فشرده و اجمالی در حال مرور تصویری است. این تمهید به فیلم که صرفا مبتنی بر گفتوگو و خاطرهگویی بنا شده، هم تنوع بصری میدهد و هم ریتم مناسبتری تا از کسالتبار شدن جلوگیری کند. به عبارت دیگر، فیلم واجد دو لایه مهم است که به موازات هم و در یک درهمتنیدگی روایی پیش میرود. در عین اینکه زندگی شخصی و حرفهای جورقانیان را روایت میکند، مروری به تاریخ سینما هم دارد. مروری که میتواند هر عاشق سینمایی را به وجد آورد و حتی میل به تماشای دوباره را در آنها برانگیزد. «آرشیو متروک» در بخشهایی به تاریخ سینمای ایران هم میپردازد و برخی از فیلمهای موج نوی سینمای ایران را مرور میکند. خاطرات جورقانیان از حاشیههای اکران فیلمها در سینما نیز یک حاشیهنگاری جامعهشناسانه ایجاد میکند که میتواند به مخاطب کمک کند فیلمها را در بستر تاریخی و اجتماعی آن بشناسد، یا مثلا با شیوهها و وضعیت اکران و نمایش در تاریخچه سینمای ایران آشنا شود. مستند «آرشیو متروک» ادای دینی به تاریخ سینما و عاشقان سینماست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- صداگذاری «جستجو در تنگنا» آغاز شد/ نگاهی دیگر به امیر نادری
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





