انتخاب گزینشی حوزه هنری در اکران فیلمهای سینمایی حالا دیگر به یک اتفاق مرسوم و متداول تبدیل شده است. اینکه فیلمهای یکسوم سینماهای کشور با صلاحدید این سازمان روی پرده میرود، شاید یکی از بزرگترین حفرههای مدیریت فرهنگی کشور در حوزه سینما باشد.
به گزارش سینماسینما٬ حفرهای که با صدور بیانیههای شورای عالی تهیهکنندگان و انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم پر نمیشود. با این همه صنوف سینمایی دست از حمایت کردن برنمیدارند و تلاش میکنند تا بالاخره راهی برای از بین بردن این بیقانونی پیدا کنند. حالا که حوزه هنری بازار تحریم برخی آثار سینمایی را گرم کرده، آتش این تنور، دامن فیلم «مادر قلب اتمی» را هم گرفته است. فیلمی که با اما و اگرهای فراوان بعد از گذشت دو سال رفع توقیف شد و روی پرده آمد اما ظاهرا مجوز شورای پروانه نمایش وجاهت لازم را برای اکران فیلم در همه سینماهای کشور ندارد. «فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» که بر اساس موازین قانونی، ذیل پرچم جمهوری اسلامی ساخته شده و دارای برگههای معتبر پروانه ساخت و پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به صورت نامتعارف دچار سانسور غیررسمی و سلیقهای حوزه هنری شده و عملا از سالنهای بیشمار این نهاد که باید در زمینه قانونگرایی سرمشق سایر نهادها باشد، محروم شده است.»این جملهها، تکرار بیانیههایی است که هر بار شورای عالی تهیهکنندگان برای مبارزه با این بیقانونی به کار میبرد. این شورا باز هم در نوشته خود تاکید کرده در برگیرنده تمام اصناف تهیهکنندگی سینماست و در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری که آحاد ملت را در قبال ناهنجاریهای فرهنگی مکلف به «آتش به اختیار» فرمودهاند، اعتراض شدید خود را به این نهاد اعلام میدارد. پیش از این شورای عالی تهیهکنندگان از شورای صنفی نمایش خواسته بود در مقابل چنین رویهای دستکم به طور نمادین تعدادی از سالنهای نمایش حوزه هنری را از چرخه اکران خارج کند تا لااقل مدیران حوزه هنری طعم تلخ محرومیت را برای زمانی کوتاه بچشند. این شورا در بیانیه تازه خود بار دیگر این خواسته را مطرح کرد: «این شورا از علاقهمندان و تماشاگران سینمای ایران میخواهد تا در جبران تحریم این فیلم، در سالنهای دیگر به استقبال آن بروند تا ثابت شود سانسور نامتعارف و سلیقهای خللی در جریان آزاد سینمای شریف ایران ایجاد نمیکند.»«مادر قلب اتمی» از دهم خردادماه روی پرده سینماها رفت و هفته گذشته در حالی که هنوز کف فروش آن پایین نیامده بود، به دستور شورای صنفی نمایش، سالنهای اصلی خود را از دست داد. امیر سیدزاده تهیهکننده این فیلم یکی از معترضان به روند اکران «مادر قلب اتمی» است. او دو نامه به حوزه هنری و یک نامه به مومنی، رییس این حوزه نوشت و بعد از بیجواب ماندن این نامهها از سالنهای حوزه هنری صرفنظر کرد و تصمیم گرفت فیلم خود را در سالنهای محدود اکران کند. پرونده «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده در نهایت با فروشی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و با دخالت حوزه هنری، بسته شد. این در حالی است که در روزهای اخیر، ۱۷ نماینده مجلس به اکران این فیلم و «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی اعتراض کردند. منوچهر محمدی، تهیهکننده «اکسیدان» نیز در واکنش به این نامه، هشدار داد اینبار در مقابل بیقانونی سکوت نمیکند و اجازه نمیدهد حواشی اکران فیلم «مارمولک» باز هم تکرار شود. در حال حاضر مجوزهای صادر شده از سوی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد، از سوی برخی نهادها و سازمانها وجاهت قانونی لازم را ندارد. اینها همان مجوزهایی است که طیبه سیاوشی شاهعناینی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در روزهای گذشته از آن صحبت و به نمایندگان توصیه کرده به جای نامهنگاری و جنجالسازی، بهتر است با کارشناسان سینما صحبت کنند.
منبع: الهام نداف/ روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به دادگاه رفت
- «اکسیدان» و «مادرِ قلب اتمی» حیدریان را به مجلس کشاند
- واکنش غلامرضا موسوی به خبر پایان دادن به اکران فیلم مادر قلب اتمی
- عضو کمیسیون فرهنگی :مادر قلب اتمی به دلیل روایت خاص خود، بایددر گروه هنر و تجربه اکران می شد
- فروش فیلم ها در هفته ای که گذشت/ یک فیلم تازه روی پرده سینماها رفت
- انتقاد سایت تابناک از اعتراض ها به اکران دو فیلم
- واکنش رییس سازمان سینمایی به نامه نمایندگان درباره توقیف دو فیلم اکسیدان ومادر قلب اتمی
- درخواست جمعی از نمایندگان مجلس جهت توقف اکران دو فیلم اکسیدان و مادر قلب اتمی
- استقبال بی نظیر مردم از «مادر قلب اتمی» با حضور محمدرضا گلزار/فیلم
- پیشنهاد تنوع ژانر در سینمای تک ژانر ایران / نگاهی به فیلم مادر قلب اتمی
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به رییس حوزه هنری نامه نوشت
- واکنش شورای عالی تهیهکنندگان سینما به تحریم «مادر قلب اتمی»
- کنایه تند کیهان به دولت روحانی/«مادر قلب اتمی» و «۵۰ کیلو آلبالو»حاصل یک دستگاه «مختل» و چشمانداز و راهبرد «تعطیل» هستن
- نامه تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به رئیس حوزه هنری
- چرا «مادر قلب اتمی» در سینما آزادی اکران نمیشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





