انتخاب گزینشی حوزه هنری در اکران فیلمهای سینمایی حالا دیگر به یک اتفاق مرسوم و متداول تبدیل شده است. اینکه فیلمهای یکسوم سینماهای کشور با صلاحدید این سازمان روی پرده میرود، شاید یکی از بزرگترین حفرههای مدیریت فرهنگی کشور در حوزه سینما باشد.
به گزارش سینماسینما٬ حفرهای که با صدور بیانیههای شورای عالی تهیهکنندگان و انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم پر نمیشود. با این همه صنوف سینمایی دست از حمایت کردن برنمیدارند و تلاش میکنند تا بالاخره راهی برای از بین بردن این بیقانونی پیدا کنند. حالا که حوزه هنری بازار تحریم برخی آثار سینمایی را گرم کرده، آتش این تنور، دامن فیلم «مادر قلب اتمی» را هم گرفته است. فیلمی که با اما و اگرهای فراوان بعد از گذشت دو سال رفع توقیف شد و روی پرده آمد اما ظاهرا مجوز شورای پروانه نمایش وجاهت لازم را برای اکران فیلم در همه سینماهای کشور ندارد. «فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» که بر اساس موازین قانونی، ذیل پرچم جمهوری اسلامی ساخته شده و دارای برگههای معتبر پروانه ساخت و پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به صورت نامتعارف دچار سانسور غیررسمی و سلیقهای حوزه هنری شده و عملا از سالنهای بیشمار این نهاد که باید در زمینه قانونگرایی سرمشق سایر نهادها باشد، محروم شده است.»این جملهها، تکرار بیانیههایی است که هر بار شورای عالی تهیهکنندگان برای مبارزه با این بیقانونی به کار میبرد. این شورا باز هم در نوشته خود تاکید کرده در برگیرنده تمام اصناف تهیهکنندگی سینماست و در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری که آحاد ملت را در قبال ناهنجاریهای فرهنگی مکلف به «آتش به اختیار» فرمودهاند، اعتراض شدید خود را به این نهاد اعلام میدارد. پیش از این شورای عالی تهیهکنندگان از شورای صنفی نمایش خواسته بود در مقابل چنین رویهای دستکم به طور نمادین تعدادی از سالنهای نمایش حوزه هنری را از چرخه اکران خارج کند تا لااقل مدیران حوزه هنری طعم تلخ محرومیت را برای زمانی کوتاه بچشند. این شورا در بیانیه تازه خود بار دیگر این خواسته را مطرح کرد: «این شورا از علاقهمندان و تماشاگران سینمای ایران میخواهد تا در جبران تحریم این فیلم، در سالنهای دیگر به استقبال آن بروند تا ثابت شود سانسور نامتعارف و سلیقهای خللی در جریان آزاد سینمای شریف ایران ایجاد نمیکند.»«مادر قلب اتمی» از دهم خردادماه روی پرده سینماها رفت و هفته گذشته در حالی که هنوز کف فروش آن پایین نیامده بود، به دستور شورای صنفی نمایش، سالنهای اصلی خود را از دست داد. امیر سیدزاده تهیهکننده این فیلم یکی از معترضان به روند اکران «مادر قلب اتمی» است. او دو نامه به حوزه هنری و یک نامه به مومنی، رییس این حوزه نوشت و بعد از بیجواب ماندن این نامهها از سالنهای حوزه هنری صرفنظر کرد و تصمیم گرفت فیلم خود را در سالنهای محدود اکران کند. پرونده «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده در نهایت با فروشی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و با دخالت حوزه هنری، بسته شد. این در حالی است که در روزهای اخیر، ۱۷ نماینده مجلس به اکران این فیلم و «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی اعتراض کردند. منوچهر محمدی، تهیهکننده «اکسیدان» نیز در واکنش به این نامه، هشدار داد اینبار در مقابل بیقانونی سکوت نمیکند و اجازه نمیدهد حواشی اکران فیلم «مارمولک» باز هم تکرار شود. در حال حاضر مجوزهای صادر شده از سوی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد، از سوی برخی نهادها و سازمانها وجاهت قانونی لازم را ندارد. اینها همان مجوزهایی است که طیبه سیاوشی شاهعناینی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در روزهای گذشته از آن صحبت و به نمایندگان توصیه کرده به جای نامهنگاری و جنجالسازی، بهتر است با کارشناسان سینما صحبت کنند.
منبع: الهام نداف/ روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به دادگاه رفت
- «اکسیدان» و «مادرِ قلب اتمی» حیدریان را به مجلس کشاند
- واکنش غلامرضا موسوی به خبر پایان دادن به اکران فیلم مادر قلب اتمی
- عضو کمیسیون فرهنگی :مادر قلب اتمی به دلیل روایت خاص خود، بایددر گروه هنر و تجربه اکران می شد
- فروش فیلم ها در هفته ای که گذشت/ یک فیلم تازه روی پرده سینماها رفت
- انتقاد سایت تابناک از اعتراض ها به اکران دو فیلم
- واکنش رییس سازمان سینمایی به نامه نمایندگان درباره توقیف دو فیلم اکسیدان ومادر قلب اتمی
- درخواست جمعی از نمایندگان مجلس جهت توقف اکران دو فیلم اکسیدان و مادر قلب اتمی
- استقبال بی نظیر مردم از «مادر قلب اتمی» با حضور محمدرضا گلزار/فیلم
- پیشنهاد تنوع ژانر در سینمای تک ژانر ایران / نگاهی به فیلم مادر قلب اتمی
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به رییس حوزه هنری نامه نوشت
- واکنش شورای عالی تهیهکنندگان سینما به تحریم «مادر قلب اتمی»
- کنایه تند کیهان به دولت روحانی/«مادر قلب اتمی» و «۵۰ کیلو آلبالو»حاصل یک دستگاه «مختل» و چشمانداز و راهبرد «تعطیل» هستن
- نامه تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به رئیس حوزه هنری
- چرا «مادر قلب اتمی» در سینما آزادی اکران نمیشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار