وبسایت تخصصی The Movie Isle در نقدی به قلم A.W. Kautzer از انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر، که در جشنواره بینالمللی فانتزیا ۲۰۲۵ به نمایش درآمد، تمجید کرده و آن را اثری دلربا خوانده که المانهای آشنای انیمیشنهای دیزنی را در فضایی غیرغربی بازآفرینی میکند.
به گزارش سینماسینما، او در ابتدای نقد خود نوشت: «انیمیشن دلربای Juliet & the King داستان دو هنرمند پاریسی را روایت میکند که در قرن نوزدهم، نمایشنامه «رومئو و ژولیت» شکسپیر را در خاورمیانه روی صحنه میبرند. این انیمیشن در جشنواره Fantasia Film Festival 2025 به نمایش درآمده است.»
وی در ادامه اشاره میکند: «اشکان رهگذر در ژولیت و شاه انیمیشنی دوستداشتنی خلق کرده که احساس نزدیکی با انیمیشن «آناستازیا» اثر دان بلاث دارد. البته فیلم رهگذر از این منظر تحسینبرانگیزتر است که بدون حمایت یک استودیوی بزرگ ساخته شده است.»
کاتزر سپس به داستان فیلم میپردازد و مینویسد: «ژولی، بازیگری که در پی موفقیت است، و جمال، نمایشنامهنویسی بلندپرواز، در تئاتر پاریسِ اواخر قرن نوزدهم شانس چندانی ندارند. رؤیاهای آنها برای درخشش روی تابلوی سالنهای تئاتر فرانسه، چیزی بیشتر از خیالات نیست.
تا اینکه حامی مالی جمال، شاه ایران، برای دیدار به پاریس میآید. پس از تماشای نمایشی، شاه از جمال میخواهد به کشور بازگردد و نسخهای از «رومئو و ژولیت» را این بار با حضور خودش (شاه) و ژولی روی صحنه ببرد.
ژولی این پیشنهاد را میپذیرد و وارد دنیایی ناآشنا با فرهنگی متفاوت میشود. جایی که حضور او، خشم قدرت واقعی دربار را برمیانگیزد—نه شاه، بلکه مادر سختگیر و مقتدرش.»
او در ادامه با مقایسهای با فیلمهای کلاسیک مینویسد: «ژولیت و شاه درست مانند Shakespeare in Love، از نمایشنامههای شکسپیر بهعنوان بستری برای ماجراجوییای سبک در بستر تفاوتهای فرهنگی استفاده میکند. این فیلم مانند انیمیشنهای موزیکال دیزنی، با سبکی چابک و شوخطبعیای انسانی، بیننده را همراه میکند—نه صرفاً شوخیهای فرهنگی.
در ضمن، این فیلم شبح شکسپیر را بهعنوان شخصیتی راهنما در داستان وارد میکند که در نوع خود جالب است.»
کاتزر درباره شخصیت منفی داستان مینویسد: «اینکه شخصیت منفی فیلم، مادری مستبد و اسیر سنتهاست، نکتهای متفاوت و جالب است. او حتی اقدام به مسمومکردن یکی از شخصیتها میکند که یادآور سفیدبرفی است. اما نحوه برخورد فیلم با این شخصیت بسیار ملایم است و برخلاف سنت دیزنی، خبری از مجازاتهای خشن نیست. در واقع، حتی سخت است که او را یک «شرور» بنامیم.»
او در پایان جمعبندی خود را چنین بیان میکند: «ژولیت و شاه ورودی تحسینبرانگیز به دنیای انیمیشن است که المانهای آشنای دیزنی را گرفته و در بستری غیرغربی بازآفرینی کرده است. نتیجه؟ نگاهی تازه و زنده به یک ژانر قدیمی: انیمیشن موزیکال.»
نویسنده: A.W. Kautzer
منتشرشده در: The Movie Isle
تاریخ انتشار: ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- بیانیه روابط عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه»
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- موافقت با ساخت ۶ اثر غیرسینمایی و اکران ۶ فیلم سینمایی
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





