کارگردان «عروس آتش» معتقد است جذابیتهای سینمای مستند در طول زمان در مقایسه با سینمای داستانی، ماندگارتر است.
به گزارش سینماسینما؛ خسرو سینایی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به خاطراتی که از زمان ساخت مستند «باد صبا» دارد، گفت: زمانی که آقای لاموریس روی این مستند کار میکرد، من در اتاق مجاور در حال مونتاژ مستند «پرستش» بودم و از نزدیک فعالیت آنها را دنبال میکردم. حتی بعد از سقوط هلیکوپتر گروه یکی از کسانی بودم که برای شناسایی جسد آقای لاموریس رفتم.
او در ادامه افزود: آن زمان من برای مستند «پرستش» میخواستم از مسجد شاه اصفهان نماهایی را با هلیکوپتر بگیرم و از آقای لاموریس راهنماییهایی گرفتم. او به من گفت فیلمبرداری با هلیکوپتر کار سختی است و حتی من را از انجام این کار به دلیل خطراتی که داشت منع کرد.
سینایی در بخشی دیگر خاطراتش از کارگردان مستند «باد صبا» عنوان کرد: نکتهای که از این کارگردان ماهر به یاد دارم، این بود که در اولین دوره جشنواره تهران که هر دو در هیات داوری حضور داشتیم، آقای لاموریس اعتقاد داشت که فیلم «سکه شانس» با بازی مرحوم فردین باید جایزه بگیرد. البته آن سال این اتفاق نیفتاد و جوایز به فیلم سینمایی «قیصر» رسید.
کارگردان «جزیره رنگین» در ادامه با بیان اینکه نیم قرن در حوزه مستند فعالیت کرده، گفت: اهمیت و جذابیت آثار مستند به مرور زمان مشخص میشود. فیلمهای داستانی اغلب بر این اساس ساخته می شوند که مخاطب را در مدت زمان دو ساعت سرگرم کنند. در گذر زمان بازیها کهنه میشود یا داستان جذابیت خود را از دست میدهد. در صورتی که آثار مستند و مستندهای داستانی حتی اگر در سادهترین حالت هم ساخته شده باشند، میتواند آگاهی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
او اضافه کرد: در مستند «باد صبا» بُعد فرهنگی و اجتماعی ایران برای نسلهای بعدی به خوبی به تصویر کشیده شده و این ویژگی، میتواند در بالا رفتن میزان آگاهی مخاطب موثر باشد.
سینایی توانایی فیلمساز و احساس مسئولیتی که به موضوع مورد نظر خود دارد، دلایلی برای جذابیت مستند دانسته و افزود: بیشتر مستندهایی که این روزها ساخته میشوند، به سمت مستند-گزارش رفتهاند که با وجود اینکه نوعی از مستند محسوب میشود، اما سادهترین حالت آن است. در این میان مستندی مانند «باد صبا» که با لحنی شاعرانه روایت میشود، منحصر به فرد است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





