کارگردان «عروس آتش» معتقد است جذابیتهای سینمای مستند در طول زمان در مقایسه با سینمای داستانی، ماندگارتر است.
به گزارش سینماسینما؛ خسرو سینایی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به خاطراتی که از زمان ساخت مستند «باد صبا» دارد، گفت: زمانی که آقای لاموریس روی این مستند کار میکرد، من در اتاق مجاور در حال مونتاژ مستند «پرستش» بودم و از نزدیک فعالیت آنها را دنبال میکردم. حتی بعد از سقوط هلیکوپتر گروه یکی از کسانی بودم که برای شناسایی جسد آقای لاموریس رفتم.
او در ادامه افزود: آن زمان من برای مستند «پرستش» میخواستم از مسجد شاه اصفهان نماهایی را با هلیکوپتر بگیرم و از آقای لاموریس راهنماییهایی گرفتم. او به من گفت فیلمبرداری با هلیکوپتر کار سختی است و حتی من را از انجام این کار به دلیل خطراتی که داشت منع کرد.
سینایی در بخشی دیگر خاطراتش از کارگردان مستند «باد صبا» عنوان کرد: نکتهای که از این کارگردان ماهر به یاد دارم، این بود که در اولین دوره جشنواره تهران که هر دو در هیات داوری حضور داشتیم، آقای لاموریس اعتقاد داشت که فیلم «سکه شانس» با بازی مرحوم فردین باید جایزه بگیرد. البته آن سال این اتفاق نیفتاد و جوایز به فیلم سینمایی «قیصر» رسید.
کارگردان «جزیره رنگین» در ادامه با بیان اینکه نیم قرن در حوزه مستند فعالیت کرده، گفت: اهمیت و جذابیت آثار مستند به مرور زمان مشخص میشود. فیلمهای داستانی اغلب بر این اساس ساخته می شوند که مخاطب را در مدت زمان دو ساعت سرگرم کنند. در گذر زمان بازیها کهنه میشود یا داستان جذابیت خود را از دست میدهد. در صورتی که آثار مستند و مستندهای داستانی حتی اگر در سادهترین حالت هم ساخته شده باشند، میتواند آگاهی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
او اضافه کرد: در مستند «باد صبا» بُعد فرهنگی و اجتماعی ایران برای نسلهای بعدی به خوبی به تصویر کشیده شده و این ویژگی، میتواند در بالا رفتن میزان آگاهی مخاطب موثر باشد.
سینایی توانایی فیلمساز و احساس مسئولیتی که به موضوع مورد نظر خود دارد، دلایلی برای جذابیت مستند دانسته و افزود: بیشتر مستندهایی که این روزها ساخته میشوند، به سمت مستند-گزارش رفتهاند که با وجود اینکه نوعی از مستند محسوب میشود، اما سادهترین حالت آن است. در این میان مستندی مانند «باد صبا» که با لحنی شاعرانه روایت میشود، منحصر به فرد است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
- بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش