معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران میگوید: با هماهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، ثبت اضطراری «سینما ایران» در دستور کار قرار گرفته و در تلاش برای مذاکره با مالک سینما هستیم.
به گزارش سینماسینما، مرتضی ادیبزاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – درباره خبر تخریب سینما ایران در لالهزار میگوید: در واقع حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده خطاب به میراث فرهنگی و برای ابطال نامهای است که میراث فرهنگی این بنا را واجد ارزش اعلام کرده که به دنبال این نامه، بنا در معرض خطر تخریب قرار گرفته است.
او با اشاره به برگزاری جلسه شورای ثبت آثار تاریخی در وزارتخانه میراث فرهنگی در طول هفتهای که گذشت، ادامه میدهد: در این جلسه بر ثبت اضطراری سینما ایران و در ابلاغ آن به مالک با طی کردن فرآیندهای قانونی تاکید شد. بنابراین قرار است تا با پیگیریهای وزارتخانه میراث، شورای ثبت و معاونت حقوقی، اقدامات لازم برای ثبت اضطراری بنا انجام شود.
او با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی در آیندهای نزدیک انتظار همکاریِ شهرداری و سازمان زیباسازی در این موضوع را دارد، میگوید: امیدوارم با تلاشهایی که در حال انجام است از تخریب بنا جلوگیری شده و بتوانیم در مذاکره با مالک او را نسبت به حفظ این بنا تشویق کنیم.
بناهای واجد ارزش لالهزار و سیتیر شناسایی و بعضا ثبت شدهاند
ادیبزاده همچنین درباره ثبت ملی محور لالهزار میگوید: این محور ارزشمند است، چون بخش مهمی از خاطره جمعی و تاریخی مردم تهران را در خود دارد و از سوی دیگر بناهای واجد ارزشی دارد که باید حفظ شوند.
او با اشاره به انجام اقداماتِ خوبی که دستگاههای مختلف مانند سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی دربازسازی و بازپیرایی جداره لالهزار یا تملک و خرید خانه هرمز پیرنیا با هدف بازسازی انجام دادهاند، اظهار میکند: امیدواریم بتوانیم پلاکهایی را در این محدوده ثبت کنیم، تا کنون نیز پلاکهایی را شناسایی کرده و در حال تهیه مستندات برای آنها هستیم.
معاون میراث فرهنگی استان تهران همچنین به در دست مرمت بودن تئاتر نصر بعد از تملک توسط سازمان زیباسازی اشاره میکند که با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام است و ادامه میدهد: اگر در دهههای گذشته این اقدامات بزرگ انجام میشد، شاید بخشهای زیادی از آثار در بافتهای تاریخی تهران تخریب نمیشد.
ادیبزاده با اشاره به اینکه امیدوار است رویکرد مالکانِ بناهای قرارگرفته در خیابان لالهزار از تخریب به سمتِ مرمت و احیا برود، میگوید: در برنامه ششم توسعه و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مواردی در راستای حمایت و تشویق مالکان بناهای تاریخی دیده شده که امیدواریم به قدر کفایت باشد تا بتوانیم با طرحها و ایدههای کاربردی، مالکان را برای حفظ بناهای خود مجاب و قانع کنیم.
او با اشاره به وجود برخی مخالفتها از سوی مالکان بناهای تاریخی قرارگرفته در لالهزار برای حفظ بناهای خود یا ثبت لالهزار، اظهار میکند: تا کنون موفق شدهایم در محور سیتیر و لالهزار پلاکهای باارزش و در خطر تخریب را ثبت کنیم تا بتوانیم از آنها حمایتی داشته باشیم. با ادامهدار بودن این روند، قطعا راحتتر میتوان این محورها را در فهرست آثار ملی ثبت کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- معرفی برگزیدگان سه بخش جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
- ابهاماتِ حکم تخریب سینما ایران/ حقشناس: مدعیالعموم منافع ۱۰ میلیون شهروند را در نظر بگیرد
- گفت وگو با شادمهر راستین درباره لاله زار و سینماهایش
- سینماهایی که به پاساژ و سرویس بهداشتی بدل شدند/ فهرست و تصویر سینماهای تعطیل شده پایتخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





