معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران میگوید: با هماهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، ثبت اضطراری «سینما ایران» در دستور کار قرار گرفته و در تلاش برای مذاکره با مالک سینما هستیم.
به گزارش سینماسینما، مرتضی ادیبزاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – درباره خبر تخریب سینما ایران در لالهزار میگوید: در واقع حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده خطاب به میراث فرهنگی و برای ابطال نامهای است که میراث فرهنگی این بنا را واجد ارزش اعلام کرده که به دنبال این نامه، بنا در معرض خطر تخریب قرار گرفته است.
او با اشاره به برگزاری جلسه شورای ثبت آثار تاریخی در وزارتخانه میراث فرهنگی در طول هفتهای که گذشت، ادامه میدهد: در این جلسه بر ثبت اضطراری سینما ایران و در ابلاغ آن به مالک با طی کردن فرآیندهای قانونی تاکید شد. بنابراین قرار است تا با پیگیریهای وزارتخانه میراث، شورای ثبت و معاونت حقوقی، اقدامات لازم برای ثبت اضطراری بنا انجام شود.
او با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی در آیندهای نزدیک انتظار همکاریِ شهرداری و سازمان زیباسازی در این موضوع را دارد، میگوید: امیدوارم با تلاشهایی که در حال انجام است از تخریب بنا جلوگیری شده و بتوانیم در مذاکره با مالک او را نسبت به حفظ این بنا تشویق کنیم.
بناهای واجد ارزش لالهزار و سیتیر شناسایی و بعضا ثبت شدهاند
ادیبزاده همچنین درباره ثبت ملی محور لالهزار میگوید: این محور ارزشمند است، چون بخش مهمی از خاطره جمعی و تاریخی مردم تهران را در خود دارد و از سوی دیگر بناهای واجد ارزشی دارد که باید حفظ شوند.
او با اشاره به انجام اقداماتِ خوبی که دستگاههای مختلف مانند سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی دربازسازی و بازپیرایی جداره لالهزار یا تملک و خرید خانه هرمز پیرنیا با هدف بازسازی انجام دادهاند، اظهار میکند: امیدواریم بتوانیم پلاکهایی را در این محدوده ثبت کنیم، تا کنون نیز پلاکهایی را شناسایی کرده و در حال تهیه مستندات برای آنها هستیم.
معاون میراث فرهنگی استان تهران همچنین به در دست مرمت بودن تئاتر نصر بعد از تملک توسط سازمان زیباسازی اشاره میکند که با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام است و ادامه میدهد: اگر در دهههای گذشته این اقدامات بزرگ انجام میشد، شاید بخشهای زیادی از آثار در بافتهای تاریخی تهران تخریب نمیشد.
ادیبزاده با اشاره به اینکه امیدوار است رویکرد مالکانِ بناهای قرارگرفته در خیابان لالهزار از تخریب به سمتِ مرمت و احیا برود، میگوید: در برنامه ششم توسعه و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مواردی در راستای حمایت و تشویق مالکان بناهای تاریخی دیده شده که امیدواریم به قدر کفایت باشد تا بتوانیم با طرحها و ایدههای کاربردی، مالکان را برای حفظ بناهای خود مجاب و قانع کنیم.
او با اشاره به وجود برخی مخالفتها از سوی مالکان بناهای تاریخی قرارگرفته در لالهزار برای حفظ بناهای خود یا ثبت لالهزار، اظهار میکند: تا کنون موفق شدهایم در محور سیتیر و لالهزار پلاکهای باارزش و در خطر تخریب را ثبت کنیم تا بتوانیم از آنها حمایتی داشته باشیم. با ادامهدار بودن این روند، قطعا راحتتر میتوان این محورها را در فهرست آثار ملی ثبت کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما ایران در آتش سوخت
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- معرفی برگزیدگان سه بخش جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
- ابهاماتِ حکم تخریب سینما ایران/ حقشناس: مدعیالعموم منافع ۱۰ میلیون شهروند را در نظر بگیرد
- گفت وگو با شادمهر راستین درباره لاله زار و سینماهایش
- سینماهایی که به پاساژ و سرویس بهداشتی بدل شدند/ فهرست و تصویر سینماهای تعطیل شده پایتخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





