معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران میگوید: با هماهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، ثبت اضطراری «سینما ایران» در دستور کار قرار گرفته و در تلاش برای مذاکره با مالک سینما هستیم.
به گزارش سینماسینما، مرتضی ادیبزاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – درباره خبر تخریب سینما ایران در لالهزار میگوید: در واقع حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده خطاب به میراث فرهنگی و برای ابطال نامهای است که میراث فرهنگی این بنا را واجد ارزش اعلام کرده که به دنبال این نامه، بنا در معرض خطر تخریب قرار گرفته است.
او با اشاره به برگزاری جلسه شورای ثبت آثار تاریخی در وزارتخانه میراث فرهنگی در طول هفتهای که گذشت، ادامه میدهد: در این جلسه بر ثبت اضطراری سینما ایران و در ابلاغ آن به مالک با طی کردن فرآیندهای قانونی تاکید شد. بنابراین قرار است تا با پیگیریهای وزارتخانه میراث، شورای ثبت و معاونت حقوقی، اقدامات لازم برای ثبت اضطراری بنا انجام شود.
او با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی در آیندهای نزدیک انتظار همکاریِ شهرداری و سازمان زیباسازی در این موضوع را دارد، میگوید: امیدوارم با تلاشهایی که در حال انجام است از تخریب بنا جلوگیری شده و بتوانیم در مذاکره با مالک او را نسبت به حفظ این بنا تشویق کنیم.
بناهای واجد ارزش لالهزار و سیتیر شناسایی و بعضا ثبت شدهاند
ادیبزاده همچنین درباره ثبت ملی محور لالهزار میگوید: این محور ارزشمند است، چون بخش مهمی از خاطره جمعی و تاریخی مردم تهران را در خود دارد و از سوی دیگر بناهای واجد ارزشی دارد که باید حفظ شوند.
او با اشاره به انجام اقداماتِ خوبی که دستگاههای مختلف مانند سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی دربازسازی و بازپیرایی جداره لالهزار یا تملک و خرید خانه هرمز پیرنیا با هدف بازسازی انجام دادهاند، اظهار میکند: امیدواریم بتوانیم پلاکهایی را در این محدوده ثبت کنیم، تا کنون نیز پلاکهایی را شناسایی کرده و در حال تهیه مستندات برای آنها هستیم.
معاون میراث فرهنگی استان تهران همچنین به در دست مرمت بودن تئاتر نصر بعد از تملک توسط سازمان زیباسازی اشاره میکند که با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام است و ادامه میدهد: اگر در دهههای گذشته این اقدامات بزرگ انجام میشد، شاید بخشهای زیادی از آثار در بافتهای تاریخی تهران تخریب نمیشد.
ادیبزاده با اشاره به اینکه امیدوار است رویکرد مالکانِ بناهای قرارگرفته در خیابان لالهزار از تخریب به سمتِ مرمت و احیا برود، میگوید: در برنامه ششم توسعه و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مواردی در راستای حمایت و تشویق مالکان بناهای تاریخی دیده شده که امیدواریم به قدر کفایت باشد تا بتوانیم با طرحها و ایدههای کاربردی، مالکان را برای حفظ بناهای خود مجاب و قانع کنیم.
او با اشاره به وجود برخی مخالفتها از سوی مالکان بناهای تاریخی قرارگرفته در لالهزار برای حفظ بناهای خود یا ثبت لالهزار، اظهار میکند: تا کنون موفق شدهایم در محور سیتیر و لالهزار پلاکهای باارزش و در خطر تخریب را ثبت کنیم تا بتوانیم از آنها حمایتی داشته باشیم. با ادامهدار بودن این روند، قطعا راحتتر میتوان این محورها را در فهرست آثار ملی ثبت کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما ایران در آتش سوخت
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- معرفی برگزیدگان سه بخش جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
- ابهاماتِ حکم تخریب سینما ایران/ حقشناس: مدعیالعموم منافع ۱۰ میلیون شهروند را در نظر بگیرد
- گفت وگو با شادمهر راستین درباره لاله زار و سینماهایش
- سینماهایی که به پاساژ و سرویس بهداشتی بدل شدند/ فهرست و تصویر سینماهای تعطیل شده پایتخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





