با اعلام جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما، آرای مربوط به سعید روستایی که در رتبه ششم قرار گرفته، اعلام شد؛ ۲۲ نفر به او رای دادهاند و امتیاز او ۳۸٫۵ است.
به گزارش سینماسینما، امسال در دومین سال گزینش چهره موثر سینمایی آکادمی سینماسینما ۲۰۷ منتقد، روزنامهنگار سینمایی و فعالان رسانههای سینمایی آرایشان را به سه برگزیده برتر خود اختصاص دادند. سال گذشته در این نظرسنجی ۱۷۰ نفر شرکت کرده بودند. این نظرسنجی که بدون هیچ فهرست پیش فرض و کاملا براساس انتخاب آزاد شرکتکنندگان صورت گرفت به این ترتیب بود که هر فرد امکان سه انتخاب داشت و برای انتخاب خود دلایل مدنظر را ذکر کرد. در عین حال از تمامی افراد شرکتکننده در نظرسنجی کسب اجازه شد تا آرا و دلایل مطرح شده برای انتخابهایشان منتشر شود.
آرای رتبه ششم: سعید روستایی
۱
سعید روستایی؛ تبحر خوبی در بیان روایتهای اجتماعی در قالب فیلم کوتاه و بلند سینمایی دارد و برای دومین بار با فیلم «متری شیش و نیم»، سینما و مخاطبان سینما را تحت تأثیر قرار داد.
آزاده فضلی – انتخاب اول
۲
سعید روستایی «متری شش و نیم» بهعنوان یک کارگردان جوان تونستِ بود فیلم خوش ساختی رو بسازد و نقدهای اجتماعی خوبی رو هم اشاره کند.
مونا شمسایی – انتخاب اول
۳
سعید روستایی؛ همان نابغهای که سینمایی ایران نیازش داشت. کسی که نه کیارستمی و فرهادی است، نه هالیوود و بالیوود است. نه فیلم فارسی است، نه سینمای دهه شصتی. نه برای منتقدان میسازد، نه برای جشنوارهها. جوانِ تهرانیِ پایینشهریِ باهوشی که درام و قاب و نور و مدیوم را میشناسد، شخصیت و قهرمان و ضدقهرمان را میشناسد، دیالوگ را میشناسد و «رنج» و «اندوه»، جزوی از سرشت ماهیتِ اندیشی اوست. «ابد و یک و روز» و «متری شیش و نیم» با اختلاف، بهترین، مهمترین و درد آگاهترین آثار دههٔ نود این سینما.
حسین لامعی – انتخاب اول
۴
هرچه جستوجو میکنم واقعاً با معیارهای بنده کسی نیست تا دلتان بخواهد میتوانم چهرههایی که به سینما ضربه زدن را نام ببرم. اگر انتخاب بنده، «هیچکس» منظور شود بهتر است اما اگر اصراری هست که حتماً اسم یک یا چند نفر را بیاوریم میتوانم دو سعید را نام ببرم؛ سعید ملکان و سعید روستایی.
کیوان امجدیان – انتخاب اول
۵
سعید روستایی؛ به خاطر هوشمندی و یافتن امکانات برای ساخت آثار قابلتأمل.
همایون خسروی دهکردی – انتخاب اول
۶
سعید روستایی؛ برای خلق اثری با جسارت و ساخت فیلم «متری شش و نیم».
مهرداد معظمی – انتخاب اول
۷
سعید روستایی؛ تلاش برای نشان دادن تصویری قابلباور و نزدیک به حقیقت از پلیس واقعی و بدون شعار.
علی جعفری – انتخاب دوم
۸
سعید روستایی؛ به خاطر تلاش و وسواس و سختکوشی برای ساخت یک تصویر اجتماعی درست از شرایط کنونی جامعه در سینما باوجود همه مشکلاتی که برای فیلمش ایجاد شد.
سعید حسینی – انتخاب دوم
۹
سعید روستایی؛ گام دومش در سینمای بلند داستانی را با «متری شیش و نیم» محکم برداشت و نشان داد صبر و وسواس او برای ساخت فیلم دوم، بیدلیل نبود.
علی رستگار – انتخاب دوم
۱۰
سعید روستایی؛ به دلیل جسارت رفتن به سراغ ساخت فضاهای خشن جامعه در یک اثر سینمایی و اهمیت به جذابیت و دراماتیزه کردن محیطهای کلیشهای و تکراری در دومین اثر سینماییاش؛ «متری شش و نیم».
علیرضا مجمع – انتخاب دوم
۱۱
سعید روستایی؛ به دلیل فیلم بسیار خوبش «متری شیش و نیم» و اینکه نشان داد موفقیت «ابد و یک روز» اتفاقی نبوده است. ازنظر من «متری شیش و نیم» مرزهای کیفیت فیلم سینمایی در ایران را ارتقا داد و ظهور نسلی پرقدرت و جوان را به سینمای ما نوید داد. امیدوارم این رویه مثبت در کارنامهاش ادامه داشته باشد.
احمدرضا دانش – انتخاب دوم
۱۲
سعید روستایی؛ به دلیل تسلط ترسناکش بر مسائل اجتماعی و ظرافتهای تکاندهندهاش در سینمای اجتماعی و روایتگرش و مستند سینمایی هولناک «متری شش و نیم».
زهرا مشتاق – انتخاب دوم
۱۳
سعید روستایی؛ به دلیل ساخت «متری شش و نیم» و جذب حداکثری مخاطبان خاص و عام و همچنین حضور فعال در گردش مالی سینمای ایران.
یزدان سلحشور – انتخاب سوم
۱۴
سعید روستایی؛ او با ساخت فیلم موفق متری و شیش و نیم ادامهدهنده راه موفقیتی است که با ابد و یک روز آغاز کرد، او سطح جدیدی از کارگردانی را در سینمای ایران بنیان نهاد و آثارش در کنار کیفیت سینمایی، پرفروشترین فیلمهای جدول فروش سالنهای سینمایی هم هستند.
سپیده آماده – انتخاب سوم
۱۵
سعید روستایی و سید رضا میرکریمی؛ بهعنوان دو سینماگر نمونه از دو نسل، بهواسطه ساخت دو اثر مهم سینمایی این سالها و تداوم حضور موفق در فیلمسازی، در یک فضای متشتت و پر از سو تفاهم.
علی افشار – انتخاب سوم
۱۶
سعید روستایی؛ کارگردان جوان سینمای ایران پس از «ابد و یک روز» با «متری شیش و نیم» به جشنواره فجر آمد و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کرد. او با دومین ساختهاش رکوردها بسیاری ازجمله بیشترین تعداد مخاطبان یک فیلم درام را از آن خود کرد و پرفروشترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران شد. تأثیرگذاری او در سینما بهعنوان کارگردانی امری غیرقابلانکاری است.
آریان امیرخان – انتخاب سوم
۱۷
سعید روستایی؛ او تنها با دو فیلم توانسته جایگاه مستحکمی برای خود در سینما پیدا کند و این مسئله کمی نیست. باکمی اغماض میتوان هر دو فیلم او را جزو آثار برتر سینمایی چند سال اخیر دانست و اگر بتواند با هوشمندی به کار خود ادامه دهد، در تاریخ سینمای ما ماندگار خواهد بود.
علی ظهوری راد – انتخاب سوم
۱۸
سعید روستایی؛ سینمای اجتماعی کشور در دو دهه اخیر از واقعیتهای اجتماعی دورافتاده است و بهندرت شاهد آثار موردنیاز جامعه هستیم و روستایی بهمثابه خون تازه سینمای اجتماعی پس از سالها تصویری عریان از پدیدههای مبتلابه جامعه ایرانی را با چاشنی عنصر غافلگیری و تعلیق به تصویر میکشد.
علیاکبر عبدالعلیزاده – انتخاب سوم
۱۹
سعید روستایی؛ برای ساخت فیلم دومش که نشان داد موفقیت فیلم اول اتفاقی نبوده است.
سمیه علیپور – انتخاب سوم
۲۰
سعید روستایی؛ به خاطر ساخت فیلم «متری شش و نیم»، فیلمی اجتماعی و دغدغهمند.
محمدرضا لطفی – انتخاب سوم
۲۱
سعید روستایی؛ این جوان حالا سیساله اگر همین دو فیلم و تعداد مخاطبان و موفقیتش را در کارنامه داشته باشد از خیلی کارگردانان باتجربه جلوتر است. روستایی ترکیبی از هیجان جوانی، تجربه بالای زیسته و سواد در حال تکمیل کارگردانی است، وجود یک شخصیت بالغ و خوشفکر پشت این ویژگیها میتواند نوید یک کارگردان ششدانگ جدید بدهد!
محمدصادق شایسته – انتخاب سوم
۲۲
سعید روستایی؛ «متری شیش و نیم» را میتوان ادامه «ابد و یک روز» دانست از این حیث که کارگردان جوان این بار سوژه موردنظرش را بیشتر بسط داده است و حتی غیر از پرداخت اجتماعی وارد ژانر پلیسی هم شد که فقدانش در سینمای ما بسیار محسوس است. این فیلم با همه نقاط قوت و ضعفی که در فیلمنامه داشت اثر پر کششی بود و پرداختن با این سبک و سیاق و با این دغدغه نسبت به سینمای اجتماعی درحالیکه بیشتر فیلمها به سمت کمدی یا طبقه مرفه میرود نکته قابلستایشی است.
عطیه موذن – انتخاب سوم
تعداد رأی: ۲۲
مجموع امتیاز: ۳۸٫۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





