سینماسینما، فریبا اشوئی
ترور حاج علی رزمآرا در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ وقتی که نخستوزیر ایران بود، به دست فداییان اسلام اتفاق افتاد. اما در این میان، روایتهای مختلفی از امیر اسدالله علم تا سیدضیاءالدین طباطبایی، از جبهه ملی تا محمدرضا پهلوی شنیده شده که نقشه ترور را متوجه این افراد کرده است. اما این ترور چه کار فداییان اسلام بوده باشد و چه کار سیاسیون دیگر، نکته اینجاست که همه از این ترور خرسند شدند. خرسند چون آن زمان همگی بر خیانت رزمآرا و سنگاندازیاش برای ملی شدن صنعت نفت و نخستوزیری مصدق اتفاق نظر داشتند و محمدرضا پهلوی هم از کابوس کودتای او خلاصی نداشت. این خلاصهای چند خطی از مستند درامایی است که احسان عمادی آن را تحت عنوان «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» به زبان تصویر گزارش کرده است. تاریخ و هر آنچه در ارتباط با آن مطرح است، به زمان حال تعلق ندارد. زمانی که به سراغ تاریخ میرویم، زمان و فاصله زمانی رُکن مهمی به شمار میرود. همین رُکن است که مستندپردازی را، فارغ از شیوه پرداختش، کمی سخت کرده است. متاسفانه کم نیستند مستندسازان ایرانی که به دلیل همین فاصله زمانی و عدم دسترسی به موضوعات عینی، منابع و آرشیو، از تولید و ساخت این گونه مستند، انصراف داده و بیشتر خود را سرگرم ساخت موضوعات داغ اجتماعی کردهاند؛ موضوعاتی که در ظاهر عینیت بیشتری داشته و منابع آن نیز در دسترسترند. شاید این گرایش مستندسازان به موضوعات اجتماعی به نوعی دلیل اصلی کسادی بازار این گونه و رونق گونههای دیگر مستند هم باشد. اما در باب ساخت مستند بر اساس منابع و آرشیوها، حتی اگر هم منابع تاریخی موجود باشد و مستندساز تاریخی هم به آن منابع محتاج و طالبش باشد، دستیابی و بهرهوری از آن باز بهراحتی ممکن و میسر نیست. مستند بیوگرافی افراد بهویژه از نوع تاریخی آن (سیاسیون، دانشمندان، شعرا، هنرمندان و شخصیتهای بزرگ علمی) نیازمند دسترسی به نقطه نظرات یا خاطرات نزدیکان و دوستان سوژه است، اما عموما اینگونه دسترسیها هم باز سخت و در مواردی غیرممکن میشوند. هماکنون اسناد فراوانی از آن دوران، در آرشیوهای کتابخانه ملی و مراکز اسناد رسمی موجود است که دسترسی به آنها نیز بهراحتی برای مستندساز ممکن نیست. از اینها که عبور کنیم، بهتر است خیلی به زمانهای دور هم نرویم. پیگیری منابع تاریخی چند صدساله که هیچ، اسناد همین تاریخ معاصر کشور نیز که شامل وقایع و اتفاقات یک سده یا اندکی بیشتر از تاریخ است، در منابع آرشیوی و مراکز نگهداری اسناد کامل نیستند. خیلی از گوشههای پنهان تاریخ دوران مشروطیت، عهد قاجار یا جلوتر از آن نیز همچنان در شمار حلقههای مفقود قرار دارند و نشانی از آنها در آرشیوها موجود نیست. بدیهی است مستندساز با توجه و وقوف بر حقایق اشارهشده، با همین امکانات ناچیز به میدان میآید و اثر هنری خود را خلق میکند، که این جسارت بسیار ارزشمند است. عمادی، خالق «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت»، نمونهای از این گروه از مستندسازان است که با امکانات و منابع محدود و تکراری روبهرو بوده است. منابع عمادی برای ساخت این مستند، همگی بر پایه زندگی شخصی حاج علی رزمآرا از تولد تا ترور اتفاق نظر دارند. همه به یک سیاق (سایتها، کتابها، عکسها، اسناد و روایات) او و سرگذشتش را روایت کردهاند. تولد، تحصیل در خارج، استاد دانشگاه جنگ، فرمانده دانشکده افسری، ریاست ستاد ارتش، لشکرکشی به آذربایجان، نخستوزیری، سیاستها و نقطه نظرات و بالاخره ترور و پایان. آنچه مستندساز را در بیان روایتش از منابع و آرشیوهای تکراری و در دسترس عموم جدا میکند، تنها ابداع شکل، شیوه پردازش و نگاه مستقل او به موضوع است. «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» به سراغ کسانی رفته*(مصاحبه رودررو، تلفنی یا انتخاب آرشیو صدا از گفتوگو با شخصیتهای مختلف سیاسی مخالف یا موافق، داخل یا خارج) که با سوژه به واسطههای مختلف (معاشرات، مداخلات، مباحثات و تحقیقات و…) عجین بودهاند و در ارتباط با او تجربیاتی دارند، روایاتی شنیدهاند و استنادهایی هم برای اثبات روایتهای خود دارند. مستندساز با این روش دامنه ارجاعات را گستردهتر میکند، اما خود را از این میانه شلوغ و پر از نَقل و تعریف و تکذیب دور نگه داشته و تلاشی برای اینکه نظر خود را در فیلم بگنجاند و نظراتش را در قالب دیالوگهای مصاحبهشوندهها بیان کند، یا مصاحبهشونده را به سمتی ببرد تا سخنان مولف یا سفارشدهنده مستند در آن تببین گردد، ندارد. در عوض تلاش میکند تا سویه پلیسی و قصهپردازی مستند را با طراحی و پردازش موشنگرافی از صحنههای بازپرسی و مجلس و دادگاه قوت ببخشد. اما درنهایت آشکار است که حتی با این شرایط نیز، جداسازی حقیقت دشوار است و منابع در دسترس فیلم هم اجازه تفسیر به مستندساز یا محقق را نمیدهند. شکل پردازش این گونه مستند، به گونهای نیست که بتوان با آن حقایق را شفاف مطرح یا از آن نتیجهگیری خاصی کرد. «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» یک مستند درامای تاریخی و تلفیقی است. بزرگان بارها گفتهاند که تاریخ را باید خواند و باید که همه را با ریز و درشتش به خاطر سپُرد. نگاه تاریخ به مسائل هیچگاه جناحی نیست. دیدگاهی نیست. این نگاه همیشه تابع امروز روشن و مشخص بوده است. اسامی و عناوین در تاریخ تنها به منزله نقشآفرینان یک روایت مطرحاند. روایتی که تاریخ آن را نوشته و مردم در ادوار مختلف آن را خوانده یا خواهند خواند.
ترور رزمآرا نقطه اوج روایت این فیلم مستند است. پرده اول مستند با توضیح اینکه چه کسی یا چه کسانی عامل حذف رزمآرا بودند، استارت میخورد و در ادامه با همین نقطه اوج روایت را پیش میبرد. پرده دوم مستند دراما، از تعامل یا تقابل احزاب مختلف از جبهه ملی تا فداییان اسلام و تا شخص محمدرضا پهلوی سخن میگوید و موضوع را در بستر شرایط وقت جامعه ایران گزارش میکند. ابهام ترور نقطه اوج دوم، پرده سوم و سرانجام کار این مستند است؛ مستندی که تلاش میکند از عامل یا عاملان ترور عبور کند و بر اجماع سیاسیون در ماندن در ابهام متمرکز شود! ابهام بهتنهایی خود گواه معنایی معتبری است برای تاریخسازان و مورخان؛ پیامی که مستندساز با هوشمندی آن را در لایههای مختلف فیلم پنهان کرده است.
*تعداد مصاحبههای رودررو ناچیز و متعلق به یک دسته و جناح است
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دراماتیزه کردن تاریخ معاصر/ نگاهی به مستند «فرار از قصر»
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد