ابراهیم حاتمیکیا در نشست خبری فیلم «خروج» از شکل گرفتن ایده این فیلم در سال ۸۹ گفت و اینکه از آغاز نامش همین بوده است.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» تحت تاثیر حرفهای ابراهیم حاتمیکیا و فرامرز قریبیان بود و بیش از همه این دو که البته کارگردان و نقش اول فیلم هستند، به چشم میآمدند.
ایدهای که سال ۸۹ شکل گرفت
ابراهیم حاتمیکیا در این نشست درباره موضوعی روشنگری کرد که سوال برخی بود. چرا فیلم را در حیات این دولت ساختید. کارگردان «خروج» پاسخش این بود: «هر دولتی سر کار باشد همین پرسش مطرح میشود. من سال ۸۹ این تحقیق را انجام دادم و از آن موقع بود که این ایده پدید آمد و اسمش هم «خروج» بود اما تا این دوره و الان شکل نمیگرفت و در نمیآمد.»
ساخت فیلم درباره سپهبد شهید سلیمانی
این کارگردان که ساخت فیلم «چ» درباره شهید چمران را برعهده دارد درباره ساخت فیلمی درباره سپهبد شهید سلیمانی گفت: «واقعا دوست دارم و همانطور که یک زمان آرزویم بود فیلمی درباره شهید چمران بسازم و حالا دیدن شهید حاج قاسم مرا هوایی میکند که درباره ایشان صحبت کنم و نمی دانم در آینده چه موضوعی پیش میآید. شرایطش پیش می آید یا خیر.»
انتقادات حاتمیکیا
او در واکنش به خروج «خروج» از فهرست فیلمهای آرای مردمی گفت: «من این را یک شوخی بزرگ میدانم و واقعیت این است اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر میآید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان میسپارم و زمان است که ثابت میکند چه فیلمی میماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که این هیات را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت میبرم از مشتی که این دوستان زدند.»
این کارگردان درباره انتقاداتی که به «خروج» میشود گلایههایی داشت. او در این باره گفت: «برخی میتوانند فیلم را دوست داشته باشند برخی نه. من از بیادبی خوشم نمیآید. گناه ما چیست که فیلم میسازیم؟ چرا جنس نوشتهها و واکنشها مثل دادگاه است. این چه زبان بیحیایی است؟ به من میگویند دههات گذشته. جمله خودم را به خودم پس میدهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ لذت میبرید از این رفتار؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است پس من بیست بار این بالا آمدهام. چرا سال به سال سخت تر میشود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار شب اول قبر است. ما همه سربازان فرهنگی این نظام هستیم.»

حاتمیکیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر، اعلام کرد: «آنقدر در طول ۳۵ سالی که در سینمای حرفهای کار میکنم فیلم ساختهام که توجه نشدن به فیلمهایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فیلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آنهاست.»
حاتمیکیا: واکنشهای اینستاگرامی هنر نیست
او درباره اکران نشدن فیلم «گزارش یک جشن» و اینکه خودش جلو نمایش داده نشدن فیلم را گرفته است، گفت: «دروغ محض است. اف بر کسی که گفته من جلو اکران فیلمم را گرفته ام. من همه فیلمهایم را دوست دارم و «گزارش یک جشن» هم متعلق به آن زمانه است و این طرف و آن طرف هم ندارد.»
کارگردان «به وقت شام» اگر به جای شخصیت اصلی فیلم «خروج» بود، به رییسجمهور چه میگفت: «گویا هرچه سن ما بالاتر میرود فیلمسازی سختتر میشود و توقعها هم بالاتر میرود. در ۲۰ دقیقه اول فیلم تمام حرفم را بیان کردم و مشکلات را نشان دادم.»
این کارگردان درباره عدم واکنش به اتفاقات اخیر مثل سقوط هواپیما و اعتراضات آبان ماه توضیح داد: «من فیلمم را میسازم. من خودم را سیاستمدار نمیدانم. من فیلمم را میسازم آن موقعی که تو متوجه این حرفها نبودی من فیلم میساختم. هر کسی خواست کاری کند با فیلمش بکند. داشتن اینستاگرام و واکنشهای چند کلمهای هنر بزرگی نیست من فیلمم را میسازم و ترجیح میدهم آنچه به عنوان فیلمساز صلاح میدانم و هرآنچه که دغدغهام است را به تصویر بکشم. آنچه اکنون ساختهام تمام چیزی است که بلدم و باقی فیلمهایی که ساختهام نیز همان چیزی بودهاند که دغدغهاش را داشتهام. انتظاری که از من میرود تا فیلمهای خوشایند دیگران را بسازم اصلا درست نیست، تا الان حتی یک فیلم سفارشی نساختهام و نظر کسی برایم اهمیت ندارد.»

حاتمیکیا درباره همکاری با اوج هم صحبتهایی داشت. او گفت: «مگر اوج، نان خانه شما را برداشته؟ چرا این چیزها را مشکل میدانید؟ البته میدانم مشکلتان همکاریام با اوج نیست… با تهیهکنندگانی با بودجههای میلیاردی فیلم بسازم که بعدا تقش دربیاید؟ اما همکاری با اوج که سرمایهاش نیز مشخص است، ترجیح میدهم.»
خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما
فرامرز قریبیان درباره نقش خود در خروج گفت: «نقشهای معترض را خیلی دوست دارم چون خودم هم کلا معترض هستم. از «خاک» شروع کنیم که اعتراض به ارباب تا «گوزنها» که اعتراض به حکومت بود.»
او در نشست خبری فیلم «خروج» در سیوهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: «اولین فیلم بعد از انقلاب که بازی کردم «سفیر» اعتراض به قدرتمندان بود، «سناتور» هم نقش معترضی بود. حالا هم به «خروج» رسیدیم که بهترینشان است.»
این بازیگر درباره خداحافظی از سینما با فیلم «خروج» گفت: «من بعد از فیلم «گناهکاران» در جشنواره شرکت نکردم. من در ۷ سال اخیر هیچ فیلمنامهای را قبول نکردم. دلم میخواست با یک فیلمنامه خاص کارم را خاتمه دهم. این آخرین فیلم من است و میخواهم از سینما خداحافظی کنم.»
حاتمیکیا در واکنش به خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما گفت: «فاصله گرفتن قهرآمیز آقای قریبیان از سینما غمانگیز است. امیدوارم ایشان این حرف را خیلی جدی نزده باشند. زیرا حضور او برای جوانان درس است و میتواند نکات و راههای جدید به آنها نشان دهد.»
جایزه که قرار بود به نوید محمدزاده برسد
قریبیان در بخشی از این جشنواره درباره دورهای که داور جشنواره بود گفت: در زمان «عصبانی نیستم» جزو داوران بودم و جایزه بازیگری برای نوید محمدزاده بود و پایش ایستادم و این قضیه را به مطبوعات آوردم.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- مهدی یزدانی: اکران آنلاین رقیب اکران سینمایی نیست/ پلتفرمها مکمل سینماها هستند
- پس از اکران آنلاین و سینماماشین، «خروج» در سینماها روی پرده میرود
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- درباره «خروج» تازهترین اثر حاتمیکیا؛ اعتراض فرهنگی، فرهنگ اعتراض از تراکتور تا کاراکتر
- «خروج از» یا «خروج بر»؟/یادداشت سعید حجاریان درباره فیلم خروج حاتمی کیا
- «خروج از» یا «خروج بر»؟
- اگر سارقان امان بدهند /جدیدترین یادداشت علیرضا داود نژاد
- فریدون جیرانی: خروج تندترین، سیاسیترین و تلخترین فیلم حاتمیکیاست
- فرامرز قریبیان، برگ برنده خروج
- فردیت در چهاردیواری
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر ادامه نمایش آنلاین فیلمها/ از رکود به بالندگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





