سینماسینما: فریدون جیرانی در یادداشتی بر فیلم خروج در سایت خبرآنلاین بر نوشت:
رحمت روستایی روستای عدلآباد خروج میکند. او روستاییان را فرا میخواند تا با تراکتورهایشان با هم به تهران دفتر رییس جمهور بروند. رحمت معتقد است، مدیران میانی قادر به حل مشکلات روستای عدلآباد نیستند و باید با بالاترین مقام کشور مشکلات این روستا را حل کند. خروج با سفر شروع میشود و با برخورد تند و عصبانی مشاور رییسجمهور به سرانجام نزدیک میشود و… و سرانجام فیلم تمام میشود.
این پایان باز، فیلم خروج را از دیگر آثار حاتمیکیا جدا میکند. تفاوت خروج با دیگر آثار حاتمیکیا به قهرمانش برمیگردد. قهرمانی که درگیریهای عاطفی حاج کاظم و حیدر ذبیحی را ندارد. قهرمانی که عصبانی نمیشود و در مقابل برخورد تند مشاور رییس جمهور که اسمش را میپرسد، عصبی ولی آرام اسمش را میگوید، با همان صلابتی که امیلیانو زاپاتا اسمش را به رییس جمهور مکزیک گفت.
قهرمان خروج نه دوستی دارد، نه خانوادهای، او تنهاست. او قهرمانی است خشک، جدی و مصمم. انگار این شخصیت وظیفهای بر دوشش گذاشته تا در جستوجوی عدالتی فراموششده و به زمین نشسته اعتراض آرام فرودستان را رهبری کند. و چقدر قریبیان نقش این رهبر فقیر فرودستان را باورپذیر و جذاب درآورده است.
قریبیان و این شخصیت، خروج را متفاوت کرده است. اما متاسفانه روابط کهنهی پیرمردهای روستایی در طول سفر و تشتت داستان در میانه و نبودن شخصیتهایی نظیر ( عباس) و (سلحشور) و خالی بودن سفر از کشمکش، لطمهی فراوان به سینمای اثر زده است. در آژانس شیشهای عباس و سلحشور (حاج کاظم) را کامل میکردند.
اینجا برعکس روستاییان کنار رحمت نه تنها او را کامل نمیکنند، مانعی هستند برای ارتباط بیننده با قهرمان و اعتراض آرام. خوشبختانه پرده اول که شروعی خوب برای معرفی قهرمان طراحی شده و پردهی سوم، سرانجام اعتراض، پایان مردد فیلم، تصویر نمادین آخر باعث شده خروج به سرنوشت گزارش یک جشن دچار نشود و سرپا بماند.
در گزارش یک جشن سرگردانی فکری حاتمیکیا در مقابل وقایع ۸۸ فیلم را آشفته کرد. اینجا برعکس تاثیر وقایع آبان روی حاتمیکیا به نزدیکی بیشتر او به طبقهی فرودست انجامیده است.
حاتمیکیا در خروج سعی کرده به اعتراض آرام فرودستان مشروعیت ببخشد. یادمان باشد که حاتمیکیا از دل انقلاب و جنگ میآید، با آرمان نسل اول انقلاب (عدالت اجتماعی) اما معنای حرف من این نیست که حاتمی کیا در تاریخی از نظر فکری باقی مانده است . حاتمیکیا اینقدر باهوش است که پنجرههای خانهاش را باز کند تا هوای تازه به داخل خانه اش بیاید. او میداند تا در این هوای تازه نفس نکشد، تغییرات جامعهاش را درک نخواهد کرد و اگر درک نکند از نسل امروز عقب خواهد ماند و نمیخواهد عقب بماند.
به اعتراضاتی که میکند و حرفهایی که می زند، به زیاده خواهیاش و طلبکاری همیشگیاش از سینما توجه نکنید. او طبیعیترین و روشنترین شخصیت این سینما است که نقاب بر چهره ندارد. به همین دلیل است که یک فیلمش میشود به رنگ ارغوان _که من عاشق آن فیلم هستم_ فیلم دیگرش میشود دعوت که حرکت در وادی است که نمیشناخته است. و حالا فیلمش شده است خروج. فیلمی که میخواهد در آن از دغدغهی همیشگیاش عدالت اجتماعی بگوید، آن هم در شرایطی که بین فرودستان و دولت فاصله افتاده است. خروج تندترین، سیاسیترین و تلخترین فیلم حاتمیکیاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود