رئیس سازمان سینمایی در برنامه «شهر فرنگ» با موضوع چشمانداز سینمای ایران به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی به مناسبت روز ملی سینما در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر حاضر شد و به سوالات حمیدرضا مدقق پاسخ داد.
رئیس سازمان سینمایی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره عیادتش از جمال شورجه در روز ملی سینما و حال این روزهای این کارگردان گفت: با توجه به ضایعهای که برای ایشان پیش آمد این روزها حالشان رو به بهبود است و از عزمشان برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) گفتند.
انتظامی در ابتدای بحث به مشارکت یا حمایت سازمان سینمایی در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: امسال موسسات سازمان سینمایی اولویتهای ساخت خودشان را اعلام کردند و تنها در آن قالب، مشارکت یا حمایت میکنیم که تصویبها در شوراهای تخصصی اتفاق میافتد.
او در ادامه گفت: پیشبینی می کنم که شوراهای سازمان سینمایی چابکتر شوند؛ چون ورودی آنها مانند سابق نیست. برعکس قبل که نزدیک به ۵۰-۶۰ فیلم در فارابی تولید میشد. بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه در سینما فعال شده است.
انتظامی در بخش دیگری از برنامه به بحث ردهبندی سنی در سینما اشاره کرد و گفت: همه سینماگران و متخصصان حوزههای تربیتی از اصل موضوع ردهبندی سنی استقبال میکنند. کارکرد این شورا با سایر شوراهای نظارتی متفاوت است.
او در ادامه در تبیین شورای ردهبندی سنی که به تازگی تشکیل شده است گفت: عمده اعضای این شورا را روانشناسان و افراد مرتبط با حوزههای تربیتی تشکیل میدهند. در ابتدا براساس فیلمنامه پلانهایی از فیلم که از نظر آنها موجب ردهبندی سنی را میشود به فیلمساز اعلام میشود و فیلمساز تصمیم میگیرد که دوست دارد فیلمش با ردهبنی سنی +۱۵ یا +۱۲ اکران شود یا بدون ردهبندی. البته تاکنون فقط پیشنویس آییننامه منتشر شده است تا بازخوردهای لازم را بگیریم و در آینده محدودیتها را در نظامنامه اکران در نظر بگیریم اما این آمادگی را داریم که اگر فرهنگسازی لازم در خانوادهها به خودی خود نسبت به هشدار روی پوستر یا… انجام شود، ما به هدف خود رسیدهایم و نیازی به محدودیت نیست.
انتظامی تاکید کرد: قشر هدف ما در ردهبندی کودک و نوجوان هستند و فیلمهای ارزشمندی داریم که برای آن ردهبندی سنی مناسب نیست.
رئیس سازمان سینمایی سپس گفت: الان دو سینماگر در شورای ردهبندی حضور دارند اما انتقاداتی که به این موضوع میشود درست است و احتمالا این امر اصلاح میشود. البته باز هم تاکید میکنم که رویکرد این شورا موارد تربیتی است پس هرچه بتوانیم افراد شاخصتری در این حوزه داشته باشیم، بهتر است.
حسین انتظامی در ادامه به جشنوارههای سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: پیشنویس آییننامه جشنوارههای سینمایی اوایل هفته آینده منتشر میشود تا نخبگان درباره آن نظرات خود را ارائه دهند.
او در ادامه گفت: در جشنواره فجر تغییر اساسی نخواهیم داشت اما رویهها و ضوابط روشن بیان میشود تا گلایهها کمتر و اجماع بیشتر باشد.
انتظامی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه آیا جشنواره جهانی در جشنواره فیلم فجر ادغام میشود گفت: ظرفیت جشنواره جهانی حداقل در سطح منطقهای به صورتی است که ما را به این نتیجه رساند که به شکل مستقل برگزار شوند. طبیعی است که اشکالات کوچک آن باید رفع شود اما با توجه به وضعیت کشور که میخواهند ما را منزوی کنند، این جشنواره میتواند مکالمه فرهنگی ایجاد کند.
او در ادامه در پاسخ این سوال صریح که آیا دبیر جشنواره جهانی تغییر میکند گفت: در هفتههای آینده شورای سیاستگذاری آن مشخص میشود و پیشنویس آییننامه جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در هفته آینده اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره انتشار صورتجلسههای شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: از نظر من، صورتجلسه شورای پروانه ساخت و نمایش سند دولتی است و میتواند در قدم بعد منتشر شود اما درباره رای اعضا، باید آنها خودشان بخواهند این رای منتشر شود وگرنه ما اجازه انتشار نظر تک تک اعضا را نداریم؛ گرچه نظر خود من این است که خوب است که آرا منتشر شود.
انتظامی تاکید کرد: من در هیات نظارت بر مطبوعات معتقد بودم که حتی جزییات نظرات هم خوب است که منتشر شود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی: «پیر پسر» با ردهبندی سنی اکران میشود
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





