رئیس سازمان سینمایی در برنامه «شهر فرنگ» با موضوع چشمانداز سینمای ایران به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی به مناسبت روز ملی سینما در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر حاضر شد و به سوالات حمیدرضا مدقق پاسخ داد.
رئیس سازمان سینمایی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره عیادتش از جمال شورجه در روز ملی سینما و حال این روزهای این کارگردان گفت: با توجه به ضایعهای که برای ایشان پیش آمد این روزها حالشان رو به بهبود است و از عزمشان برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) گفتند.
انتظامی در ابتدای بحث به مشارکت یا حمایت سازمان سینمایی در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: امسال موسسات سازمان سینمایی اولویتهای ساخت خودشان را اعلام کردند و تنها در آن قالب، مشارکت یا حمایت میکنیم که تصویبها در شوراهای تخصصی اتفاق میافتد.
او در ادامه گفت: پیشبینی می کنم که شوراهای سازمان سینمایی چابکتر شوند؛ چون ورودی آنها مانند سابق نیست. برعکس قبل که نزدیک به ۵۰-۶۰ فیلم در فارابی تولید میشد. بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه در سینما فعال شده است.
انتظامی در بخش دیگری از برنامه به بحث ردهبندی سنی در سینما اشاره کرد و گفت: همه سینماگران و متخصصان حوزههای تربیتی از اصل موضوع ردهبندی سنی استقبال میکنند. کارکرد این شورا با سایر شوراهای نظارتی متفاوت است.
او در ادامه در تبیین شورای ردهبندی سنی که به تازگی تشکیل شده است گفت: عمده اعضای این شورا را روانشناسان و افراد مرتبط با حوزههای تربیتی تشکیل میدهند. در ابتدا براساس فیلمنامه پلانهایی از فیلم که از نظر آنها موجب ردهبندی سنی را میشود به فیلمساز اعلام میشود و فیلمساز تصمیم میگیرد که دوست دارد فیلمش با ردهبنی سنی +۱۵ یا +۱۲ اکران شود یا بدون ردهبندی. البته تاکنون فقط پیشنویس آییننامه منتشر شده است تا بازخوردهای لازم را بگیریم و در آینده محدودیتها را در نظامنامه اکران در نظر بگیریم اما این آمادگی را داریم که اگر فرهنگسازی لازم در خانوادهها به خودی خود نسبت به هشدار روی پوستر یا… انجام شود، ما به هدف خود رسیدهایم و نیازی به محدودیت نیست.
انتظامی تاکید کرد: قشر هدف ما در ردهبندی کودک و نوجوان هستند و فیلمهای ارزشمندی داریم که برای آن ردهبندی سنی مناسب نیست.
رئیس سازمان سینمایی سپس گفت: الان دو سینماگر در شورای ردهبندی حضور دارند اما انتقاداتی که به این موضوع میشود درست است و احتمالا این امر اصلاح میشود. البته باز هم تاکید میکنم که رویکرد این شورا موارد تربیتی است پس هرچه بتوانیم افراد شاخصتری در این حوزه داشته باشیم، بهتر است.
حسین انتظامی در ادامه به جشنوارههای سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: پیشنویس آییننامه جشنوارههای سینمایی اوایل هفته آینده منتشر میشود تا نخبگان درباره آن نظرات خود را ارائه دهند.
او در ادامه گفت: در جشنواره فجر تغییر اساسی نخواهیم داشت اما رویهها و ضوابط روشن بیان میشود تا گلایهها کمتر و اجماع بیشتر باشد.
انتظامی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه آیا جشنواره جهانی در جشنواره فیلم فجر ادغام میشود گفت: ظرفیت جشنواره جهانی حداقل در سطح منطقهای به صورتی است که ما را به این نتیجه رساند که به شکل مستقل برگزار شوند. طبیعی است که اشکالات کوچک آن باید رفع شود اما با توجه به وضعیت کشور که میخواهند ما را منزوی کنند، این جشنواره میتواند مکالمه فرهنگی ایجاد کند.
او در ادامه در پاسخ این سوال صریح که آیا دبیر جشنواره جهانی تغییر میکند گفت: در هفتههای آینده شورای سیاستگذاری آن مشخص میشود و پیشنویس آییننامه جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در هفته آینده اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره انتشار صورتجلسههای شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: از نظر من، صورتجلسه شورای پروانه ساخت و نمایش سند دولتی است و میتواند در قدم بعد منتشر شود اما درباره رای اعضا، باید آنها خودشان بخواهند این رای منتشر شود وگرنه ما اجازه انتشار نظر تک تک اعضا را نداریم؛ گرچه نظر خود من این است که خوب است که آرا منتشر شود.
انتظامی تاکید کرد: من در هیات نظارت بر مطبوعات معتقد بودم که حتی جزییات نظرات هم خوب است که منتشر شود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز