سینماسینما، عاطفه کربلایی
این روزها سریالی از شبکه سه سیما پخش میشود به نام «یاور» که از لحاظ حال و هوا و شخصیتپردازی بسیار تداعی کننده سریال «ستایش» است. در واقع سعید مطلبی به عنوان نویسنده و سعید سلطانی در مقام کارگردان هر دو سریال با این کار ریسک بزرگی کردند البته قبل از پخش مدام تاکید میشد که «یاور» متفاوت از «ستایش» است اما در عمل مشخص شد که با خلق شخصیت یاور چلویی گوشه چشمی به موفقیت حشمت فردوس داشتهاند.
انتخاب داریوش ارجمند برای بازی در نقش یاور بیش از پیش موجب شد که این شخصیت با حشمت فردوس سریال «ستایش» مقایسه شود؛ ارجمند در هر دو سریال نقش یک پدرسالار را بازی کرده است که خود را پاسخگویی کسی نمی داند و همه باید مطابق میل او رفتار کنند.
جدا از تشابه شخصیت پردازی یاور با حشمت، ریتم کند و اتکای بیش از حد به دیالوگ به این سریال ضربه زده است. «یاور» مصداق آن سریالهایی است که میتوان در آشپزخانه کار کرد و آن را «گوش» داد و اتفاقی از سریال را هم از دست نداد. این شکل از سریالسازی برای مخاطبی که به انواع سریال های داخلی و خارجی دسترسی دارد، جذاب نیست و به خاموش کردن تلویزیون یا عوض کردن شبکه می انجامد.
این نکته قابل صرف نظر نیست که «یاور» در کنار تمام ضعفهایش روی موضوع مهمی دست گذاشته به نام «رفاقت واقعی»؛ رفاقتی که میتواند هم از بعد مادی و هم معنوی به انسان کمک کند، رفاقتی که امروز کمتر دیده میشود و جای آن را منفعتطلبی گرفته است اما مگر غیر از این است که پیام را در ظرف مناسب باید ارائه کرد؟ این همان اتفاقی است که تا این جای کار در «یاور» نیفتاده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش ارجمند: نقش جدیدی پیشنهاد نشده که بپذیرم
- یاوری که با نامش غریبه بود
- اینک آخرالزمان
- عکسی خاطرهانگیز که فریدون جیرانی منتشر کرد
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- پوستر سریال تاریخی «بوم و بانو» منتشر شد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- بازبخش فصل اول “ستایش” در پی جدا شدن رامسین کبریتی از شبکه جم
- انتقادات تند بهروز افخمی از داریوش ارجمند/ او بازیگران دیگر را تحقیر میکند
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- به بهانه بازگشت چند بازیگر قدیمی به تلویزیون/ گذشتههای دوست داشتنی
- داریوش ارجمند در یک برنامه تلویزیونی/ به آقای تقوایی در کوچک جنگلی خیلی ستم شد
- دو روز وقفه در پخش سریال «ستایش»
- داریوش ارجمند:به هیچ وجه حاضر نیستم در فیلمهایی که شوخی جنسی دارند بازی کنم
- داریوش ارجمند:هر کس ویلایش زیباتر است، در نزد مردم احترام بیشتری دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار