نائب رئیس انجمن صنفی کارگری کارگردانان سینمای مستند معتقد است: آثار مستند در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شدند در حالی که سینمای مستند امروز ما قابلیتهای بسیاری دارد.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا کتال پیرامون حضور دو اثر مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در حوزه سینمای مستند فیلمهای خوبی تولید شدهاند که در بسیاری از موارد ساختار و موضوع بهتری نسبت به سینمای داستانی دارند.
وی ادامه داد: مشکل اصلی نوع نگاه به سینمای مستند است که آن را سینمایی درجه دو میبینند در حالی که فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند و داستانی در سینمای ملی همگی در یک سطح قرار دارند و نمیتوان آنها را درجهبندی کرد.
این مستندساز با تأکید بر این که آثار مستند با بودجه کمتری ساخته میشوند، تصریح کرد: فیلمی که با ۳۰ یا ۴۰ میلیون ساخته میشود قابل رقابت با اثر میلیاردی نیست. باید حمایتهای دولت از بخش مستند و فیلم های مستقل افزایش یابد تا آثار مستند بهتر و بیشتر دیده شوند و بتوانند از چرخه تولید ، اکران و فروش بهرهای ببرند و به رقابت با دیگر آثار بپردازند.
وی افزود: به نظر من حضور بخشی مجزا با عنوان مستند در جشنواره فیلم فجر بهتر از حضور دو اثر مستند در سودای سیمرغ بود چرا که در آن شکل آثار دیده و داوری میشدند. شرایط برای رقابت فیلم مستند با آثار داستانی که شرایط بودجه و تولید متفاوتی دارند، هنوز به وجود نیامده است و با این اوصاف حضور بخشی مجزا در فجر برای آثار مستند لازم و بهتر از حضور آنها در بخش سودای سیمرغ است.
کتال با بیان این که ما نباید محدود به فضای چند روزه جشنواره فیلم فجر شویم، خاطرنشان کرد: باید توجه و حمایتها از فیلم و سینمای مستند در محدوده زمانی فراتر از جشنوارهها و از هنگام پژوهش، تولید و پس از تولید فیلمها هم ادامه یابد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





