نائب رئیس انجمن صنفی کارگری کارگردانان سینمای مستند معتقد است: آثار مستند در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شدند در حالی که سینمای مستند امروز ما قابلیتهای بسیاری دارد.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا کتال پیرامون حضور دو اثر مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در حوزه سینمای مستند فیلمهای خوبی تولید شدهاند که در بسیاری از موارد ساختار و موضوع بهتری نسبت به سینمای داستانی دارند.
وی ادامه داد: مشکل اصلی نوع نگاه به سینمای مستند است که آن را سینمایی درجه دو میبینند در حالی که فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند و داستانی در سینمای ملی همگی در یک سطح قرار دارند و نمیتوان آنها را درجهبندی کرد.
این مستندساز با تأکید بر این که آثار مستند با بودجه کمتری ساخته میشوند، تصریح کرد: فیلمی که با ۳۰ یا ۴۰ میلیون ساخته میشود قابل رقابت با اثر میلیاردی نیست. باید حمایتهای دولت از بخش مستند و فیلم های مستقل افزایش یابد تا آثار مستند بهتر و بیشتر دیده شوند و بتوانند از چرخه تولید ، اکران و فروش بهرهای ببرند و به رقابت با دیگر آثار بپردازند.
وی افزود: به نظر من حضور بخشی مجزا با عنوان مستند در جشنواره فیلم فجر بهتر از حضور دو اثر مستند در سودای سیمرغ بود چرا که در آن شکل آثار دیده و داوری میشدند. شرایط برای رقابت فیلم مستند با آثار داستانی که شرایط بودجه و تولید متفاوتی دارند، هنوز به وجود نیامده است و با این اوصاف حضور بخشی مجزا در فجر برای آثار مستند لازم و بهتر از حضور آنها در بخش سودای سیمرغ است.
کتال با بیان این که ما نباید محدود به فضای چند روزه جشنواره فیلم فجر شویم، خاطرنشان کرد: باید توجه و حمایتها از فیلم و سینمای مستند در محدوده زمانی فراتر از جشنوارهها و از هنگام پژوهش، تولید و پس از تولید فیلمها هم ادامه یابد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





