تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۲۳ - ۱۶:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 35431

محمدرضا گلزار خشکسالی و دروغسینماسینما،علی پاکزاد– غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم «خشکسالی و دروغ» اعتقاد دارد عملکرد حوزه هنری در سال‌های اخیر موجب شده این نهاد روز به روز بیشتر جایگاه خود را از دست بدهد.

به گزارش سینماسینما، در تازه‌ترین جلسه شورای صنفی نمایش تصمیم بر آن شد فیلم «خشکسالی و دروغ» به این دلیل که از سوی حوزه هنری تحریم شده بود، نسبت به زمان مقرر، دو هفته بیشتر روی اکران بماند.

غلامرضل موسوی تهیه‌کننده «خشکسالی و دروغ» تاکید کرد شورای صنفی با این تصمیم قصد دارد اعتراض خود را به حوزه هنری ابراز کند، اما این تصمیم تاثیری برای فیلمساز و تهیه کننده‌ای که خسارت دیده است ندارد. به اعتقاد این تهیه‌کننده این رفتار از سوی حوزه هنری به هیچ عنوان قابل قبول نیست و حوزه می‌خواهند با تحریم فیلم‌ها خود را مطرح کند در صورتی که آنها در معرض فراموشی کامل قرار دارند.

موسوی در گفت‌وگو با سینماسینما، درباره موضع‌گیری شورای صنفی نمایش و تمدید اکران فیلم «خشکسالی و دروغ»، گفت: «نیاز است که به این موضوع با نگاهی کلی‌تر بنگریم. تمدید زمان اکران از سوی شورای صنفی به گونه‌ای اعتراض به حوزه هنری هم می‌تواند باشد. یعنی آنها می‌خواهند بگویند ما از خساراتی که حوزه هنری به فیلم‌ها می‌زند اطلاع داریم و در همین زمینه نیز تمدید اکران را راه حلی برای این معضل می‌دانیم. نکته دیگر این است که شورای صنفی به این دلیل به وجود آمده که بتواند عدالتی را این میان به وجود بیاورد.این عدالت براین اساس است که اگر فیلمی پروانه نمایش داشت، می‌تواند از تمام سالن‌های سینما کشور به صورت عادلانه بهره ببرد. حتی اگر حوزه هنری یا جای دیگری آن را تحریم کند.»

او ادامه داد: «حوزه هنری تنها مسئولیتی که دارد این است که سالن‌های مصادره شده را مدیریت کند، زیرا در گذشته کسانی یا سازمان‌هایی نبوده اند که از آنها حفاظت کنند، قصد داشتند که حوزه هنری مستقل باشد و نیاز خود را از این سالن‌ها به دست بیاورد،‌اما حوزه هنری نه استقلال دارد و نه نیازهای خود را از این سالن‌ها توانسته به  دست بیاورد، بلکه آنها امسال نزدیک به ۷۱ میلیارد تومان از دولت بودجه گرفته‌اند. پس هر سازمان یا ارگانی نسبت به پولی که از بیت‌المال دریافت می کند، وظیفه دارد در جهت ارتقای حوزه مورد نظر و مسائلی که به مردم و در اینجا سینما مربوط می‌شود کوشا باشد. اما حوزه هنری هیچ کار خاصی را برای سینماها انجام نمی‌دهد.»

این تهیه‌کننده سینما سخنان خود را چنین ادامه داد: «فکر نمی‌کنم در مجموع آنها در چند وقت اخیر چند سینما فرسوده را ترمیم کرده باشند. اگر موضوع تولید را هم  مد نظر قرار دهیم می بینیم که تولید مناسبی هم در این چند وقت اخیر نداشته‌اند. سئوال اینجا شکل می‌گیرد که این دوستان اکنون مشغول انجام چه کاری هستند؟ بنابراین حوزه هنری اکنون سعی می‌کند با تحریم کردن فیلم‌های مختلف روی اشتباهات و ناتوانی خود در این حوزه سرپوش بگذارد. با این رفتار سازمان‌ها و افراد مختلف مطرح نمی‌شوند، آنها می‌دانند که اکنون شرایط خوبی ندارند و کم‌کم به دست فراموشی سپرده می‌شوند.»

موسوی تاکید کرد: «اگر نگاهی به گذشته‌ها بیندازیم می‌بینیم حوزه هنری عملکرد قابل قبولی در سالیان دور داشته است. امروز نیز دوستان قصد دارند از فعالیت‌های کسانی که در گذشته در حوزه حضور داشتند استفاده کنند. نمایش ندادن بعضی فیلم‌ها مطرح کردن نیست بلکه منفور شدن است. شما به فیلم‌هایی که حوزه هنری از اوایل سال جاری تا به امروز تولید کرده است نگاه کنید، آیا آثار ارزشمندی می‌بینید؟ به قول خانم آبیار فیلم‌های روحوضی نمایش می‌دهند! من موافق نمایش همه فیلم‌ها هستم. اما سازمانی که ارزشی است نباید فیلم‌های روحوضی نمایش دهد. این رفتارها از سوی حوزه هنری یک بازی نامعقول است.»

او با تاکید براینکه باید بر عملکرد حوزه هنری نظارت صورت بگیرد، گفت: «باید نهادهای مربوط به رفتار و عملکرد این دوستان ورود کنند. اگر قرار است از فیلم‌های ارزشی حمایت کنند، چرا از فیلم‌های اجتماعی شاخص در کشور نام نمی‌برند و حمایت نمی‌کنند. این دوستان سیستم برنامه‌ریزی ندارند. فقط به دنبال گرفتن بودجه از دولت هستند. حوزه هنری به قول خود به راست حرکت می‌کند. اما نمی داند این راهی که در پیش دارد کاملا چپ است.»

تهیه کننده فیلم «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: «شورای صنفی باید طبق آیین نامه رفتار کند. اما متاسفانه در آیین نامه اشاره‌ای به موضوعاتی چون تحریم فیلم‌ها از سوی یک سازمان یا نهاد نشده است. شورای عالی تهیه کنندگان و کارگردانان و صنف سینما و هیات مدیره خانه سینما که متاسفانه در چند وقت اخیر نتوانسته حمایت‌های خوبی از فیلمسازان به عمل بیاورد، به گمانم مصوبه شورای عالی باید اجرا شود.این مصوبه می‌گوید دوستان تحت شرایطی به حوزه هنری فیلم ندهند.»

موسوی افزود: «متاسفانه معاونت سینمایی هم مانند تمام مواقعی که در این چند وقت اخیر عمل کرده، در این مورد هم رفتار کرده و هیچ واکنشی نسبت به مسائلی که برای دوستان فیلمساز و تهیه‌کننده به وجود آمده نشان نداده است.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها