جشنواره سینمای مستقل آمریکایی از ۲۳ ژانویه تا ۲ فوریه ۲۰۲۰ برپا خواهد شد و آخرین سال مدیریت جان کوپر است.
به گزارش سینماسینما، از اطلاعات داده شده بنظر می آید که بسیار تلاش شده حضور فیلمسازان زن اهمیت ویژه ای در بخش های گوناگون و به ویژه مسابقه داشته باشد.
فعلا این آمار منتشر شده است: تعداد ۱۱۸ فیلم بلند از ۲۷ کشور پذیرفته شده اند. که ۴۴ سینماگر برای نخستین بار به این جشنواره خواهند رفت. از ۶۵ کارگردان شرکت کننده ۴۶ درصد آنها را زنان فیلمساز تشکیل میدهند.
همچنین از بین مجموع کارگردانان، ۳۸ در صد سیاهپوست هستند. از بین فیلمهای ساخته شده توسط زنان ۵۲ درصد فیلمها بشکل گروهی کارگردانی شدهاند. مجموعه فیلم های بلند پیشنهادشده به جشنواره تعداد ۳۸۵۳ عدد بوده که ۱۶۹۸ فیلم از آمریکا پیشنهاد شده بود و بقیه از سراسر جهان به دفتر جشنواره ارسال شده است.
از بین همه فیلمهای ارائه شده به جشنواره، ۲۹ درصد را زنان ساخته بودند این در حالی است که فیلمهای کارگردانان زن راه یافته به مسابقه و غیره، نسبت بسیار بیشتری را در رابطه با فیلمسازان مرد تشکیل داده است! این موضوع نشان میدهد که مدیر جشنواره و هیات انتخاب آن به فیلمهای زنان بیشتر ارفاق کرده اند و اصرارداشته اند زنان فیلمساز حضور خیلی خوبی در جشنواره ساندنس ۲۰۲۰ داشته باشند.
البته باید درپایان جشنواره جمع بندی کرد که آبا ساخته های زنان واقعا آثار خیلی خوبی بوده اند یا نه، ما امیدواریم چنین باشد.
به نظر میآید از ایران فیلم یلدا از مسعود بخشی تا به امروز تنها فیلم ایرانی پذیرفته شده است، البته هنوز لیست فیلمهای کوتاه انتخاب شده، اعلام نشده است.
جشنواره ساندنس که پایه گذار آن رابرت ردفورد است از موفق ترین جشنواره های آمریکا به حساب می آید و سال گذشته تعداد ۱۲۲۰۰۰ تماشاگر داشته است که از ۴۸ ایالت آمریکا و ۳۵ کشور جهان برای دیدن فیلم به آنجا رفته بودند.
درسالهای قبل چندین بار پیش آمده بود که یکی دو فیلم منتخب جشنواره ساندنس به بخش های جشنواره کن، درسه ماه بعد، را ه پیدا میکردند و از این زاویه کشف اول جهانی این چند فیلم در ساندنس و قبل از جشنواره کن صورت گرفته بود. گرچه جشنواره کن اصرار دارد که اولین نمایش جهانی فیلم در کن باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- معرفی برگزیدگان جشنواره ساندنس/ جایزه کارگردانی برای سینماگران ایرانی
- یک اتفاق شیرین برای یک فیلم ترسناک در جشنواره ساندنس
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- حضور دو فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارههای آمریکایی و فرانسوی
- تجلیل «ساندنس» از کارگردان ایتالیایی/ گوادانینو یک رویاپرداز است
- نگاه ویژه جشنواره ساندنس به زنان ایرانی
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- نمایش جدیدترین فیلم رامین بحرانی در جشنواره ساندنس ۲۰۲۲
- برگزیدگان جشنواره انسی معرفی شدند/ «فرار» برنده بزرگ شد
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش «یلدا» از هفته آینده در اسپانیا آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





