سینماسینما: فریدون جیرانی در یادداشتی بر فیلم خروج در سایت خبرآنلاین بر نوشت:
رحمت روستایی روستای عدلآباد خروج میکند. او روستاییان را فرا میخواند تا با تراکتورهایشان با هم به تهران دفتر رییس جمهور بروند. رحمت معتقد است، مدیران میانی قادر به حل مشکلات روستای عدلآباد نیستند و باید با بالاترین مقام کشور مشکلات این روستا را حل کند. خروج با سفر شروع میشود و با برخورد تند و عصبانی مشاور رییسجمهور به سرانجام نزدیک میشود و… و سرانجام فیلم تمام میشود.
این پایان باز، فیلم خروج را از دیگر آثار حاتمیکیا جدا میکند. تفاوت خروج با دیگر آثار حاتمیکیا به قهرمانش برمیگردد. قهرمانی که درگیریهای عاطفی حاج کاظم و حیدر ذبیحی را ندارد. قهرمانی که عصبانی نمیشود و در مقابل برخورد تند مشاور رییس جمهور که اسمش را میپرسد، عصبی ولی آرام اسمش را میگوید، با همان صلابتی که امیلیانو زاپاتا اسمش را به رییس جمهور مکزیک گفت.
قهرمان خروج نه دوستی دارد، نه خانوادهای، او تنهاست. او قهرمانی است خشک، جدی و مصمم. انگار این شخصیت وظیفهای بر دوشش گذاشته تا در جستوجوی عدالتی فراموششده و به زمین نشسته اعتراض آرام فرودستان را رهبری کند. و چقدر قریبیان نقش این رهبر فقیر فرودستان را باورپذیر و جذاب درآورده است.
قریبیان و این شخصیت، خروج را متفاوت کرده است. اما متاسفانه روابط کهنهی پیرمردهای روستایی در طول سفر و تشتت داستان در میانه و نبودن شخصیتهایی نظیر ( عباس) و (سلحشور) و خالی بودن سفر از کشمکش، لطمهی فراوان به سینمای اثر زده است. در آژانس شیشهای عباس و سلحشور (حاج کاظم) را کامل میکردند.
اینجا برعکس روستاییان کنار رحمت نه تنها او را کامل نمیکنند، مانعی هستند برای ارتباط بیننده با قهرمان و اعتراض آرام. خوشبختانه پرده اول که شروعی خوب برای معرفی قهرمان طراحی شده و پردهی سوم، سرانجام اعتراض، پایان مردد فیلم، تصویر نمادین آخر باعث شده خروج به سرنوشت گزارش یک جشن دچار نشود و سرپا بماند.
در گزارش یک جشن سرگردانی فکری حاتمیکیا در مقابل وقایع ۸۸ فیلم را آشفته کرد. اینجا برعکس تاثیر وقایع آبان روی حاتمیکیا به نزدیکی بیشتر او به طبقهی فرودست انجامیده است.
حاتمیکیا در خروج سعی کرده به اعتراض آرام فرودستان مشروعیت ببخشد. یادمان باشد که حاتمیکیا از دل انقلاب و جنگ میآید، با آرمان نسل اول انقلاب (عدالت اجتماعی) اما معنای حرف من این نیست که حاتمی کیا در تاریخی از نظر فکری باقی مانده است . حاتمیکیا اینقدر باهوش است که پنجرههای خانهاش را باز کند تا هوای تازه به داخل خانه اش بیاید. او میداند تا در این هوای تازه نفس نکشد، تغییرات جامعهاش را درک نخواهد کرد و اگر درک نکند از نسل امروز عقب خواهد ماند و نمیخواهد عقب بماند.
به اعتراضاتی که میکند و حرفهایی که می زند، به زیاده خواهیاش و طلبکاری همیشگیاش از سینما توجه نکنید. او طبیعیترین و روشنترین شخصیت این سینما است که نقاب بر چهره ندارد. به همین دلیل است که یک فیلمش میشود به رنگ ارغوان _که من عاشق آن فیلم هستم_ فیلم دیگرش میشود دعوت که حرکت در وادی است که نمیشناخته است. و حالا فیلمش شده است خروج. فیلمی که میخواهد در آن از دغدغهی همیشگیاش عدالت اجتماعی بگوید، آن هم در شرایطی که بین فرودستان و دولت فاصله افتاده است. خروج تندترین، سیاسیترین و تلخترین فیلم حاتمیکیاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد