خسرو سینایی به تماشای نمایش «اصفهان، شهر بچههای لهستان» نوشته محمد چرمشیر با طراحی رکسانا مهرافزون نشست و از آن به عنوان یک یادآوری برای عدم تکرار فاجعه انسانی نام برد.
به گزارش سینماسینما، این نویسنده و کارگردان سینما که مستند «مرثیه گمشده» را درباره لهستانیهای مهاجر در ایران ساخته و از تصاویری از این مستند در این نمایش هم استفاده شده از حضور لهستانیهای و مهاجرت آنها به ایران به عنوان تجربه عجیبی یاد کرد که ۴۸ سال از خاطرات او از این ماجرا میگذرد.
او با بیان اینکه این موضوع او را هیچوقت رها نکرده است، گفت:«همیشه از من میپرسیدند، چرا این موضوع را فراموش نمیکنی و من در جواب میگفتم من آن را رها کردم اما این موضوع همیشه با من است. با اینکه کوششهای بسیاری صورت گرفت تا این مستند نادیده گرفته شود اما خوشحالم که نسل جوان آن را یادآوری میکند.»
سینایی با اشاره به جمله یک فیلسوف لهستانی درباره فاجعههای انسانی ادامه داد:« فیلسوف لهستانی میگوید، فجایع تاریخ تکرار میشوند چون نسل جدید فراموش میکند که چه بر سر نسلهای گذشته آمده. در این دنیای آشفته و در نبرد ابدی اهرمین و اهورمزدا همیشه باید به جبهه اهورامزدا کمک کنیم. در این شرایط که بسیاری از آدمهای این دنیا آواره هستند با نشان دادن فجایعی که هفتاد سال پیش رخ داده باید به نسل جدید یادآوری شود که فاجعه ایجاد نکنیم. فاجعهها تکرار پذیرند و اگر مراقب نباشید، دوباره اتفاق خواهند افتاد و تکرار میشود.»
کارگردان «عروس آتش» با ذکر خاطرهای از ساخت مستند «مرثیه گمشده» گفت: «در نزدیکی ورشو شهر کوچکی است که یک باشگاه سینمایی دارد. من را به آنجا دعوت کردند و بعد از نمایش فیلم به من گفتند میخواهیم از شما تشکر کنیم چون بخشی از تاریخ ما را به ما نشان دادید که ما از آن اطلاع نداشتیم. حالا شما با اجرای این نمایش کاری کردید که دوباره به لهستان و دنیا یادآوری میکنید که فاجعه تکرار پذیر است.»
این کارگردان سینما از محمد چرمشیر و رکسانا مهرافزون برای این یادآوری تشکر کرد و گفت: « این دو از جمله معدود افرادی بودند که برای استفاده از تصاویر فیلم مستند از من اجازه گرفتند چون این روزها خیلیها از این فیلم استفاده میکنند، بدون اینکه به من خبر دهند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





