«در سینمای ایران همیشه یک صندلی برای خسرو شکیبایی، عموخسروی سینمای ایران، خالی است. امروز همه برای ادای احترام، کنار این صندلی ایستادهاند.»به گزارش سینماسینما، روزنامه ایران نوشت: «تجربه حضور در فیلمهای «مزاحم»، «اثیری» و «شب» به امین حیایی امکان داد با خسرو شکیبایی بهعنوان یکی از محبوبترین بازیگران سینمای ایران در سه مرحله از بازیگریاش همبازی شود. در فیلم اول فرصتی کمنظیر برای بازیگر جوانی که به تکنیکها و روشهای بازیگری علاقه داشت و جویای آموختن بود. در فیلم دوم بهعنوان یک ستاره جوان مقابل بازیگر باتجربه و در فیلم سوم بهعنوان یک رفیق و همراه. همجواری با شکیبایی به حیایی فرصت داد درسهای زیادی از این بازیگر دوستداشتنی بگیرد؛ درسهایی که به نظر میرسد این روزها تصمیم گرفته است در برنامه «عصر جدید» یا در آموزشگاه بازیگریاش به عاشقان سینما منتقل کند.
«من و خسرو شکیبایی با هم زندگی کردیم. بهدلیل فیلمهای متعدد و خاطرهانگیزی که با هم بازی کردیم زمانهایی طولانی را با هم گذراندیم. فیلم «مزاحم» اولین برخورد و آشناییمان بود. خسرو شکیبایی سر صحنه واقعاً به من انرژی میداد و حمایتم میکرد. خسرو حواسش به کارم بود. من را دوست داشت و از سکانسهایی که با هم داشتیم بهعنوان سکانسهای جذاب کار یاد میکرد. چند سال بعد، فیلم «اثیری» ساخته محمدعلی سجادی را با هم کار کردیم و به خاطر این فیلم نزدیک به ۲ ماه در شمال در یک ویلا با هم زندگی میکردیم. روزی که میخواستیم با هم به شمال برویم با خودم میگفتم خسرو حکم برادر بزرگتر من را دارد ولی روزها شکل دیگری گذشت. آن قدر حال کودکانه و اخلاق خوشی داشت که لحظات بسیار شیرینی را با او گذراندم. این ویژگی اخلاقی و کودک درون، همیشه همراهش بود. گاهی مینشستیم و برای هم خاطره تعریف میکردیم. بحث میکردیم، حرفهای فلسفی میزدیم و از خدا میگفتیم. حساس و دوست داشتنی و خوشقلب بود. همیشه میگویم قلب گنجشکی داشت.
همه لحظاتی که کنارش بودم برای من خاطره بود. آخرین بار در فیلم «شب» همبازی بودیم. با استاد انتظامی که بزرگتر هر دویمان بود. آن قدر این مرد دوستداشتنی بود که ساعتها کنارش مینشستیم و صحبت میکردیم و بعضی شبها تا صبح نمیخوابیدیم. از حرفزدن و همنشینی با او همیشه میشد لذت برد.
خسرو در ذهنش دنیای شیرین و جذابی داشت و در دنیای خودش زندگی میکرد. ما را هم به دنیای خودش میبرد و غرق در آن دنیا میکرد. یکی از بهترین لحظات کاریام زمانهایی بود که با خسرو جلوی دوربین بودم و بازی داشتیم. این که با یک بازیگر قدر با این جایگاه تثبیتشده همبازی بودم و میتوانستم از او یاد بگیرم و یک اتفاق خوب را رقم بزنم، برایم مایه افتخار بود. میدانستم این جور فرصتها زیاد در زندگی نصیب آدم نمیشود. به همین دلیل همنشینی و همکاری با این مرد بزرگ را همواره مایه افتخار میدانستم.
این روزها … بیش از همیشه به تأثیر بازیگری از جنس شکیبایی و مکتبی که با بازیگریاش به سینمای ایران آورد، پی میبرم. نسلهای بعد او را به یاد خواهند داشت و از او تأثیر میگیرند و بدل به یک الگو شده است.
در سینمای ایران همیشه یک صندلی برای خسرو شکیبایی، عموخسروی سینمای ایران، خالی است. امروز، همه برای ادای احترام، کنار این صندلی ایستادهاند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- قهریم ولی حرف که میزنیم
- همراهی شهاب حسینی و بهروز وثوقی در آمریکا در یک نشست
- بدرقه پیکر جمشید مشایخی به آرامگاه ابدی/ هنرمندی که اهل راستی بود
- روایت احمد طالبینژاد از فرصتسوزی که در حق جمشید مشایخی شد
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- از پرویز پرستویی تا محسن تنابنده، هنرمندان در غم جمشید مشایخی چه نوشتند؟
- هدیه تهرانی در مناطق سیلزده استان گلستان + عکس
- در چه صورت نگار جواهریان کار بازیگری را رها میکند؟
- دورهمی هنرمندان زن عضو تیم اسکواش پس از درختکاری + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





