سینماسینما، محمد تقیزاده
اولین بار ترنس مالیک در سال ۲۰۱۱ با فیلم «درخت زندگی» بیان جدیدی در سینمای جهان ارائه داد که پیش از آن تجربه نشده بود. معجونی از موسیقی، تصاویر چشمنواز و نریشنی عرفانی از کتاب مقدس که باعث موج جدیدی از موافقتها و مخالفتها در جهان شد. برخی این فرم جدید را بهشدت نهی کردند و اصلا فیلم ندانستند و برخی دیگر بیان جدیدی را به سینمای جهان اضافه کردند. حال پس از گذشت کمتر از ۱۰ سال یک فیلمساز ایرانی به سبکی تقریبا مشابه در تجربهای مستندگونه، آمیزهای از تصویر و موسیقی را به نمایش میگذارد که ماحصل آن حسی عمیق و معنوی از آنچه رخ داده و تصویر شده است.
فیلمساز در «راز ماندگاری» به بررسی برخی از آثار درخشان معماری و تاریخی اصفهان پرداخته است و برای روایت این قصه سفر یک زن خارجی به شهر اصفهان را بهانه نمایش این زیباییها و تعلق خاطرها کرده است. مدرسه چهارباغ، مسجد شیخ لطفالله، درِ مسجد جورجیر، کاخ چهلستون، کاخ عالیقاپو، کلیسای وانک، پل اللهوردی خان، بازار قیصریه، میدان امام- نقش جهان، پل خواجو و مسجد امام از جمله بناهای ماندگار و فراموشنشدنی است که در این مستند ۵۰ دقیقهای به تصویر کشیده شده است.
ارائه تصویرهای ناب و چشمنواز با زاویه دیدهای متفاوت و متنوع از جمله ویژگیهای اجرایی مستند «راز ماندگاری» است که ارزش تصویری این سند ماندگار ملی را بیش از هر چیز به رخ میکشد. مسعود مسجدیآرایی مدیر فیلمبرداری مستند «راز ماندگاری» و چند مستند دیگر از جمله «سریک» است که امضای شخصی او برای همیشه روی مستند باقی خواهد ماند. مستندی که بهشدت به تصایر و صداهای پخششده تسلط و تمرکز داشته و هرکدام به عنوان المانی مهم در زیباییشناسی درک زوایای مختلف تم اصلی داستان موثر بوده است. موسیقی فیلم نیز که شامل قطعات مختلف و متنوعی است، از شاخصترین آثار کریستف رضاعی است که از بهترین موزیسینهای سالهای اخیر سینمای ایران است. عدم استفاده از نریشن در فیلم، انتقال اصلی حسوحال و ریتم روایت را به صدا و تصویر سپرده و نقش موسیقی کریستف رضاعی در این فضاسازی و انتقال حس آرامش و خلسه عرفانی و معنوی غیرقابل انکار است. احیای قطعههای ماندگار و نوستالژیکی چون «یه اصفهان رو» به نوازندگی جلیل شهناز و آواز تاج اصفهانی از جمله قطعات کاربردی و تاثیرگذار مستند است که در چند اپیزود مختلف فیلم بسیار با فضای فیلم عجین شده است.
عدم استفاده از نریشن به شکلهای مرسوم اینگونه فیلمها که اطلاعاتی در باب مکان و سبقه تاریخی آن میداد و بسنده کردن به حرفهای کوتاه و اجمالی راوی فیلم، تمهیدی خاص و فکرشده از فیلمساز بوده است که میتوانست ریسک بزرگی در درنیامدن فیلم و از دست رفتن ریتم و فضای فیلم باشد، ولی ذکاوت و خلاقیت گروه فیلمساز سبب شده جایگزینی موسیقی به جای نریشن و تعبیه برخی صداهای طبیعی در فیلم مانند صدای جیرجیرکها در شبهای میدان نقش جهان یا صدای غیرقابل توصیف قلمزنی صنف مسگرها در بازار قیصریه نهتنها باعث از ریتم نیفتادن فیلم نشود، بلکه به هدف اصلی فیلمساز یعنی تلقین حس آرامش و ارضای معنوی از زیباییهای شهر اصفهان کمک کند و تماشاگر را نیز از این لذت عمیق معنوی بهرهمند سازد.
فیلم از نظر فنی و اجرایی کیفیت بالایی دارد و تدوین بهمن کیارستمی در کنار موسیقی و فیلمبرداری از مهمترین دلایل تاثیرگذاری فیلم به حساب میآید، چراکه ناگفته پیداست که حجم راشهای تهیهشده از چنین فضاهای فراموشنشدنی و چشمنوازی بسیار بوده است و هنر تدوین و چفت و بست کردن و بهینه کردن این حجم فیلم گرفتهشده تنها روی میز مونتاژ و به هنر مونتور فیلم وابسته است که در این فیلم با موفقیت و مهارت تدوینگران به سرانجام رسیده است.
تجربیاتی همچون «راز ماندگاری» در قالبی پختهتر و کاملتر میتواند علاوه بر معرفی جاذبههای تاریخی و ملی کشور، توانایی و تسلط فیلمسازان نسل نوی ایران در به تصویر کشیدن این موقعیتها با زیباییشناسی و کیفیت بالا را نشان دهد، به شرطی که با تمرکز بیشتری بر متن همراه شود و سروشکل کاملتر و اساسیتری برای فیلم خود طراحی کند و تنها به تصاویر و موسیقی اتکا نشود، چراکه به نظر میرسد تایم طولانیتر و ارائه فیلم کاملتر ۹۰ یا ۱۲۰ دقیقهای مستند یا داستانی نیاز بیشتری به پرورش ایدهها، پرداخت جزئیتر و کاملتری از رخدادهها و رویدادها مبتنی بر متنی قوی داشته باشد و طراحی و فضاسازی جذاب بر پایه ایدهای بکر تنها روش ساختن مستند و داستانی بلند و کامل نخواهد بود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





