سینماسینما، صبا نوشت: یک بحث صریح در توییتر، بازخوانی سرنوشت برنامه محبوب «آسمان شب» و احیا نشدن آن را رقم زد.
جمعه ۲۵ مهرماه یک توییت همراه با کنایه از سوی سیاوش صفاریانپور یکی از مجریان و تهیهکنندگان برنامه علمی «آسمان شب»، به بازخوانی ماجرای تعطیلی این برنامه منجر شد.
او با بازنشر یک تایملپس با عنوان «آسمان شب، طبیعت فراموششده» نوشته بود: خب طبیعتا همیشه، دوست داشتم این عنوان [طبیعت فراموششده] را همراه برنامه پرسابقه «آسمان شب» در شبکه چهار تلویزیون بیینم، اما دیدنش روی این مناظر زیبا هم زیباست. افسوسش بماند برای کسانی که سبب توقف این برنامه دیرپا در شبکه چهار شدند.
آنچه باعث شد توییت سیاوش صفاریانپور وجه کنایی بگیرد، منشن کردن مسعود معینیپور مدیر کنونی شبکه ۴ سیما در انتهای آن بود که به نظر میرسید منظور تهیهکننده «آسمان شب» به وی برمیگردد.
چند ساعت بعد معینیپور در مقام پاسخ برآمد و نوشت: برنامه «آسمان شب» قبل از مدیریت بنده در شبکه چهار و توسط مدیر سابق آن متوقف شد که علل آن را میتوانید از ایشان جویا شوید. علت منشن شدن بنده در کنار بیبیسی و اینکه [سیاوش صفاریانپور] به تکرار چندباره این سخن اشتباه اصرار دارند و خصومتشان چیست نمیدانم!
با واکنش معینیپور، صفاریانپور نیز صراحت بیشتری به خرج داد و جواب داد: والا خصومتى از طرف بنده وجود نداشته! خصومت متوقف کردن طولانىترین برنامه علمى تلویزیون است. بله برنامه زمان [رضا پورحسین] به دلیل مشکلات مالى شبکه متوقف شد و در زمان مدیریت جنابعالى و فراهم شدن امکانات مالى، برنامه همچنان متوقف ماند و هیچ تلاشى براى بقاى سرمایه قدیمى شبکه چهار نشد.
مدیر شبکه ۴ سیما نیز در پاسخ، خطاب به صفاریانپور نوشت: پس قبول کردید که برنامه قبلا متوقف شده. اینکه چرا ادامه نیافته را مدیر محترم گروه دانش [ندا سپانلو] گفتند. شما خودتان تمایل نداشتید. حالا شما دوست دارید بازارگرمی کنید، عیب ندارد. راحت باشید بالأخره شما امورتان باید بچرخد. «چرخ»، «زاویه» و… را احیا کردیم، شما خودتان نخواستید احیا شوید.
این بحث در ادامه با صراحت بیشتری از سوی طرفین جریان یافت و به طرح ادعاهایی رسید که برای خبرگزاری صبا قابل اثبات نیست. ندا سپانلو مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه ۴ سیما نیز در توییتی به حمایت از معینیپور پرداخت: فصل ۲۲ برنامه «آسمان شب» اردیبهشت ۱۳۹۶ به پایان رسید و بلافاصله مجوز ساخت فصل جدید (۲۳) صادر شد، بعدا یک بار هم تمدید شد، ولی پس از گذشت قریب به یک سال، تهیهکننده به دلایل مختلف از جمله مشکلات خانوادگی تولید برنامه را آغاز نکرد.
صفاریانپور در پاسخ نوشت: مجوز ساخت چه فایده دارد وقتی گفته میشود پول نداریم؟ اسپانسر بیاور! کی از بنده خواسته شد که برنامه ساخته شود؟ نامه اعلام آمادگی بنده چند سال بیجواب ماند؟
در یکی از آخرین مکالمات برنامهساز سابق و مدیر فعلی شبکه ۴، معینیپور اینطور آورد: مجال برنامهسازی را مگر میشود از تهیهکنندگان و ایدهپردازان خلاق گرفت؟ رسانه برای آنهاست. خود را بهروز کنید. حرف و ایده جدید پیش بیاورید، عرصه آماده است.
بدین ترتیب اگرچه به نظر میرسد معینیپور به بازگشت برادران صفاریانپور نوعی چراغ سبز نشان داده، اما ظاهرا شکاف میان طرفین بیشتر از آن است که همکاری تازهای را میان آنها رقم بزند.
«آسمان شب» محصول گروه دانش و اقتصاد شبکه ۴ سیما بود که در حدود ۱۶ سال به طور متناوب از این شبکه پخش میشد و با گذشت نزدیک به ۴ سال از تعطیلی، همچنان به عنوان برند شاخص تلویزیون در حوزه برنامهسازی علمی شناخته میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- پخش سریالی جدید با بازی نیکول کیدمن
- عذرخواهی رئیس صداوسیما از مخاطبان و رئیس جمهوری
- صحبتهای کیوان کثیریان در قسمتهای اول تا ششم برنامه «رفیق» + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از صحبتهای کیوان کثیریان در برنامه «رفیق» به مناسبت ایام محرم ویژه
- مستند «بانوی واژهها» در یادبود بدرالزمان قریب روی آنتن میرود
- اتفاق با اجرای رضا رشیدپور به شبکه سه میآید
- بهرام رادان داستان مغز انسان را روایت می کند
- «صراط» ویژه برنامه ولادت امام حسن مجتبی(ع) برروی آنتن شبکه ۴
- ویژه برنامه های صدا و سیما برای طولانیترین خسوف قرن
- ویژهبرنامه شبکه چهار برای جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر شبکه چهار سیما منصوب شد
- صداپیشه جناب خان مجری «هزار داستان» شد
- پرسش شوکهکننده شقایق دهقان از بینندگان «هزاردستان»
- بعد از فوق لیسانس بازیگری، تازه به کارگاه آموزشی میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





