«هیات اجرایی شورای عالی تهیه کنندگان از مدیرعامل خانه سینما خواست تا با توجه به درایت و تجربهای که دارد، ترتیبی اتخاذ کند تا جشن سینمای ایران از روال سالیانه خارج و شکلی دائمی با آییننامه و داوری دائمی بگیرد.»
به گزارش سینماسینما، «سید غلامرضا موسوی»، دبیر هیات رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران ضمن اعلام خبر فوق افزود: در آخرین نشست هیات رئیسه ابتدا نحوهی داوری و شیوه انتخاب نامزدهای بهترین فیلم توسط داوران شورای عالی و دیگر نامزدها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، هیات رئیسه ضمن برشمردن نقاط قوت این شیوه داوری، نقطه ضعفهای آن را مورد توجه قرار داد.
او ادامه داد: در مجموع ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشن، بخاطر شکلگیری دائمی جشن و روشهای ماندگار و فرار از روزمرگی و رفتارهای ویژه هر سال، از منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما خواست تا با توجه به تجربه،درایت و شناختی که طی سالها از جشن سینمای ایران دارد، اقدامات خود را برای دستیابی به شیوهای دائمی که هر سال دچار تغییرات نشود، آغاز کند.
هیات رئیسه شورای عالی همچنین از مدیرعامل خانه سینما خواست تا با تدبیر در آئیننامه جشن برای داوران دائمی، فکری اساسی شود و اینکه این داوران فارغ از نمایندگی اصناف و براساس معیارهایی قابل قبول انتخاب و هر سال به این گروه اضافه شوند.
منوچهر شاهسواری نیز توضیح داد که پس از انتخاب به عنوان مدیر عامل، اقداماتی را برای دستیابی به ویژگیهای برگزاری دائمی جشن سینمای ایران آغاز کرده است و امیدوار است که بزودی زود،اولین دستاوردهای آن را رونمایی کند.
هیات اجرایی نیز از اقدامات مدیر عامل حمایت و از شروع دائمی سازی جشن توسط وی،تقدیر و تشکر کرد.
موسوی افزود: در ادامه جلسه بحث پالایش نهایی اعضای چهار تشکل عضو شورایعالی یعنی کانون تهیهکنندگان،جامعه صنفی،انجمن تهیهکننده/کارگردانان و انجمن تهیهکنندگان مستقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هیات اجرائی از روسای تشکلها خواست تا لیست نهائی اعضای خود را برای طرح در نشست کمیته حقوقی و عضویت به شورایعالی ارسال کنند. هیات اجرائی مصوب کرده است که با توجه به «نظامنامه تهیه کنندگی سینمای ایران » برای همسان سازی اعضاء چهار تشکل،اقدام لازم انجام شود.
موسوی توضیح داد: در زمانی که چهار تشکل تهیهکنندگی جدا از هم فعال بودند،هر کدام با معیارها و ضوابط ویژه خود اقدام به عضوگیری میکردند،اکنون کلیه تشکلها باید اعضایشان شرایط تعریف شده در «نظامنامه تهیه کنندگی سینمای ایران » را داشته باشند.طبیعتاً احتمال دارد که برخی از اعضای چهار تشکل بدلیل نداشتن شرایط عام تعیین شده توسط «نظامنامه تهیهکنندگی» شامل سلب عضویت شوند.
او ادامه داد: بر اساس همین نظامنامه از این پس عضوگیری توسط تشکلهای زیر مجموعه شورایعالی باید به تصویب کمیته حقوقی و عضویت (که علاوه بر روسای تشکلها یا نماینده آنان بازرس شورایعالی هم عضو آن است) برسد.
وی اضافه کرد: با توجه به انتخاب عبدالله اسفندیاری بازرس قبلی شورایعالی به بازرسی خانه سینما، در اولین نشست شورایعالی که در نخستین دوشنبه مهرماه برگزار خواهد شد، بازرس جدید شورایعالی انتخاب خواهد شد.
دبیر هیات رئیسه اضافه کرد: بحث بعدی به فروش سینماها و گزارش علیرضا داودنژاد از نشستی که به همین منظور برگزار شده بود، اختصاص یافت. بر اساس این گزارش از ۴۰۴ پرده سینما در کشور که در ۲۰۶ سالن تجمیع شدهاند، ۹۴ پرده سالن سینما ۹۳ درصد فروش کل سینمای ایران را به خود اختصاص داده است و ۳۱۰ پرده سالن سینما فقط هفت در صد فروش را شامل میشوند و توضیح داده بود که ۷۰ درصد ۹۳ درصد فروش در تهران و فقط ۳۰ درصد آن در شهرستانها اتفاق میافتد.
وی ضمن سئوال برانگیز دانستن این نسبت فروشها خواستار تحقیق میدانی برای دستیابی به چرائی این اتفاق شد. چرا که با این اطلاعات برخی سالنها حتی هزینه آب و برق خود را تامین نمیکنند. با این شرایط ، ادامه کار برخی سینماها و ارائه گزارش فروش واقعی بهنظر شبهه برانگیز است.
در ادامه دیگر اعضای شورا پس از بحث و گفتوگو مقرر داشتند که یک جلسه ویژه به این امر اختصاص یابد و موضوع تا رسیدن به نتیجه ادامه پیدا کند.
موسوی افزود: چند شرکت ویدئو رسانه و بخصوص یکی از فعالان آنها ، بدون مجوز و قرار داد فیلمهای اعضا را به شرکتهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات سینمایی فروخته بودند که از نظر برخی از حقوقدانان فروش مال غیر ، سرقت تلقی میشود. موضوع به معاون سازمان سینمایی ارجاع و متاسفانه به دلایلی که بر ما مشهود نیست اقدام لازم صورت نگرفت.به همین جهت مقرر شد که از طریق وکیل خانه سینما ، موضوع شکایت تا مجازات سارق فروشنده فیلمها ، ادامه پیدا کند.
منوچهر شاهسواری که یکی از نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان در سیستم نمایش V.O.D است، به عنوان حافظ حقوق تهیهکنندگان اعلام کرد که تا به نتیجه رسیدن موضوع، مشکل را پیگیری خواهد کرد.
هیات رئیسه همچنین دبیر شورا را موظف ساخت تا در صورت لزوم برای احقاق حقوق همکاران تهیهکنندگان وکیل استخدام کند.
در ادامه جلسه، گزارشی از کاهش تخلفات سینماها توسط سید ضیاء هاشمی – رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان و مسئول کمیته بازرسی – ارائه شد. وی اعلام کرد که در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته هیچگونه تخلفی توسط سینماها صورت نگرفته و کارت زرد سینماها به عنوان تشویق کاهش یافته است.
هیات رئیسه شورای عالی از زحمات سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته بازرسی شورای صنفی نمایش و اقدامات وی برای کاهش تخلفات سپاسگزاری کرد و به وی اطمینان داد که در همهی موارد پشتیبان وی خواهد بود و زحمات او را پاس میدارند.
آخرین دستور جلسه به برخی سالنهای سینما اختصاص داشت که پس از پُر شدن صندلیهای پلان سینما ، وقتی صندلی به سالن اضافه میکنند، سهم تهیهکنندگان را منظور نمیکنند، مقرر شد در این زمینه اقدامات لازم معمول گردد.
در این نشست هیات رئیسه منوچهر شاهسواری،سید ضیاء هاشمی،کامران قدکچیان،محمد بانکی،علیرضا داودنژاد،مهرداد فرید،سید مسعود اطیابی ، علی آشتیانیپور و سید غلامرضا موسوی حضور داشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زمان برگزاری مجمع و انتخابات خانه سینما تعیین شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمیشود؟
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- تازهترین خبرها از جشن خانه سینما در روزگار کرونایی
- تغییرات در جشن خانه سینما/ توجه به زیرساختهای فنی و دیجیتال
- همایون اسعدیان مطرح کرد/ برگزاری جشن خانه سینما در شرایط روانی و اقتصادی فعلی، مطلوب نیست
- انتقاد بهمن فرمانآرا از اوضاع سینمای ایران/ فیلمفارسی شرف دارد به بعضی فیلمها
- بیست و یکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- مازیار میری: فروش بلیطهای جشن خانه سینما را از مراجع قضایی پیگیری میکنیم
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- گفتوگو با حسن زاهدی/ جوانها را از ما ترساندهاند
- زمان برگزاری جشن خانه سینما اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت