سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
تماشای فیلم سه بخشی «محدوه ابری» ساخته روحالله سهرابی- ۹ سال بعد از ساخته شدن آن- بهخوبی نشان میدهد در این دیار، به دلیل نبود یک چشمانداز روشن و آیندهنگرانه در بخشهای فرهنگی هنری از جمله در حوزه فیلم و سینما، نیروها و استعدادهای بیشماری سرخورده میشوند و عطای فیلمسازی را به لقایش میبخشند!
سازنده فیلم چند بخشی (اپیزودیک) «محدوه ابری» با سابقه ساخت فیلمهای دیگر از جمله «خاکستر و برف» در رده سینمای دفاع مقدس، میکوشد با استفاده از سه فضای متنوع زمستانی، پاییزی و تابستانی با چشماندازهایی از برف، مه و دریا، قصه آدمهایی را به تصویر بکشد که در نگاه اول، هر یک از آنها ماجراهایی متفاوت و جداگانه را رقم میزنند. بهویژه که در هر بخش با شخصیتهایی روبهرو میشویم که مستقل از آدمهای بخشهای دیگر و بیارتباط با آنها، هر کدامشان در دنیای خودشان نفس میکشند.
به نظر میرسد فیلمساز در واپسین سالهای رونق فیلمهای موسوم به «سینمای معناگرا» و آثاری که سعی در نمایش مفاهیم ماورایی و به طور عام معنوی و غیرمادی داشتهاند، به ساخت چنین اثری پرداخته است که صد البته با توجه به سرمایهگذاری شخصی، برای بازگشت سرمایه خود نگرانی کمتری داشته است.
شاید بتوان گفت بخش اول (داستان پیرمرد بیماری که تنگی نفس دارد و گم شدن او در فضای مهآلود، در مسیر پرپیچوخم یک جاده پر از گلولای) و همچنین بخش دوم آن (داستان دو دوست که در میان انبوه برف به شکار میروند) به لحاظ انتخاب نماها و زبان تصویر، ساختار منسجمتری دارد و در مجموع، در داستان اول، سینماییتر عمل کرده است. بخش سوم، بیشتر شبیه یک فیلم سفری از یک گردش خانوادگی است و پیدا شدن پیکر نیمهجان و زخمی یک جوان در کنار قلعه ویران قدیمی، به دلیل نبود روابط علت و معلولی درست و منطقی، در بروز چنین رخدادی، نمیتواند به خلق حادثهای باورپذیر منجر شود.
نویسنده فیلمنامه، میکوشد در هر یک از بخشها، از یک مضمون یا درونمایه محوری معناگرایانه به نام «سرنوشت» و «تقدیر» و «جبر محتوم» بهره گیرد. فقدان منطق روایی مستحکم، به انسجام و یکدستی مجموعه اثر لطمه زده است. با این همه، نباید فراموش کرد که فیلم «محدوده ابری» به عنوان یک اثر «مستقل و تجربهگرا» به گواهی حضور در چند جشنواره جهانی (تایلند، هندوستان و ژاپن) نقطه اتکای مناسب و تمرین خوبی برای کارهای حرفهایتر بعدی روحالله سهرابی به حساب میآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- در برزخِ زندگی و مرگ/ نگاهی به فیلم «محدوده ابری»
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
- متفاوت و زیبا و بهیادماندنی/ نگاهی به فیلم “درباره الی”
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- تظاهری که تراژدی را خفه کرد/ نگاهی به فیلم «کارت پرواز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





