سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
تماشای فیلم سه بخشی «محدوه ابری» ساخته روحالله سهرابی- ۹ سال بعد از ساخته شدن آن- بهخوبی نشان میدهد در این دیار، به دلیل نبود یک چشمانداز روشن و آیندهنگرانه در بخشهای فرهنگی هنری از جمله در حوزه فیلم و سینما، نیروها و استعدادهای بیشماری سرخورده میشوند و عطای فیلمسازی را به لقایش میبخشند!
سازنده فیلم چند بخشی (اپیزودیک) «محدوه ابری» با سابقه ساخت فیلمهای دیگر از جمله «خاکستر و برف» در رده سینمای دفاع مقدس، میکوشد با استفاده از سه فضای متنوع زمستانی، پاییزی و تابستانی با چشماندازهایی از برف، مه و دریا، قصه آدمهایی را به تصویر بکشد که در نگاه اول، هر یک از آنها ماجراهایی متفاوت و جداگانه را رقم میزنند. بهویژه که در هر بخش با شخصیتهایی روبهرو میشویم که مستقل از آدمهای بخشهای دیگر و بیارتباط با آنها، هر کدامشان در دنیای خودشان نفس میکشند.
به نظر میرسد فیلمساز در واپسین سالهای رونق فیلمهای موسوم به «سینمای معناگرا» و آثاری که سعی در نمایش مفاهیم ماورایی و به طور عام معنوی و غیرمادی داشتهاند، به ساخت چنین اثری پرداخته است که صد البته با توجه به سرمایهگذاری شخصی، برای بازگشت سرمایه خود نگرانی کمتری داشته است.
شاید بتوان گفت بخش اول (داستان پیرمرد بیماری که تنگی نفس دارد و گم شدن او در فضای مهآلود، در مسیر پرپیچوخم یک جاده پر از گلولای) و همچنین بخش دوم آن (داستان دو دوست که در میان انبوه برف به شکار میروند) به لحاظ انتخاب نماها و زبان تصویر، ساختار منسجمتری دارد و در مجموع، در داستان اول، سینماییتر عمل کرده است. بخش سوم، بیشتر شبیه یک فیلم سفری از یک گردش خانوادگی است و پیدا شدن پیکر نیمهجان و زخمی یک جوان در کنار قلعه ویران قدیمی، به دلیل نبود روابط علت و معلولی درست و منطقی، در بروز چنین رخدادی، نمیتواند به خلق حادثهای باورپذیر منجر شود.
نویسنده فیلمنامه، میکوشد در هر یک از بخشها، از یک مضمون یا درونمایه محوری معناگرایانه به نام «سرنوشت» و «تقدیر» و «جبر محتوم» بهره گیرد. فقدان منطق روایی مستحکم، به انسجام و یکدستی مجموعه اثر لطمه زده است. با این همه، نباید فراموش کرد که فیلم «محدوده ابری» به عنوان یک اثر «مستقل و تجربهگرا» به گواهی حضور در چند جشنواره جهانی (تایلند، هندوستان و ژاپن) نقطه اتکای مناسب و تمرین خوبی برای کارهای حرفهایتر بعدی روحالله سهرابی به حساب میآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- در برزخِ زندگی و مرگ/ نگاهی به فیلم «محدوده ابری»
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
- متفاوت و زیبا و بهیادماندنی/ نگاهی به فیلم “درباره الی”
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- تظاهری که تراژدی را خفه کرد/ نگاهی به فیلم «کارت پرواز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





