سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
در جریان ساخت برخی از مستندها، فیلمساز فرصت مناسبی پیدا میکند تا با استفاده از مهمترین روشهای پژوهش، به حوزه مطالعات مردمشناسی وارد شود و از دریچه یک فیلم مستند پرکشش، مخاطب خود را با جاذبههای قومی و اقلیمی گوشههایی از این مرز و بوم آشنا کند. اگر مستندی بتواند با چنین رویکردی به مطالعه و بررسی یک پدیده فرهنگی بپردازد، از آنجایی که این بررسیها در بستر پژوهشی مردمنگارانه شکل میگیرد، در عمل به ساخت مستندی مردمنگار دست زده است.
رها فریدی، کارگردان فیلم مستند «چیچکا» (قصه شب)، در قالب یک مستند ۹۰ دقیقهای مردمنگار که به دلیل موضوع محوری خود، فضایی موسیقایی دارد، به روایت گوشههایی از زندگی پرفرازونشیب شاعر، نوازنده و خنیاگری بندرعباسی به نام ابراهیم منصفی معروف به ابرام پرداخته است که با وفاداری به اصلیترین ویژگیهای یک مستند مردمنگار، بهخوبی توانسته است از زاویه متفاوتی به چگونگی حضور و نقش تاثیرگذاری این هنرمند بومی بندرعباس که با اندکی مبالغه گاه از او به نام «نیمای هرمزگان» هم یاد کردهاند، بپردازد.
سازنده فیلم مستند «چیچکا»، اگرچه در هدفگذاری اولیه خود، قصد معرفی شخصیت و آثار موسیقایی و شعرها و ترانههای ابراهیم منصفی را در سر داشته است، با این همه، فراتر از یک مستند چهرهنگار کوشیده است تصویری از فضای فرهنگی، آداب و رسوم و نقش پررنگ موسیقی در زندگی آدمهای این بندر دیرساله نیز ارائه دهد. جایی که اگرچه در درازای تاریخ محل تلاقی فرهنگها و اقوام مختلفی از ایران و سایر مناطق جهان بوده، با این همه، هویت فرهنگی اجتماعی خود را بهخوبی حفظ کرده است.
«چیچکا» به عنوان اثری بهراستی مستقل و تجربی که شاید مناسبترین جای نمایش و رونمایی و معرفی آن نیز گروه هنر و تجربه باشد، با رویکرد مردمنگاری، به معرفی چهرهای پرداخته است که ممکن است حتی برای بسیاری از شنوندگان یا خوانندگان شعرها و ترانههای این هنرمند نیز ناآشنا باشد. فریدی در این مستند میکوشد ضمن معرفی چنین چهره پرتلاشی، به موضوع تاثیرپذیری بسیاری از هنرمندان فعال در موسیقی امروز بندرعباس از این خنیاگر بندری نیز بهدرستی اشاره کند. ساخته شدن مستندهایی از این دست، چه در زمان زندگی یک هنرمند و چه پس از مرگ او، میتواند نوعی پاسداشت و قدردانی از کار و تلاش یک چهره فرهنگی هنری باشد. بهویژه که میزان تاثیرگذاری کارهایی که در قالب دیداری شنیداری فیلم مستند یا سینمایی شکل میگیرد، برای مخاطبان جوان، بهمراتب بیشتر از کارهای نوشتاری و مکتوب خواهد بود. همچنین با توجه به تغییرات پرشتابی که به دلیل استفاده از بسیاری وسایل ارتباط جمعی جدید و رشد و رونق فضاهای مجازی، در سبک زندگی و سنتهای کهن مردمان این دیار رخ میدهد، اهمیت ساخته شدن چنین مستندهایی بیش از پیش برای ما آشکار میشود.
مستند «چیچکا» با همه امتیازهای مثبتی که دارد، در ترکیب نهایی اثر، بهویژه در استفاده از تصاویر کمی قدیمیتر (برگرفته از بایگانیهای تصویری) اثری چندان پروپیمان و غنی به نظر نمیرسد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۳ فیلم به اکران آنلاین «هنروتجربه» اضافه شد
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- امی، رام نشد/ نگاهی به مستند «چیچکا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
- فوبیاهای یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «تعارض»
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد