کارگردان مستند «نتهای مسی یک رؤیا» در نشست این فیلم در پردیس سینمایی “ملت” درباره سختیهای ساخت این اثر که در منطقه “یرموک” سوریه تصویر برداری شده است، بیان کرد: من به تمام عوامل گفته بودم ما داریم وارد چاهی میشویم که معلوم نیست از آن خارج خواهیم شد یا نه.
به گزارش سینماسینما، رضا فرهمند کارگردان این مستند که حدود پنج سال است درگیر ساخت آثاری درباره بحرانهای خارجی است در آخرین ساخته خود به سوریه رفته و تصمیم گرفت برای زنان سوری مستندی بسازد اما بخاطر مسائل امنیتی این اتفاق نیفتاده و در ادامه به سوژهای درباره کودکان رسیده است.
این اثر درباره کودکانی است که در «یرموک» سوریه زندگی می کنند. آنجا بزرگترین محل زندگی فلسطینیهایی است که در پی جنگ سوریه به طور کامل خانههایشان از بین رفته است. آنها دچار آوارگی مضاعف هستند و در میان ویرانیها به دنبال بازگشت حیات به زندگیشان هستند.
کارگردان این مستند که ۱۶ بهمن ماه در نشست نقد و بررسی این مستند سخن میگفت، ادامه داد: در زمان ساخت این فیلم یرموک سه ماه بود که آزاد شده بود و خیابانها پر از تلهها و بمبهای دست ساز بود. این کار ریسکش بسیار بالاتر از کار قبلی ما بود بنابراین من به تمام عوامل گفته بودم ما داریم وارد چاهی میشویم که معلوم نیست از آن خارج میشویم یا نه.
این مستندساز اضافه کرد: ما نمیدانستیم که وقتی پایمان را زمین میگذاریم چه اتفاقی برای ما میافتد و این کابوس همیشه همراه ما بود. با این حال خدا را شکر اتفاقی نیفتاد و کار فیلم پیش رفت.
مرتضی شعبانی تهیه کننده این اثر درباره شرایط اقتصادی و درآمد به دست آمده از فیلمهای مستند، توضیح داد که اگر توجه ما به مخاطب غیرایرانی باشد جذب مخاطب بیشتر میشود، همانطور که برای فیلم «زنانی با گوشوارههای باروتی» هم این اتفاق رخ داد. برای این فیلم با پخش کننده خارجی هم صحبت شده است و امیدواریم اولین سفر این فیلم به جشنوارهی فیلم کن باشد.
حسنمهدوی صداگذار این مستند نیز گفت: در این فیلم همه صداها سر صحنه گرفته شده است و صدای اضافه در این کار استفاده نشده و فقط صدای باد بود که ما برای نشان دادن شرایط آنجا و خرابهها از آن استفاده کردیم. کریستف رضاعی هم قرار است موزیک این فیلم را بسازد و از صدای باد در این اثر استفاده کنند.
مهرداد امین تصویربردار مستند “نتهای مسی یک رؤیا” نیز گفت: تکرار زیادی نداشتیم مگر اینکه برداشت آزاد باشد.
رضا فرهمند (کارگردان)، مرتضی شعبانی (تهیه کننده)، ستاره بنیادی (تدوینگر)، حمید احمدی (صدابردار) و حسن مهدوی (صداگذار) در این نشست حضور داشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





