سینماسینما، پریسا ساسانی: محمد کمانگیر بازیگر سریال «ایلدا» جزو نخستین افرادی بود که در سینما مبتلا به کووید-۱۹ شد.
او در گفتگو با سینماسینما از بهبودی خود خبر داد و گفت که علی رغم اینکه ابتلا به این بیماری محرز شده بود اما برای ادامه فیلمبرداری سکانس های مربوط به او آفیش شد و با حال نامساعد از بیمارستان به صحنه فیلمبرداری رفت و درنهایت با تب بالا و بروز علایم این بیماری در همان زمان به قرنطینه رفت.
اما ابتلای یکی از بازیگران سریال باعث نشد که فیلمبرداری و متوقف شود. به این ترتیب علیرضا سبط احمدی تهیه کننده و راما قویدل کارگردان بنا برقراردادی که با صدا و سیما داشتند تولید سریال «ایلدا» را ادامه دادند و تا تا ریخ ۲۷ اسفندماه فیلمرداری ادامه پیدا کرد و در نهایت هریک از عوامل که بیش از ۴۰ نفر بودند برای گذراندن تعطیلات نوروزی به خانه های خود بازگشتند.
در تمام مدتی که بر ساخت این سریال پافشاری می شد، کارگروه مدیریت بحران طی نامه هایی به عبدالعلی علیعسگری رئیس سازمان صدا و سیما خواستار توقف فیلمبرداری سریال های تلویزیونی شد که به طبع با واکنش منفی و به عبارت بهتر تلاش برای عادی سازی این جریان از سوی رئیس سازمان صدا و سیما مواجه شدند.

محمد کمانگیر بازیگر سریال «ایلدا» در توضیح کم و کیف مبتلا شدن به این بیماری و چگونگی برخورد با این بیماری گفت: قبل از هر نکته ای باید بگویم بعد از مبارزه بسیار بالاخره بر کرونا غلبه کردم و به لطف خدا ۲ هفته است که بهبودی کامل یافته ام و مطمئن هستم با رعایت نکات بهداشتی و ادامه قرنطینه این ویروس را شکست می دهیم.
وی ادامه داد: اما باید بگویم که طبق بررسی های انجام شده این ویروس از تاریخ ۸ بهمن در ایران وجود داشته که متاسفانه اطلاع ندادند و من قبل از پیوستن به سریال «ایلدا» مبتلا به ویروس شده بودم و قبل از این سریال در همان روزها مشغول تمرین تئاتر بودم. اما دراین سریال علایم آن بروز کرد که به بیمارستان خرم آباد منتقل شدم ولی آنقدرامکانات بیمارستان ضعیف بود که تنها یک روز در بیمارستان بستری شدم و ترجیح دادم که با اعلام رضایت کامل از بیمارستان ترخیص شوم تا درمانم را در جایی دیگر ادامه دهم. اما در کمال ناباوری در روز دوم به سریال آفیش شدم و سر صحنه حالم خراب شد که اعلام کردم نه هتل می روم و نه به تهران برمی گردم و در نهایت در بیمارستان عشایر خرم آباد که شرایط بهتری داشت بستری شدم.
کمانگیر ادامه داد: در همان زمان کارگروه مدیرت بحران کرونا بر منع کار و توقف فیلمبرداری تاکید داشت و نامه های بسیاری برای توقف پروژه نوشته شد اما ترتیب اثر داده نشد. به اعتقاد من درک مناسبی از این بیماری در تولید فیلم و سریال وجود ندارد و نگرانی در تعویق قراردادها یکی از مسائلی است که باعث می شد به هشدارها و اخطارها بی توجه باشند. واقعیت این است که من در حال حاضرنگران آقای جعفر دهقان هستم وقتی شنیدم که راما قویدل هم مبتلا شده نگرانی ام دوچندان شد هم برای قویدل و هم برای آقای دهقان که خب بیماری زمینه ای ریوی هم دارد.
کمانگیر در پایان گفت: بیماری کرونا بسیار سخت و طاقت فرسا است که کنترل و پیشگیری آن تنها با تعویق در پروژه های سینمایی و تلویزیونی امکان پذیر است.
در اخبار اعلام شد که راما قویدل کارگردان «ایلدا» به کرونا مبتلا شده است و البته قویدل در گفتگو با خبرگزاری مهر تکذیب کرد و به صراحت اعلام کرده که کرونا ندارد. اما واقعیت این است که طبق اسناد موجود کارگروه مدیریت بحران کرونا در تاریخ ۱۸ اسفند ماه مراتب بیماری کمانگیر را به اطلاع رئیس هیات مدیره خانه سینما رساند و در نهایت در تاریخ ۱۹ اسفند ماه اداره بهداشت خرم آباد دستور توقف ادامه فیلمبرداری سریال را به دلیل خطر شیوع ویروس کرونا صادر کرد اما تهیه کننده از تهران از این دستور سرپیچی کرد و اصرار به ادامه ی کار داشت تا اینکه در تاریخ ۲۱ اسفند ماه اداره بهداشت خرم آباد مجبور شد با استفاده از حکم قانونی اقدام به قرنطینه محل اقامت گروه تولید سریال کند و اجازه خروج و از سر گرفتن کار را سلب کند. باز هم با فشارهای تهیه کننده از تهران، گروه تولید سریال قرنطینه را شکست و از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ اسفند به صحنه فیلمبرداری برگشتند تا اینکه در نهایت ۲۷ اسفند ماه به دلایل مختلف از جمله تعطیلات نوروزی گروه به تهران بازگشت.
اما قصه حضور عوامل تولید در پروژه های سینمایی و تلویزیونی به پایان کرونا ختم نمی شود و باید منتظر ماند و دید پس از از پایان تعطیلات نوروزی خانه سینما و به خصوص رئیس هیات مدیره و روسای صنوف و همچنین صدا و سیما چه تصمیمی می گیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





