وزیر ارشاد در پی نامه اصغر نعیمی، کارگردان، در نامهای به رییس سازمان سینمایی دستور داد تکلیف فیلمهای توفیقی در دولتهای احمدینژاد و روحانی در مدت دو ماه روشن شود.
به گزارش سینماسینما، سیدرضا صالحی امیری در نامهای به مسئولان صداوسیما درخواست پخش ربنا را مطرح کرد. در پی آن اصغر نعیمی یکی از کارگردانهای سینمای ایران نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و از او خواست که به همان میزان که به پخش ربنا در تلویزیون توجه میکند، به رفع توقیف آثاری که اتفاقاً اختیارشان در حوزه مسئولیت وزیر است نیز توجه داشته باشد.
در این نامه نوشته شده بود:
«جناب آقای صالحی امیری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام
در حالی که تکلیف فیلمهای توقیفی در دولت یازدهم نامشخص است و رییس اداره نظارت و ارزشیابی به صراحت اعلام کرده هنوز از هیچ فیلمی رفع توقیف نشده، جنابعالی به رییس سازمان صداوسیما نامه مینویسید و تقاضای رفع توقیف و پخش ربنای استاد شجریان را میکنید. بنده در حسن نیت شما تردید نمیکنم. طبعا موافق حصر ربنا و مدافع سیاستهای صداوسیما هم نیستم. ربنا باید پخش شود و بسیاری از روشها و سیاستهای رسانه ملی هم نیازمند تغییرات اساسی و تصحیح است اما مطابق قاعده ذویالقربا و ضربالمثل چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است، پیشنهاد میکنم جنابعالی به موازات تلاش برای رفع محاق از ربنا، بابت رفع محاق از فیلمهایی که تعدادیشان هم اساسا پروانه نمایش دارند و تنها به دلیل سوءمدیریت، محافظهکاری و عافیتاندیشی مدیران وقت از اکرانشان ممانعت شده، به زیرمجموعه خود و مدیران سازمان سینمایی نامه بنویسید و دستور رفع توقیف این فیلم ها را صادر کنید. اگر بنا بر رفع توقیف است چرا از خودمان شروع نکنیم؟ راستش من به شخصه چندان امیدی به این شورای جدیدالتاسیس که قرار است حکم به اصلاح و سانسور فیلمها بدهد و لابد یا فیلمساز را از خیر نمایش فیلم بگذراند، یا نسخههای بی بو و خاصیت و مثلهشدهای را روانه پرده سینماها کند، ندارم و بیشتر به اقدامی قاطع و تدبیری کارآمد از جانب شخص شما امیدوارم.
با نهایت احترام.»
در پی این نامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان سینمایی دستور داد تا ظرف دو ماه مشکل فیلمهای توقیفی در دولتهای نهم، دهم و یازدهم رفع شود.
متن نامه سیدرضا صالحی امیری به محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی به شرح زیر است:
«جناب آقای حیدریان
با سلام
گاهی حضوری اطلاع داده میشود یا در نشریات، روزنامهها و فضای مجازی میخوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلمهای توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایههایی وجود دارد. شما به خوبی واقف هستید که توقیف هر فیلم یا هر اثر هنری و فرهنگی هم حبس و اتلاف منابع و سرمایههای مادی و هم بیثمر شدن رنج و کوشش شماری از انسانهای هنرمند و فرهیخته است و مهمتر، محتمل است که توام با تضییع حقالناس و حقوق فرهنگی تهیهکنندگان و سرمایهگذاران باشد. سلب چنین حقی باید با رعایت تام و تمام حقوق شهروندی و قانونی و مستندات موجه و غیر سلیقهای افراد و نیز امکان دفاع فرد از حق فرهنگی خود صورت گیرد. با توجه به اهتمام شایسته جنابعالی در تشکیل کمیته بازبینی فیلمهای توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هر چه سریعتر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلمهای توقیفی بسته شود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- نمایش «دیوار» در شب دوم اجرا توقیف شد
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار