حسین ناصری- روانشناس پیشگیری
شهرزاد قصهگو با این امید به کاخ پادشاه قدم میگذارد که بتواند تغییری ایجاد کند. شهرزاد سعادت درمییابد که شهرزاد قصهگو معرف دختری بوده که بهغایت خردمند و اهل نزاکت بوده است. شاید آشنایی شهرزاد سعادت با پیشینه اسم خود موجب شده باشد که او مسیر زندگی خود را انتخاب کند. طی آشنایی با ادبیات کهن، شهرزاد با بسیاری از مفاهیم انسانی مأنوس شده و ارزشهای زندگی او شکل گرفته یا مستحکمتر میشود. قطبنمای او در زندگی همواره سمت درستکاری را به او نشان میدهد. داشتن تحصیلات عالی آنهم در جامعه آن روز که آمار بیسوادی بسیار بالا بوده است، عشق به فرهاد دماوندی به علت اینکه او را سمبل شعر و ادبیات میداند، نجاتدادن جان فرهاد با تندادن به ازدواج با قباد، در کنار خانواده ماندن و حس مادریِ بیچونوچرایش در رابطه با فرزندش همگی مابازاهایی دارند که پیشتر با درک عمیق از پیشینه اسمی خود، آنها را نصبالعین خود قرار میدهد. او بهواسطه آشنایی با سرگذشت شهرزاد قصهگو و نقشی که در زندگی شهریار آسیبدیده داشته است، این باور ذهنی را کشف میکند که همواره در سختترین شرایط زندگی، کورسویی از امید وجود دارد.همین ذهنیت موجب میشود که او علاوه بر پایداری بر ارزشهای خود، بدون اینکه نقش آموزگار را بر عهده بگیرد، زمینههای تغییر را در دیگران فراهم کند. شهرزاد سعادت هیچگاه پایبندی خود را به ارزشهای انسانی، به دیگران تحمیل نمیکرد، شعار نمیداد، ارجاع به خود نمیکرد؛ بلکه فقط و فقط تلاش میکرد براساس ارزشهایی که به درستی آنها ایمان داشت، زندگی کند. سرنوشت شرایطی را برای او رقم زد که بهراحتی، واکنشها و رفتارهای خودتخریبی اعم از افسردگی و خودکشی را در او توجیه میکرد، ولی از آنجا که مهمترین عامل پیشبینیکننده رفتار افراد در موقعیتهای دشوار، ارزشهای مستحکم آنهاست، شهرزاد تصمیمهایی گرفت که کاملا اخلاقی بودند؛ چراکه تصمیمهای اخذشده براساس ارزشهای انسانی، قطعا تصمیمهای اخلاقی خواهند بود. شهرزادی که برخلاف سلف خود بالاجبار به قلمرو دیوانسالاران وارد شده بود، توانست علاوهبر اینکه «امید» را به آن عمارت وارد کند، به قباد کمک کند که معنای عشق را دریابد. اینگونه بود که او زمینه تغییر اساسی را در میراثدار «بزرگآقا»یی ایجاد کرد که مبتنی بر زدوبند، رانت، رشوه و ایجاد رعب و وحشت، قلمرو وسیعی را به چنگ آورده بود. او در فرازونشیبهای متعددی قباد را یاری داد به این ذهنیت برسد که اگر مصمم است با عشق، بر حس تنفر ناشی از گذشته سراسر ناخوشایندش فائق آید، هیچ راهی بهجز آزادکردن عشق خود از حبس ندارد و درنهایت قباد دیوانسالار عزم جزم میکند که با رهاکردن شهرزاد سعادت، خود را فدای «امید» کند؛ «امیدی» که درنهایت، رستگاری او را به ارمغان آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصاویری از نقشآفرینیهای محمود پاک نیت به مناسبت تولدش
- شهرزاد، عادل فردوسیپور و ایدئولوژیهای سَلبی
- رضا کیانیان با «بداهه» در شهرزاد
- واکنش کارگردان سریال بانوی عمارت به شباهت این سریال با سریالهای شهرزاد و حریم سلطان
- پرفروش ترین فیلم و سریال تاریخ شبکه نمایش نمایش خانگی چه آثاری هستند؟گفت وگو با رییس اتحادیه شرکتهای ویدئورسانه
- شهرزاد و قصهای که به حاشیه رفت/یادداشتی از احمد زید آبادی
- تاریخ پخش فصل سوم «شهرزاد» مشخص شد
- واکنش متفاوت علی نصیریان به انتقادات از فصل دوم «شهرزاد»
- زمان انتشار«شهرزاد۳» مشخص شد/ قصهای عاشقانه شبیه قسمت اول
- مدیر کل اداره نمایش خانگی: مزیت رقابت با شبکه نمایش خانگی بالا رفته است
- مهدی سلطانی: درخت واقعیت با نهال خشونت پیوند خورده
- کارگردان اکسیدان: خوشحالم دخترم گردنآویز مرغآمین شهرزاد را میاندازد
- آهنگساز شهرزاد: کاملا اتفاقی آهنگساز شدم!
- یادداشت حمید فرخنژاد بر سریال «شهرزاد»/ سنگ محک سرمایهگذار و هنرمند
- نقدی بر «شهرزاد»/ عاشقی و محافظهکاری؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






شرق