مصطفی کیایی در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو که به جان باختن تعدادی از هموطنان اتشنشان منجر شد، ساخت فیلم «چهارراه استانبول» را سخت و براساس مستندات موجود درباره این واقعه، عنوان کرد.
به گزارش سینماسینما، ۳۰ دیماه اولین سالگرد حادثه تلخ پلاسکو است که در آن علاوه بر ریزش کامل ساختمان قدیمی پلاسکو، چند شهروند تهرانی و نیز ۱۶ آتشنشان در پی آتشسوزی رخ داده و ریزش ساختمان جان خود را از دست دادند.
در پی این واقعه مصطفی کیایی فیلمی را با همین موضوع برای نمایش در جشنواره سیوششم فجر آماده کرده که این روزها آخرین مراحل فنی خود را پشت سر میگذارد و او با توجه اینکه اخیرا داغدار از دست دادن مادرش شد، یک هفته روند آمادهسازی فیلم را متوقف کرد و احتمالا تا چند روز دیگر آن را به پایان میرساند.

کیایی که خود نویسندگی «چهارراه استانبول» را هم برعهده داشته است، درباره ساخت این فیلم که پیش از این «پلاسکو» نام داشت و به خواست خودش آن را تغییر داده تا موضوع داستان به اسم فیلم نزدیک نباشد، بیان کرد: قبل از اینکه ساخت «چهارراه استانبول» را شروع کنم، فیلمنامه دیگری در دست داشتم و ۷۰ درصد آن را هم نوشته بودم که اتفاق پلاسکو رخ داد. آن زمان احساس کردم جوی ایجاد شده است که همه به این موضوع توجه دارند و شرایط طوری بود که آن جو را با توجه به اهمیت اتفاق خیلی تجربه نکرده بودیم بنابراین سعی کردم همین موضوع را کار و قصهام را بر اساس این اتفاق روایت کنم که بخشی از آن به حادثه فرو ریزی ساختمان پلاسکو مربوط میشود.
وی درباره اینکه آیا با سختی یا ممانعت خاصی برای ساخت فیلم همراه نبود؟ گفت: متأسفانه ساخت این فیلم خیلی سخت بود چون هم به عنوان بخش خصوصی تهیهکننده فیلم بودم و هم اینکه وضعیت طوری پیش رفت که انگار در خیلی از ارگانها رغبت زیادی برای همکاری و همراهی در این موضوع وجود نداشت و تنها جایی که به کار ما اضافه شد و حمایت کرد خودِ سازمان آتشنشانی بود، یعنی چون میدانستند این فیلم درباره قضیه پلاسکو ساخته میشود به ما کمک کردند.

کارگردان فیلمهای «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» با تاکید براینکه پروسه ساخت فیلم «چهارراه استانبول» بسیار سخت گذشته است، گفت: با این حال باید نتیجه آن را در جشنواره ببینیم و در نهایت این مخاطب است که درباره فیلم قضاوت خواهد کرد، چون هیچ چیزی از ساختمان وجود نداشت و ما در فیلم درباره جایی صحبت میکنیم که اثری از آن باقی نمانده است به همین دلیل ساخت و طراحی دکور بسیار سخت بود و سعی کردیم به بهترین شکل کار را پیش ببریم.
کیایی درباره اینکه آیا از فیلمها و عکسهای مستندی که در این باره وجود داشته و بخشی از آن در فیلم مستند «پنجشنبه سوری» که در جشنواره حقیقت رونمایی شد، استفاده شده است یا خیر؟ اضافه کرد: از آنجا که نمیخواستیم از هیچ تصویر آرشیوی استفاده کنیم، آن تصاویر و فیلمها فقط مرجعی برای بازسازی شدند و براساس آنها سعی کردیم داستان فیلم را به واقعیت نزدیکتر کنیم. در این میان خیلی از آتشنشانانی که سر صحنه فیلمبرداری بودند، در صحنه واقعی نیز حضور داشتند و کار برایشان خیلی دردآور بود.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی گروه بازیگران «چهار راه استانبول» را تشکیل میدهند.
این فیلم ساعت ۱۴ روز ۱۵ بهمن در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر نمایش داده میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





