مصطفی کیایی در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو که به جان باختن تعدادی از هموطنان اتشنشان منجر شد، ساخت فیلم «چهارراه استانبول» را سخت و براساس مستندات موجود درباره این واقعه، عنوان کرد.
به گزارش سینماسینما، ۳۰ دیماه اولین سالگرد حادثه تلخ پلاسکو است که در آن علاوه بر ریزش کامل ساختمان قدیمی پلاسکو، چند شهروند تهرانی و نیز ۱۶ آتشنشان در پی آتشسوزی رخ داده و ریزش ساختمان جان خود را از دست دادند.
در پی این واقعه مصطفی کیایی فیلمی را با همین موضوع برای نمایش در جشنواره سیوششم فجر آماده کرده که این روزها آخرین مراحل فنی خود را پشت سر میگذارد و او با توجه اینکه اخیرا داغدار از دست دادن مادرش شد، یک هفته روند آمادهسازی فیلم را متوقف کرد و احتمالا تا چند روز دیگر آن را به پایان میرساند.
کیایی که خود نویسندگی «چهارراه استانبول» را هم برعهده داشته است، درباره ساخت این فیلم که پیش از این «پلاسکو» نام داشت و به خواست خودش آن را تغییر داده تا موضوع داستان به اسم فیلم نزدیک نباشد، بیان کرد: قبل از اینکه ساخت «چهارراه استانبول» را شروع کنم، فیلمنامه دیگری در دست داشتم و ۷۰ درصد آن را هم نوشته بودم که اتفاق پلاسکو رخ داد. آن زمان احساس کردم جوی ایجاد شده است که همه به این موضوع توجه دارند و شرایط طوری بود که آن جو را با توجه به اهمیت اتفاق خیلی تجربه نکرده بودیم بنابراین سعی کردم همین موضوع را کار و قصهام را بر اساس این اتفاق روایت کنم که بخشی از آن به حادثه فرو ریزی ساختمان پلاسکو مربوط میشود.
وی درباره اینکه آیا با سختی یا ممانعت خاصی برای ساخت فیلم همراه نبود؟ گفت: متأسفانه ساخت این فیلم خیلی سخت بود چون هم به عنوان بخش خصوصی تهیهکننده فیلم بودم و هم اینکه وضعیت طوری پیش رفت که انگار در خیلی از ارگانها رغبت زیادی برای همکاری و همراهی در این موضوع وجود نداشت و تنها جایی که به کار ما اضافه شد و حمایت کرد خودِ سازمان آتشنشانی بود، یعنی چون میدانستند این فیلم درباره قضیه پلاسکو ساخته میشود به ما کمک کردند.
کارگردان فیلمهای «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» با تاکید براینکه پروسه ساخت فیلم «چهارراه استانبول» بسیار سخت گذشته است، گفت: با این حال باید نتیجه آن را در جشنواره ببینیم و در نهایت این مخاطب است که درباره فیلم قضاوت خواهد کرد، چون هیچ چیزی از ساختمان وجود نداشت و ما در فیلم درباره جایی صحبت میکنیم که اثری از آن باقی نمانده است به همین دلیل ساخت و طراحی دکور بسیار سخت بود و سعی کردیم به بهترین شکل کار را پیش ببریم.
کیایی درباره اینکه آیا از فیلمها و عکسهای مستندی که در این باره وجود داشته و بخشی از آن در فیلم مستند «پنجشنبه سوری» که در جشنواره حقیقت رونمایی شد، استفاده شده است یا خیر؟ اضافه کرد: از آنجا که نمیخواستیم از هیچ تصویر آرشیوی استفاده کنیم، آن تصاویر و فیلمها فقط مرجعی برای بازسازی شدند و براساس آنها سعی کردیم داستان فیلم را به واقعیت نزدیکتر کنیم. در این میان خیلی از آتشنشانانی که سر صحنه فیلمبرداری بودند، در صحنه واقعی نیز حضور داشتند و کار برایشان خیلی دردآور بود.
بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی گروه بازیگران «چهار راه استانبول» را تشکیل میدهند.
این فیلم ساعت ۱۴ روز ۱۵ بهمن در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر نمایش داده میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
- «علفزار»؛ فیلمی که برای مخاطب ارزش قائل است
- هزار داستان/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار