به گزارش سینماسینما، مهدی صباغزاده کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما در واکنش به بیانیه اخیر کانون کارگردانان سینمای ایران درباره ورود پولهای کثیف به سینما در یادداشتی نوشت:
«به نظر من کانون کارگردانان به نکته بسیار خوب و مهمی که همان ورود پولهای کثیف به سینما است، اشاره میکند. این روزها اتفاقاتی در پس پرده سینما میافتد و سوءاستفادههایی میشود و یک عده بهرههایی میبرند که قانون باید پیگیر این مساله باشد.کانون کارگردانان چون مدرک عینی ندارد، نمیتواند ثابت کند اما این کانون به مسوولان هشدار میدهد که آنها پیگیر و بههوش باشند.
نمونه چنین فسادهای اقتصادیای را این روزها در کشور میبینیم؛ افرادی که از شرایط سوءاستفاده میکنند و پولهای کلان از کشور خارج و فضای امروز جامعه را تلخ میکنند، کانون کارگردانان با هوشمندی و بهدرستی از شرایط امروز سینما تحلیل ارایه میدهد و اتفاقات نامحسوس پشتپرده را گوشزد میکند. این کانون کسی را متهم نمیکند اما مسوولان باید توجه کنند، آنها چون مدرک ندارند، نمیتوانند به قانون مراجعه کنند اما کاملا واقف به اتفاقاتی که میافتد هستند. آنها نمیخواهند التهاب ایجاد کنند؛ هشدار میدهند، باور کنید. اگر مسوولان کشور زودتر میجنبیدند این اتفاقات ناگوار اقتصادی را ما امروز شاهد نبودیم.
در مورد بحث افزایش دستمزد بازیگران هم باید بگویم که واقعا باعث تاسف است دوستانی که بهعنوان بازیگر از آنها نام برده میشود و فکر میکنند فیلم به خاطر آنهاست که فروش میکند دستمزدهای نجومی درخواست میکنند گو اینکه اینجا هالیوود نیست. به خدمت این دوستان عرض کنم که اینجا ایران است با سرمایه و مخارج محدود. کارگردانان خودشان با سختی تهیه فیلمشان را برعهده دارند.واقعا دردآور است که میشنویم بیست میلیارد برای ساخت فیلمی خرج میکنند. بازیگران دستمزد یک میلیارد یا دو میلیارد تومان میگیرند. من تهیهکننده حرفهای سینما هستم از خیابان و از میان بچههای تئاتر بازیگر پیدا میکنم اما به این بازیگران دستمزد غیرمنطقی نمیدهم که اگر این دستمزدها را بدهم خیانت به سینمای ایران کردهام.
من از پس فیلم خودم برمیآیم اما آن جوانی که تازه وارد سینما شده چه میخواهد بکند. الان چون دلار گران شده همه فکر میکنند چنین دستمزدهایی را باید طلب کنند.
اگر بازیگری توان برگشت گیشه را دارد و پولساز است باید دستمزد متعادل خود را بگیرد اما درصدی در سود فیلم مشارکت داشته باشد. این روزها همه بازیگران به دنبال پول نقد هستند متاسفانه به این نکته باید اعتراف کرد که بعضی بازیگران شش برابر کارگردانی که خونجگر خورده و شرایط فرهنگی این سینما را ایجاد کرده دستمزد میگیرند و این دردآور و بیعدالتی محض است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیحات مهدی صباغ زاده درباره مصاحبه اخیرش
- صباغ زاده : با دیدن برخی از فیلمها ، فکر می کنیم مردم ما فقط همین معتادان، چاقوکش ها و قمه کش ها هستند
- همه بیلبوردها در اختیار منصور است و سالن هاهم در خدمت گشت ارشاد۳
- «رمانتیسم عماد و طوبا» در آخرین مراحل فنی
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- بازگشت داریوش مهرجویی پس از شش سال به سینما/ «لامینور» ادامهای بر «سنتوری»؟
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- نمایش مستند «نسیان» در بازار فیلم کن
- کاهش سه میلیاردی فروش سینما در هفته اول ماه رمضان/ چرا فیلمها نمیفروشند؟
- «تگزاس ۲» در صدر/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- تذکر کتبی برای گالری آریانا، برگزارکننده نمایشگاه «آن دیگری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش