به گزارش سینماسینما، مهدی صباغزاده کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما در واکنش به بیانیه اخیر کانون کارگردانان سینمای ایران درباره ورود پولهای کثیف به سینما در یادداشتی نوشت:
«به نظر من کانون کارگردانان به نکته بسیار خوب و مهمی که همان ورود پولهای کثیف به سینما است، اشاره میکند. این روزها اتفاقاتی در پس پرده سینما میافتد و سوءاستفادههایی میشود و یک عده بهرههایی میبرند که قانون باید پیگیر این مساله باشد.کانون کارگردانان چون مدرک عینی ندارد، نمیتواند ثابت کند اما این کانون به مسوولان هشدار میدهد که آنها پیگیر و بههوش باشند.
نمونه چنین فسادهای اقتصادیای را این روزها در کشور میبینیم؛ افرادی که از شرایط سوءاستفاده میکنند و پولهای کلان از کشور خارج و فضای امروز جامعه را تلخ میکنند، کانون کارگردانان با هوشمندی و بهدرستی از شرایط امروز سینما تحلیل ارایه میدهد و اتفاقات نامحسوس پشتپرده را گوشزد میکند. این کانون کسی را متهم نمیکند اما مسوولان باید توجه کنند، آنها چون مدرک ندارند، نمیتوانند به قانون مراجعه کنند اما کاملا واقف به اتفاقاتی که میافتد هستند. آنها نمیخواهند التهاب ایجاد کنند؛ هشدار میدهند، باور کنید. اگر مسوولان کشور زودتر میجنبیدند این اتفاقات ناگوار اقتصادی را ما امروز شاهد نبودیم.
در مورد بحث افزایش دستمزد بازیگران هم باید بگویم که واقعا باعث تاسف است دوستانی که بهعنوان بازیگر از آنها نام برده میشود و فکر میکنند فیلم به خاطر آنهاست که فروش میکند دستمزدهای نجومی درخواست میکنند گو اینکه اینجا هالیوود نیست. به خدمت این دوستان عرض کنم که اینجا ایران است با سرمایه و مخارج محدود. کارگردانان خودشان با سختی تهیه فیلمشان را برعهده دارند.واقعا دردآور است که میشنویم بیست میلیارد برای ساخت فیلمی خرج میکنند. بازیگران دستمزد یک میلیارد یا دو میلیارد تومان میگیرند. من تهیهکننده حرفهای سینما هستم از خیابان و از میان بچههای تئاتر بازیگر پیدا میکنم اما به این بازیگران دستمزد غیرمنطقی نمیدهم که اگر این دستمزدها را بدهم خیانت به سینمای ایران کردهام.

من از پس فیلم خودم برمیآیم اما آن جوانی که تازه وارد سینما شده چه میخواهد بکند. الان چون دلار گران شده همه فکر میکنند چنین دستمزدهایی را باید طلب کنند.
اگر بازیگری توان برگشت گیشه را دارد و پولساز است باید دستمزد متعادل خود را بگیرد اما درصدی در سود فیلم مشارکت داشته باشد. این روزها همه بازیگران به دنبال پول نقد هستند متاسفانه به این نکته باید اعتراف کرد که بعضی بازیگران شش برابر کارگردانی که خونجگر خورده و شرایط فرهنگی این سینما را ایجاد کرده دستمزد میگیرند و این دردآور و بیعدالتی محض است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- توضیحات مهدی صباغ زاده درباره مصاحبه اخیرش
- صباغ زاده : با دیدن برخی از فیلمها ، فکر می کنیم مردم ما فقط همین معتادان، چاقوکش ها و قمه کش ها هستند
- همه بیلبوردها در اختیار منصور است و سالن هاهم در خدمت گشت ارشاد۳
- «رمانتیسم عماد و طوبا» در آخرین مراحل فنی
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- بازگشت داریوش مهرجویی پس از شش سال به سینما/ «لامینور» ادامهای بر «سنتوری»؟
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- نمایش مستند «نسیان» در بازار فیلم کن
- کاهش سه میلیاردی فروش سینما در هفته اول ماه رمضان/ چرا فیلمها نمیفروشند؟
- «تگزاس ۲» در صدر/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





