سینماسینما، آزاده کفاشی
در «گلدنتایم» قرار است به تماشای جامعهای بنشینیم که در آن زندگی میکنیم. پوریا کاکاوند این فرصت را فراهم میکند که یک بار هم که شده، همه چیز را پشت سر هم ببینیم. ۱۲ اپیزود از زندگی ایرانی در ۱۲ ماه سال. از فروردین تا اسفند. ماجراهایی که برایمان ناآشنا هم نیستند. شاید به دیدن و شنیدن خیلیهایشان عادت کرده باشیم. شاید هر کدامشان با پرداخت مناسب بتواند موضوع یک فیلم مستقل باشد. از رابطه زن و شوهر، مادر و دختر، پدر و پسر و بحران های اعتیاد و مهاجرت و خیلی مسائل دیگر. اپیزودها را یکی بعد از دیگری می بینیم و بدون اینکه فرصتی بیابیم تا ذهنمان درگیر یکی از قصهها و آدم هایش شود، قصه دیگری از راه می رسد. انگار قرار نیست هیچکدام از داستان ها عمقی پیدا کنند. فقط روایتی ساده اند از آنچه دوروبرمان اتفاق می افتد. روایتی که بیشتر نقش یادآوری دارد. «گلدنتایم» به نوعی دعوت به تماشای جامعه ای است که ما هم در آن زندگی می کنیم، ولی شاید به خاطر همهگیر شدن برخی بی اخلاقی ها و بیمسئولیتی ها، خطر این وجود دارد که حساسیت خود را به مرور از دست بدهیم.
۱۲ قصه ای که در ۱۲ ماه سال روایت شده، تبدیل می شود به یک قصه جمعی. به یک کل که می توان از اجزایش به آن رسید. اپیزودهای ۱۲گانه ظاهرا هیچ ربطی به هم پیدا نمی کنند، جز اینکه شباهت هایی با هم دارند و همه در داخل فضای بسته یک ماشین یا اطراف آن اتفاق می افتند. ارتباط اپیزودها به یکدیگر کاری است که فیلمساز انجام نداده و آن را بر عهده تماشاگر گذاشته تا خود رابطه داستان ها با هم و حتی رابطه آن ها با خودش و جامعه ای را که در آن زندگی می کند، کشف کند. آنچه مهم است، همان کلیت ماجراست در برابر تکتک اپیزودها. ولی همه اپیزودها از نظر داستانی و شخصیتپردازی و قدرت تاثیرگذاری شبیه هم نیستند و همین یکدست نبودن بزرگ ترین ضربه را از نظر ساختاری به فیلم اپیزودیک «گلدنتایم» زده است. تماشاگر باید بتواند در پایان برای خودش کلیتی بسازد و رابطه ای برقرار کند بین همه آنچه در «گلدنتایم» دیده.
شاید بهترین اپیزود فیلم اپیزود خرداد باشد. مادر و دختری که در ماشین منتظر نشسته اند و حوصله شان سر رفته. دختر به مادر پیشنهاد یک بازی می دهد که جایشان را با هم عوض کنند و هر یک نقش دیگری را بپذیرند. دختر حرف های مادر را تکرار می کند و مادر حرف های دختر را. «گلدنتایم» هم در شکل دادن به کلیتی که در نظر دارد، به نوعی همین بازی را در موقعیت های مختلف به راه می اندازد. تماشاگر هم می تواند خود را در تکتک موقعیت های اپیزودهای مختلف در نظر بگیرد و محک بزند. در پایان اپیزود خرداد، دختر به مادر پیشنهادی وحشتناک می دهد. ولی در «گلدنتایم» هیچ پیشنهادی در کار نیست. در حقیقت، «گلدنتایم» یک قصه جمعی است برای به خاطر سپردن و به یاد آوردن.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- در کمال خونسردی/ نگاهی به فیلم «گلدن تایم»
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





